Kardinaal & Koning

Door Jan Willem





Europa in de twaalfde eeuw. Invloedrijke kloosterordes strijden om de macht door het bouwen van bolwerken en het sturen van raadsheren naar de paleizen van koningen. Door slim gebruik te maken van de schaarse kaartjes bouwen de spelers een eigen kloosterorde om zoveel mogelijk overwinningspunten te behalen.

Spelverloop
Voor het spel begint, krijgt elke speler twintig kloosters en acht raadslieden van zijn kleur. Daarnaast ontvangt hij van de stapel drie kaartjes waar landen op staan. Tijdens elke beurt mag een speler passen (maar dit is zo onvoordelig en onnodig dat een speler dit nooit zal doen) of kloosters of raadsheren bouwen. Om te bouwen moet een speler een kaart uit zijn hand afgeven en op het op de kaart afgebeelde land een raadsheer of klooster plaatsen (het bord heeft voorbepaalde plaatsen hiervoor). Speel je twee dezelfde kaarten dan mag je twee dingen bouwen in hetzelfde land of deze gebruiken als joker en dus één object plaatsen in een land naar keuze. Aan het eind van de beurt vult een speler zijn hand weer aan tot drie kaarten.

Rondes en tussentelling
Het spel bestaat uit twee rondes en een ronde is afgelopen als de stapel gedekte kaarten op is. Na de eerste ronde worden alleen de geplaatste kloosters geteld. Per land zijn er de volgende punten te verdelen; de speler met de meeste kloosters in een land krijgt een punt voor elk klooster in dat land (dus ook die van zijn tegenstanders). De speler die als tweede eindigt krijgt een punt voor elk klooster van de nummer één, en zo verder. Delen spelers de eerste plaats dan krijgen beide spelers de volle punten. De scores worden bijgehouden op het scorespoor dat het bord omringt.

Eindtelling
Na de tweede ronde volgt de eindtelling. Hierbij ontvangen spelers nogmaals punten voor hun geplaatste kloosters, maar nu worden ook punten gegeven voor de raadsheren. Er wordt gekeken naar verbindingen tussen landen die op het bord reeds staan aangegeven. Heeft een speler de meeste (gedeeld of alleen) raadsheren in beide landen van de verbinding dan krijgt hij een punt per raadsheer (ook die van tegenstanders). Als laatste lopen er op het bord lijnen tussen de kloosters, en als een speler 4 of meer kloosters op een rij heeft gebouwd dan krijgt hij een punt per klooster. De speler met de meeste punten wint het spel.

Conclusie
Spellen met weinig uitleg, een korte speeltijd en toch veel diepgang zijn er niet zo heel veel. De weinige spellen die onder deze categorie vallen zijn ze meestal wel erg leuk. Kardinaal & Koning past precies in dat plaatje. Door de vrij eenvoudige regels is het snel te spelen en een potje duurt niet al te lang waardoor mensen dezelfde avond nog revanche kunnen nemen. Bij drie spelers hebben twee spelers met het plaatsen van de raadsheren vaak profijt van elkaar, waardoor de derde meestal achterblijft in de score. Daardoor is het spel leuker met 4 of 5 spelers. Door de wat serieuze uitvoering is het geen echt kinderspel, al zouden jongere kinderen (vanaf een jaar of acht) het spel waarschijnlijk best aankunnen. Omdat Kardinaal & Koning de laatste tijd relatief goedkoop te vinden is, is het een prima aanschaf voor de iets serieuzere speler zonder dat het meteen erg zwaar wordt. Echt een erg leuk spel.




Uitgever: 999 Games
Speelduur: 60 min.
Auteur: Michael Schacht
Spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .