Scotland Yard
Door Jan Geerling
  
  
  
Scotland Yard is zo'n spel dat al jaren meedraait,
maar net niet tot het canon van de historische bordspellen behoord (Monopoly,
Risk, Trival Persuit, Stratego, Katan). Het spel was in 1983 spel van het jaar,
maar is nog steeds in de winkels te krijgen. Tegenwoordig ziet het spel er wat
strakker uit dan vroeger, maar de gameplay is hetzelfde gebleven. Is Scotland
Yard een tijdloze klassieker, of een achterhaald product? 
 Mister
  
  X 
  In Scotland Yard moet één speler, Mister X, zien te
  
  ontsnappen aan zijn medespelers, de detectives van Scotland Yard. Mister X bevindt
  
  zich in Londen, en probeert via taxi, bus, metro en rondvaartboot de detectives
  
  steeds een stap voor te blijven. De detectives moeten via logisch nadenken proberen
  
  de verblijfplaats van X te achterhalen voor het spel voorbij is. Het spel verdeelt
  
  de spelers dus in twee kampen, één speler neemt het op tegen alle
  
  andere spelers. Wie gaat die uitdaging aan? 
 Vervoer 
  Het speelbord laat een kaart van Londen zien, en is onderverdeeld in nummertjes.
  
  Alle detectives en Mister X hebben een startpunt. De pionnen van de detectives
  
  laten zien waar iedereen zich in Londen bevindt. Tussen elk nummertje lopen diverse
  
  verbindingen. Voor korte ritjes (tussen twee punten) kan men de taxi nemen, voor
  
  langere verbindingen (3 of 4 punten) is er de bus, en de metro neemt je het snelst
  
  naar een andere wijk van de stad. Het gebruik van een vervoersmiddel kost een
  
  ticket. Iedere speler heeft de beschikking over een aantal taxi-, bus- en metrotickets.
  
  Elke speelbeurt verplaatsen de detectives zich per bus, taxi of metro naar een
  
  locatie waar zij denken dat X zich bevindt. Mister X heeft ook een pion, maar
  
  die hoeft hij niet altijd te verplaatsen. 
 Black
  
  tickets 
  Om de zoveel beurten moet X zijn verblijfplaats bekend maken.
  
  Hij zet de pion neer waar hij zich bevindt, en terwijl de detectives zich naar
  
  de plaats begeven mag X weer een aantal beurten ongezien rondstruinen in Londen.
  
  Aan de hand van de gebruikte tickets proberen de detectives de route van X in
  
  te schatten, en zo de volgende plek waar hij op kan duiken te raden. Als een detective
  
  landt op een nummertje waar X zich ook bevind is het spel voorbij. Om X te helpen
  
  heeft hij ook nog de beschikking over zo genaamde 'Black tickets' deze kan hij
  
  voor alle vervoersmiddelen gebruiken, en maken het de detectives een stuk moeilijker.
  
  Ook kan X met deze tickets via een boot aan de detectives ontsnappen. 
Conclusie 
  Scotland Yard is een prachtig spel, wat vooral vanaf 4 spelers echt 
  
  leuk wordt. Het blijft toch het leukste om X zelf te zijn en proberen 
  
  de detectives een loer te draaien. Menig maal is het me gelukt om 
  
  mijn tegenstanders te slim af te zijn, en net als zij denken dat 
  
  ze me in de tang hebben totaal ergens anders op te duiken. Als detective 
  
  worden de hersencellen flink aan het werk gezet, en is het heel 
  
  belangrijk dat je met de andere detectives blijft overleggen. Wat 
  
  mij betreft een verplichte aanschaf voor iedereen die ook maar een 
  
  beetje van bordspellen houdt. 

					  
					  Uitgever: Ravenburger 
					  Speelduur: 45 min.
					  Auteur: - 
					  Spelers: 3-6 
					  Leeftijd: vanaf 10 jaar
                  Prijs: € 29,99 
