Reis om de Wereld in 80 Dagen

Door Jan Geerling


Jules Verne is de vorige eeuw een grote inspiratiebron voor uitvinders, wetenschap en cultuur geweest. Met spannende verhalen over raketten naar de maan, machines die naar het middelpunt van de aarde kunnen en duikboten wist hij een groot lezerspubliek aan zich te binden. Al die uitvindingen moesten in zijn tijd nog gedaan worden. Niet zo verwonderlijk dat zijn verhalen de basis waren voor computerspelletjes, films en dus bordspellen.

In de greep van avontuur
Reis om de Wereld in 80 Dagen is misschien wel mijn favoriete Jules Verne verhaal. De avonturen van Phileas Fogg en zijn butler Passepartout symboliseren de gevolgen van vooruitgang en hoe dit de wereld langzaamaan kleiner heeft weten te maken. Ondanks al die technologie (voor die tijd dan) krijgen de hoofdrolspelers met exotische avonturen te maken die van alle tijden zijn. Met dit gevoel in mijn achterhoofd begon ik (en hopelijk ook mijn medespelers) aan het spel.

Op reis
Ook in de bordspelvariant moeten de spelers een wereldreis maken. De diverse etappes zijn af te leggen via boot, trein of combinaties van deze kaarten. Ook is het mogelijk om met een luchtballon of olifant te reizen. Tijdens beurten moet worden bijgehouden hoeveel dagen de etappe in beslag neemt. Ten slotte is dit Reis om de Wereld in 80 Dagen en niet in een half jaar. Niet elk vervoermiddel is even snel. Hoe lager het getal op de kaart, hoe sneller, je bent dan immers minder tijd kwijt.

Actiekaarten
Voorts zijn er nog actiekaarten zoals het verplaatsen van een detective. De detective kan spelers namelijk tijdstraffen kosten. Ook kan men via een actiekaart reiskaarten ruilen, en zo aan snellere vervoermiddelen komen. Combinaties van kaarten kunnen van belang zijn. Bij gelijke kaarten hoef je namelijk de dagwaardes niet op te tellen en bespaar je kostbare dagen. Twee boten met de waarde acht kosten je zo geen 16, maar 8 dagen. Kaarten kun je weer aanvullen aan het begin van je beurt. Je mag echter aan het eind van je beurt maar zes kaarten in de hand hebben!

Terug in Londen
Het spel kan op diverse manieren eindigen. Bij 3, 4 of 5 spelers eindigt het spel als de voorlaatste deelnemer binnen is. De spelers die het einde wel hebben gehaald dingen mee voor de overwinning en de winnaar is de speler die de minste dagen heeft verbruikt. Als eerste het eindpunt bereiken is dus niet zaligmakend! Bij 6 spelers werkt het ook zo, maar dan stopt het spel als nummer 4 binnen is. Voor twee spelers zijn er speciale regels. Als speler nummer 1 binnen is, maar er langer dan 80 dagen over heeft gedaan, wint speler 2.

Het gevoel
Het belangrijkste van spellen met film- of boek-thema's is voor mij of ik me tijdens het spel in een feest van herkenning bevind. Dat viel me namelijk bij spellen rond Lord of the Rings nog wel eens tegen. Plaatje van de film op kaartjes plakken en hup klaar. Bij dit spel is dat gelukkig anders. De bestemmingen zijn veelal zoals in het boek, en veel verhaalelementen komen terug in het spel. Daar scoort het spel bij mij in elk geval al extra punten mee! Om nou te zeggen dat ik me helemaal in het verhaal gezogen voelde worden is wellicht wat overdreven, maar toch een pluimpje voor de vormgeving.

Conclusie
Veel ouders zijn vaak op zoek naar spellen die niet alleen leuk zijn om met de kinderen te spelen, maar die ze zelf ook nog een beetje spannend vinden. Wat dat betreft is deze titel een schot in de roos. In vergelijk met de concurrentie is het spel zacht geprijsd, de leercurve is prima, en hoewel geluk een rol speelt zit er toch een zeker tactisch element in. Dit gaat nooit heel erg diep, maar geeft dit spel toch die extra touch waardoor het regelmatig uit de kast gehaald zal worden. Wat mij betreft een aanrader voor mensen die af en toe voor de gezelligheid een spelletje spelen. En fanatieke bordspelers kunnen zo eens hun minder fanatieke bordspelvrienden verleiden tot een spelletje.



Uitgever: University Games
Speelduur: 50-70 min.
Auteur: Michael Rieneck
Spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 24,99

 

. : B A N N E R S : .