Diamonds Club

Door Jan Willem

Engeland rond 1900, op dat moment het grootste land ter wereld met vele steenrijke edelen, die allemaal rijk geworden zijn in de handel van edelstenen. Maar iedereen wil de beste zijn en dus organiseren ze een wedstrijd. Wie het komende jaar de mooiste tuin bouwt mag zich de rijkste en machtigste persoon van Engeland noemen.

Tuinen
Je kunt het al een beetje aan zien komen, iedere speler krijgt een (groen) bordje voor zich met daarop 19 lege vakjes en er komen kaartjes te liggen van zaken die in je tuin kunt plaatsen. Als een speler 14 van deze vakjes vol heeft wordt de ronde nog uitgespeeld, en dan eindigt het spel. Tijdens deze ronde mogen de overgebleven 5 vakjes dus ook nog bezet worden. Iedere speler krijgt punten voor bepaalde bouwwerken die zich in zijn tuin bevinden en de speler met de meeste punten wint.

Bouwen dan maar?
Er zijn twee groepen fiches, die met dieren erop (3 soorten) en die met bouwwerken erop (5 soorten). Er wordt een markt neergelegd in het midden van de tafel, waarop spelers bepaalde fiches kunnen kopen. Dierenfiches kunnen rechtstreeks worden gekocht op de markt, maar er kunnen ook rechten op edelstenen worden gekocht, waarmee uiteindelijk weer bouwwerken worden betaald.

Martkwerking
Voor het spel begint krijgt elke speler tien muntjes. De markt bestaat uit een rooster met vierkante vakjes met daarop de mogelijkheden om rechten op edelstenen te verwerven of om dieren te kopen. Als een speler een actie wil kopen, bezet hij het bijbehorende vakje met een muntje. Alle omringende vakjes worden daarmee 1 muntje duurder, dus hoe meer muntjes reeds om een vakje liggen, hoe duurder de actie. Kun of wil je niks meer kopen, dan moet je passen. Als alle spelers hebben gepast krijgt de speler met de meeste muntjes over nog een diamant (een joker-edelsteen).

Van rechten naar bouwwerken
Tijdens de volgende fase worden de rechten op edelstenen ingeruild tegen edelstenen. Er moeten drie fiches ingeleverd worden die samen bepalen hoeveel edelstenen je krijgt en van welke kleur. Er mogen nog twee rechtenfiches worden meegenomen naar de volgende ronde. Als iedereen klaar is met inruilen mogen de edelstenen weer worden ingezet om bouwwerken te kopen, en in je tuin te plaatsen. Er zijn bonussen te verdienen voor de speler die van één bepaald bouwwerk het eerste er drie bouwt, of die als eerste vier verschillende bouwwerken bouwt. Voor dieren krijg je één punt per fiche in je tuin, maar tien punten voor elke combinatie van drie verschillende dieren. Voor de bouwwerken krijg je vier punten. Daarnaast zijn er dus de bonussen die tijdens het bouwen te behalen zijn.

Conclusie
Er zitten heel wat leuke elementen in het spel, zoals de werking van de markt en de vraag:"Ga ik snel voor minder punten of ga ik langzaam voor meer punten met het risico dat het spel al afgelopen is voor ik goed en wel begonnen ben?" Het spel speelt vlot weg en je wordt bij je keuzes aardig gestuurd door het spel. Het voelt daarom meer als een familiespel en in dat genre is het waarschijnlijk één van de betere. Toch zijn er wat nadelen. Het gigantische aantal fiches en edelstenen staart je direct aan zo gauw je de doos open doet en deze moeten allemaal gesorteerd zijn voor je kunt beginnen (er is maar één vak in de doos). Dit schrikt de gemiddelde speler over het algemeen wel een beetje af. Daarnaast zijn er vrij veel regels om uit te leggen. Ook al speelt het spel eigenlijk heel vanzelfsprekend als je eenmaal bezig bent, een flink boek met regels doorbladeren zien families meestal ook niet als pluspunt. Voeg daaraan toe dat het spel alleen maar in het Duits is uitgegeven en dan (ondanks dat het spel zelf taalonafhankelijk is) zie ik het spel niet zo snel eindigen in een Nederlandse spellenkast. Zeker het proberen waard en als koop zul je er waarschijnlijk geen spijt van krijgen, maar wat mij betreft geen must-have.

 




Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 60 - 75 min.
Auteur: Rüdiger Dorn
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .