Waz Baraz

Door Astrid Pater

Waz Baraz is een echt heksenkaartspel. De leidende speler moet uit een groep van 20 heksen er twee selecteren. De andere spelers moeten deze zien te raden door het rondlopen van de heksenkring en daarmee heksen te zien buitensluiten. De speler die het lukt als eerste de hele heksenkring rond te gaan met de pion wint het spel.

Heksenkring
Er zijn twee stapels van 20 heksen. De ene stapel wordt op volgorde in een heksenkring gelegd, met een bewegingskaart als startkaart en uit de andere stapel mag de leidende speler de twee heksen halen die geraden moeten gaan worden. De bewegingskaarten worden evenredig over de spelers verdeeld en het spel kan beginnen. Er moeten nu punten verzameld gaan worden om met de pionnen de heksenkring rond te komen. Hebben de spelers met bewegingskaarten een volledige ronde gelopen, dan mag de pion van de leidende speler 1 vooruit. Raadt iemand de heksen verkeerd, dan mag de leidende speler er twee vooruit. Wie het goed raadt mag zelf 5 plaatsen vooruit en wordt voor de nieuwe ronde de leidende speler.

Waz
De leidende speler heeft een vrij passieve rol in het spel. Hij hoeft alleen maar aan te geven of er in een begrensd gebied zich een heks van hem bevindt. De andere spelers moeten dus gebieden gaan begrenzen. Dit doen zij met hun bewegingskaarten. Stel er ligt een bewegingskaart op de startkaart en de speler legt een bewegingskaart op kaart vijf, dan moet de leidende speler aangeven of één van zijn heksen de heksen 1, 2, 3 of 4 zijn. Deze heksen liggen namelijk in het begrensde gebied. Heks nummer 5, waar de kaart opligt, doet niet mee. Het gaat dus echt om de kaarten die tussen twee bewegingskaarten liggen. Liggen er een of zelfs beide heksen in het gebied dan roept de speler WAZ. Hij geeft dus niet aan om hoeveel heksen het gaat.

OK/NO
Lukt het een speler om met een bewegingskaart exact op de startkaart terecht te komen, dan mij een persoonlijke vraag aan de leidende speler stellen. Hij mag vragen of de leidende speler een bepaalde heks in handen heeft. De leidende speler heeft in zijn hand twee kaarten vast, een met OK en een met NO. Deze laat hij aan de speler zien. Alleen de speler die de vraag dus heeft gesteld weet hoe de vork in de steel zit en heeft dus meer informatie dan de medespelers. Verder zijn er drie mogelijkheden om de pionnen te verplaatsen. Hebben de spelers met bewegingskaarten een volledige ronde gelopen, dan mag de pion van de leidende speler 1 vooruit. Raadt iemand de heksen verkeerd, dan mag de leidende speler er twee vooruit. Wie het goed raadt mag zelf 5 plaatsen vooruit en wordt voor de nieuwe ronde de leidende speler.

Conclusie
Ook al is Waz Baraz een kaartspel met een aardig idee erachter, helemaal lekker loopt het niet. Het spel kan wat langdradig worden, vooral wanneer jij de speler bent die nooit punten scoort. Dan wordt het al gauw vervelend en zullen al die heksen je een worst wezen. Voor jongens heeft het spel misschien nog een kleine meerwaarde door het sexy uiterlijk van de heksen en zullen het lange wachten wellicht niet heel erg vinden. Al met al is het een minder geslaagd spel uit de Kidult Game-serie.



Uitgever: Kidult Game
Speelduur: 20-30 min.
Auteur: Spartaco Albertarelli
Spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

. : B A N N E R S : .





olofon | Disclaimer