Scotland Yard

Door Jan Geerling





Scotland Yard is zo'n spel dat al jaren meedraait, maar net niet tot het canon van de historische bordspellen behoord (Monopoly, Risk, Trival Persuit, Stratego, Katan). Het spel was in 1983 spel van het jaar, maar is nog steeds in de winkels te krijgen. Tegenwoordig ziet het spel er wat strakker uit dan vroeger, maar de gameplay is hetzelfde gebleven. Is Scotland Yard een tijdloze klassieker, of een achterhaald product?

Mister X
In Scotland Yard moet één speler, Mister X, zien te ontsnappen aan zijn medespelers, de detectives van Scotland Yard. Mister X bevindt zich in Londen, en probeert via taxi, bus, metro en rondvaartboot de detectives steeds een stap voor te blijven. De detectives moeten via logisch nadenken proberen de verblijfplaats van X te achterhalen voor het spel voorbij is. Het spel verdeelt de spelers dus in twee kampen, één speler neemt het op tegen alle andere spelers. Wie gaat die uitdaging aan?

Vervoer
Het speelbord laat een kaart van Londen zien, en is onderverdeeld in nummertjes. Alle detectives en Mister X hebben een startpunt. De pionnen van de detectives laten zien waar iedereen zich in Londen bevindt. Tussen elk nummertje lopen diverse verbindingen. Voor korte ritjes (tussen twee punten) kan men de taxi nemen, voor langere verbindingen (3 of 4 punten) is er de bus, en de metro neemt je het snelst naar een andere wijk van de stad. Het gebruik van een vervoersmiddel kost een ticket. Iedere speler heeft de beschikking over een aantal taxi-, bus- en metrotickets. Elke speelbeurt verplaatsen de detectives zich per bus, taxi of metro naar een locatie waar zij denken dat X zich bevindt. Mister X heeft ook een pion, maar die hoeft hij niet altijd te verplaatsen.

Black tickets
Om de zoveel beurten moet X zijn verblijfplaats bekend maken. Hij zet de pion neer waar hij zich bevindt, en terwijl de detectives zich naar de plaats begeven mag X weer een aantal beurten ongezien rondstruinen in Londen. Aan de hand van de gebruikte tickets proberen de detectives de route van X in te schatten, en zo de volgende plek waar hij op kan duiken te raden. Als een detective landt op een nummertje waar X zich ook bevind is het spel voorbij. Om X te helpen heeft hij ook nog de beschikking over zo genaamde 'Black tickets' deze kan hij voor alle vervoersmiddelen gebruiken, en maken het de detectives een stuk moeilijker. Ook kan X met deze tickets via een boot aan de detectives ontsnappen.

Conclusie
Scotland Yard is een prachtig spel, wat vooral vanaf 4 spelers echt leuk wordt. Het blijft toch het leukste om X zelf te zijn en proberen de detectives een loer te draaien. Menig maal is het me gelukt om mijn tegenstanders te slim af te zijn, en net als zij denken dat ze me in de tang hebben totaal ergens anders op te duiken. Als detective worden de hersencellen flink aan het werk gezet, en is het heel belangrijk dat je met de andere detectives blijft overleggen. Wat mij betreft een verplichte aanschaf voor iedereen die ook maar een beetje van bordspellen houdt.



Uitgever: Ravenburger
Speelduur: 45 min.
Auteur: -
Spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 29,99

 

. : B A N N E R S : .