Amazone
Door Jan Willem
In een 18 dagen durende expeditie door de jungles van de Amazone sticht je nederzettingen zodat je nieuwe planten en diersoorten kunt ontdekken. Maar pas op, de krokodillen en jaguars versperren het pad en je concurrenten maken het leven erg duur. Nou ja, dat is het idee in ieder geval, maar wat de Amazone er nu precies mee te maken heeft is niet erg duidelijk. Het thema zorgt in ieder geval wel voor een leuke sfeer en vooral een erg kleurrijk geheel.
Begin van het spel
Voor het spel begint krijgt elke speler precies dezelfde 7 kaarten met plaatjes en getallen en 3 goudstukken. Ook krijg je een kaart met daarop 4 dorpen vermeld die je voor het eind van het spel moet hebben gebouwd. Het doel van het spel is punten verzamelen, en een speler krijgt punten voor het bouwen van tenten in dorpen. Het bord bestaat uit een aantal dorpen met stukjes land waar je een tent mag opzetten. Per dorp heeft elk stukje land een eigen prijs die oploopt. De eerste speler die een tent bouwt in een dorp neemt dus het goedkoopste stukje land, en de volgende die daar wil bouwen zal dus een hogere prijs moeten betalen. Iedere speler mag maar één tent bouwen per dorp. Je kunt een dorp dus niet helemaal vol bouwen. Je kunt er echter wel voor zorgen dat het leven voor je concurrenten erg duur wordt. Elk dorp heeft zijn eigen fiche en als je een tent bouwt in een dorp krijg je het bijbehorende fiche. Er zijn vijf verschillende soorten fiches.
Gebeurtenissen
Het spel wordt gespeeld in 18 rondes en elke ronde begint met het omdraaien van een gebeurtenis. Er zijn dus 18 gebeurtenis-kaarten die één voor één worden omgedraaid en als die stapel op is, is het spel afgelopen. Er zijn 6 verschillende gebeurtenissen die van invloed zijn op de ronde waarin de gebeurtenis valt. Ze gelden voor iedere speler en zijn zowel gunstig als ongunstig. Zo kan er geld gestolen worden, krijg je maar de helft van je opbrengst, krijg je juist extra opbrengst, mag je niet over water of land uitbreiden of komt er een Indio-fiche in het spel. De speler die het hoogste bod doet in de opbrengstenfase mag de Indio pakken en inzetten als joker, maar moet daar wel zijn of haar goud voor opgeven.
De opbrengstenfase
Elke ronde kiest een speler één van zijn 7 kaarten en legt deze gedekt voor zich neer. Als iedere speler dit heeft gedaan draait iedereen zijn kaart gelijktijdig om. De kaarten bepalen hoeveel zilverstukken (3 zilverstukken is 1 goudstuk) iedereen krijgt. Je krijgt het getal in de bovenhoek plus het aantal fiches dat je hebt van het plaatje dat op de kaart staat. Aangezien elke speler dezelfde kaarten heeft, zit het verschil dus in welke tenten je al hebt gebouwd, en welke fiches daaraan verbonden waren. De speler die het hoogste heeft geboden mag de ronde beginnen, en zo verder. De gespeelde kaart mag hij niet meer inzetten totdat hij alle kaarten tenminste 1 keer heeft ingezet, elke speler speelt dus elke kaart tenminste 2 keer; dan volgt nog een ‘halve’ laatste ronde met 4 kaarten en is het spel afgelopen.
Einde van het spel
Aan het einde van het spel wordt gekeken naar het aantal fiches dat elke speler per soort verzameld heeft. Pas wanneer je drie of meer fiches van één soort hebt, krijg je één punt per fiche. De Indio’s gelden hierbij dus als handige jokers. Daarnaast heeft elke speler een opdrachtkaart gekregen met 4 dorpen erop. Per dorp dat hij niet heeft gebouwd krijgt hij 3 punten aftrek. De speler met de meeste punten wint het spel. Daarnaast vallen punten te verdienen voor het als eerste, tweede en derde verzamelen van 5 verschillende fiches. Ook hierbij zijn de Indio’s erg handig.
Conclusie
Amazone is een erg leuk familiespel met een paar zwakheden. Ten eerste is het spel alleen maar te spelen met 3 of 4 spelers; vrij beperkt. Ten tweede, doordat elke speler dezelfde 7 opbrengstkaarten heeft is het erg moeilijk het verschil te maken door meer opbrengsten te genereren. Daardoor worden dorpen waar je maar 2 goudstukken voor kwijt bent erg belangrijk. De speler die er daar aan het begin van het spel zoveel mogelijk van bezet, wint bij 3 personen eigenlijk altijd. Het spel wordt al anders met 4 personen omdat het bord veel sneller vol wordt, het bouwen van tenten daardoor veel duurder en het halen van je opdracht (4 tenten op specifieke plaatsen) veel moeilijker. Toch zijn de regels vrij simpel te begrijpen, is het een erg mooi en kleurrijk spel en is de speelduur (30 min bij ervaring, een uurtje met uitleg) erg aangenaam. Een prima familiespel!
Uitgever: 999 Games
Speelduur: 50 min.
Auteur: Stefan Dorra
Spelers: 3-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -