Alarme
Door Astrid Pater
Wie bij de brandweer gaat, moet zich goed voorbereiden voor het geval er een echte brand ontstaat. Regelmatig wordt er op de kazerne dan ook een grote brandweeroefening georganiseerd. De brandweermannen moet namelijk goed weten wat hun taak is in het brandblussen. Alleen een goede samenwerking leidt tot het blussen van de brand.
Op volgorde
De bedoeling van Alarme is om alle brandweermannen op de juiste volgorde te leggen voordat de negen vuren branden. De juiste volgorde van de brandweermannen wordt bepaald door de gekleurde balletjes in de brandweerauto. Door met de brandweerauto te schudden veranderen de balletjes van volgorde. Elk balletje geeft de kleur van een uniform van een brandweerman weer. Elke kleur komt twee keer voor. Er is echter een extra brandweerman die in het wit gekleed gaat. Hij is de commandant.
Wees wel snel
De jongste speler begint het spel en schud de brandweerauto. Dan mag de speler de eerste brandweerman omdraaien. Komt de kleur van de brandweerman overeen met het eerste balletje, dan mag de volgende brandweerman worden omgedraaid. Is dit niet het geval dan moet de brandweerman weer teruggedraaid worden en wordt een van de negen strovuurkaarten omgedraaid. Het vuur is gaan branden. De volgende speler is aan de beurt en schud de brandweerauto opnieuw. Er ontstaat zo een nieuwe volgorde waarin de brandweermannen moeten worden opengelegd. Wie de commandant omdraait, verliest weliswaar zijn beurt, maar er wordt geen strovuurkaart omgelegd.
Verschillende varianten
Alarme kan in drie variaties gespeeld worden. Voor de allerkleinsten kan er gekozen worden om de niet elke speelbeurt de brandweerwagen opnieuw te schudden. Op deze manier is het makkelijker de kleur en de volgorde van de brandweermannen te onthouden. In de andere variant schud je wel elke keer de brandweerwagen. Ook kun je er voor kiezen om met elkaar te beslissen welke brandweerman er moet worden omgedraaid. Het gaat immers om samenwerking in de brandblusserij. Tot slot kun je het spel ook in je eentje spelen. Ook dan moet je voordat alle negen vuren branden alle brandweermannen op de juiste volgorde omgedraaid hebben.
Conclusie
Alarme is een typisch geheugenspel. Door herhaaldelijk dezelfde brandweermannen om te draaien, onthoud je beter welke kleur er ligt. Het spel is verder echt bedoeld voor de jonge spelers. Voor deze doelgroep is het spelenderwijs trainen van het geheugen met Alarme erg leuk. Het spel leent zich er ook goed voor. En natuurlijk is het spannend of het omdraaien van de brandweermannen op tijd lukt. Zeer geschikt spel voor de kleintjes!
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 15-20 min.
Auteur: Helmut Punke
Spelers: 1-4
Leeftijd: 5-9
Prijs: -