Cro-Magnon

Door Jan Geerling

Altijd al gevonden dat jouw partner, vader, oom of zus zich als een halve holbewoner zat te gedragen? Soms het gevoel dat zij dit ook van jou vinden? Dan is Cro-Magnon wellicht jouw ideale familiespel. Want al jullie holbewonergedrag kan je hier juist de overwinning brengen. Dus shampoo in de prullenbak, deo de deur uit, krabben onder de armen, gronk-geluiden maken en spelen maar!

Evolutie
Veel hardcore bordspelers houden niet zo van partyspellen. Ik ben wat milder gestemd. Nadat de teams zijn gemaakt kiest ieder team een stam waar ze toebehoord. Elke stam heeft zijn eigen gewoontes, zoals liefdevol omarmen of juist wild dansen. Hoewel veel geschiedkundigen zeggen dat de oermens op zich prima ontwikkeld was voor zijn tijd kan het natuurlijk altijd beter. De mensheid wil nu eenmaal vooruit, en dat gaat ook op voor de stammen in het spel.

Communiceren
Elke beurt dienen de teams elkaar woorden te laten raden. In den beginne waren de communicatiemiddelen echter beperkt. Het blijft bij een beetje grommen en gebaren. Hoe meer je goed hebt, hoe sneller je vooruit gaat. De teams die uitbeelden krijgen een stapje vooruit voor elke opdracht die geraden wordt en ook het team dat het woord raadt kan vooruit. Heb je genoeg plaatjes vooruit gescoord, dan evolueer je en kan je andere communicatiemiddelen gebruiken. Je kunt woorden en voorwerpen kleien, een beperkte woordenschat gebruiken en uiteindelijk (yes!) tekenen.

Kleien
Kleien en tekenen zijn voor mij de leukste rondes. De allermoeilijkste is echter de ronde waar je met een voorbepaalde woordenschat woorden en voorwerpen moet duidelijk maken. Bij bliksem kom je soms niet verder als "Gevaar" en "Vuur". Deze ronde schoot niet echt op. Daarbij komt ook nog een strategisch onderdeeltje om de hoek kijken. Soms ga je liever niet raden bij een team wat voor ligt, dadelijk gaat hij naar de volgende evolutieladder terwijl jij nog in een lastige zone zit… Het beste was geweest als deze woordenschat zone ergens achteraan had gezeten. Tekenen is nu de laatste ronde, en dat is voor de meeste spelers geen probleem.

Conclusie 
Party-gamen zal voor echte bordspel diehards wellicht nooit helemaal je-van-het worden. Vond je dat soort spellen niks, dan doet Cro-Magnon je niet van gedachten veranderen. Maar voor deze mensen is dit spel ook niet bedoeld. Heb jij een groep vrienden of familie die wel zin heeft in een avondje meligheid en drukte? Dan is dit wellicht wel een titel voor jou! Ik heb er persoonlijk wel erg om kunnen lachen, en de uitvoering van het spel is ook passend humoristisch. Voor iedereen op zoek naar een echte leuke partygame is Cro-Magnon een prima suggestie. Al is het alleen maar om de leuke klei-ronde.



Uitgever: University Games
Speelduur: 30-45 min.
Auteur: Olivier Mercier
Spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 30,-

 

. : B A N N E R S : .