Nieuws| Spellen van de Toekomst
Tijdens het Spellenspektakel, dat afgelopen weekend in Zwolle plaatsvond, organiseerde de Nederlandse speluitgeverij The Game Master het forum "Heeft het bordspel nog toekomst?" Het onderzoek door Hjalmar Haagsman voor de Universiteit Twente vormde de aanleiding voor een discussie over gamen, bordspellen, spellen van de toekomst én de opvoedkundige waarde van een gezelschapsspel.
Veel respons van spelers
In mei dit jaar stroomden de reacties op de uitgezette enquête
over de toekomst van het bordspel al snel binnen. In januari begon het
onderzoek, waarbij één van de belangrijkste vragen was
hoe bordspellen en computerspellen zich in de toekomst verhouden. Worden
bordspellen niet ouderwets en overbodig, werd kritisch gevraagd door
Hjalmar Haagsman van de UT. Opvallend bleek het grote aantal reacties.
Ook werd duidelijk dat bordspellen nog zeker niet op sterven na dood
zijn. Er is grote behoefte aan het spelen van gezelschapsspellen. In
het vier koppige forum namen plaats: Ronald Hoekstra (onder meer bekend
van Spelmagazijn.nl), Ton Verkaik, Kim Melkert en Bas Verkaik. Spelliefhebbers
uit verschillende generaties.
Spelen om te winnen
De uitkomsten van het onderzoek bleken duidelijk te maken dat er veel
mensen zijn die graag zowel een bordspel als een computerspel spelen.
Het één bleek het ander niet uit te sluiten. Toch probeerde
gastheer Patrick Bots, die het forum presenteerde, de mensen uit te
dagen om hun mening te laten weten. Pittige stellingen werden op hen
afgevuurd. De eerste stelling "spelen doe je om te winnen"
wist al gelijk de tongen los te maken. 80% van de aanwezigen koos oneens.
Fanatieke spelers konden dit niet begrijpen: "Je speelt toch niet
om te verliezen!," werd tegengeworpen. Duidelijk werd uit de discussie
dat het merendeel het deelnemen aan een spel belangrijker vond dan het
winnen van het spel.
Spellen van de toekomst
Haagsman liet een aantal toekomstbeelden zien van hoe het moderne
spelen er uit zou kunnen zien met gebruikmaking van mobiele telefoons,
beeldschermen, GPS en andere technische snufjes als de "Entertainable",
een digitaal spelbord. Duidelijk werd dat het bijeenbrengen van mensen
een belangrijke functie van een gezelschapsspel is. En een beeldbuis
geeft niet hetzelfde gevoel als een spelbord met houten spelmaterialen
en een dobbelsteen er bij. Gezelligheid is één van de
belangrijkste pijlers onder het bordspel. Liefhebbers van computerspellen
wisten te vertellen dat een LAN verbinding tussen een groep computers
met vrienden en vriendinnen erachter die in dezelfde ruimte zitten,
vrijwel hetzelfde gezellige gevoel geeft als samen rondom de eettafel.
Dan is gamen gezellig!
Bordspelhaters hebben iets gemist in hun opvoeding!
De bezoekers van de forummiddag gaven aan dat bij het spelen van
een bordspel of kaartspel de gezelligheid het belangrijkste is. De kersverse
winnaar van de Nederlandse Spellenprijs, Agricola, is voor een groot
gedeelte van de Nederlandse bevolking te lastig, gaven de grootste spelliefhebbers
zelf aan. En een zwaar spel is minder gezellig. Om heel Nederland aan
de spelletjes te krijgen moeten spellen juist niet te lang duren en
gemakkelijk te leren zijn. Dat men vond dat spellen spelen goed is voor
de sociale ontwikkeling bleek uit de vrijwel unanieme bevestiging op
de stelling "Bordspelhaters hebben iets gemist in hun opvoeding."
Een opdracht voor alle speluitgeverijen om spellen gemakkelijker en
toegankelijker te maken. Hans van Tol, directeur van The Game Master,
maakte veel notities want van de uitgeverijen wordt de komende jaren
nog veel verwacht!
Met dank aan The Game Master voor informatie.
Publiek stemde enthousiast over de stellingen.