Archipel
Door Astrid Pater
Zonnespel is een uitgever van coöperatieve spellen. Dat wil
zeggen, samenwerken om een spel te winnen. Onze redactie mocht het spel
Archipel uitproberen. En dat hebben we geweten. Allemaal spelers die
altijd zelf voor de winst gaan, moeten opeens samenspellen. Dat vraagt
om een andere mindset en een andere aanpak. Een nieuw soort uitdaging
dus.
Chinese vissers
In het spel Archipel ben je een Chinese visser die samen met de andere
vissers de markten op de verschillende eilanden in het archipel van
vis moet voorzien. Aan het einde van het spel zijn alle markten van
vis voorzien en zijn alle boten weer in de thuishaven. Lukt dat niet,
dan is het ook mooi als alleen alle markten van vis zijn voorzien.
Gereed maken voor het werk
Bij aanvang van het spel krijgen alle spelers een bootkaart, daarmee
kunnen vissen (ronde vakjes), actiekaartjes (vierkante vakjes) en brandstof
(langwerpige vakjes) worden vervoerd. Iedere speler start met een volle
tank en krijgt 5 brandstofkaartjes. De vissen worden blind over de ronde
vakjes op het speelveld verdeeld. De actiekaartjes worden in een blauw
zakje gestopt. Elke winkel krijgt drie actiekaartjes en ook in het pakhuis
worden drie actiekaartjes gelegd.
Varen
Dan kan het spel beginnen. Je mag in je beurt overal heenvaren. Per
keer dat je vaart, kost je dat 1 brandstofkaartje. Wanneer een storm
een waterweg blokkeert, kun je daar niet heen varen, dan moet je eerst
met een stormkledingkaartje of goed weer-kaartje de storm doen liggen.
Als je naar een vis vaart, draai je het kaartje om om te zien welke
vis dit is. Vaar je naar een haven dan voer je de acties in de haven
uit, maar je kunt met de juiste kaarten ook naar een storm varen om
deze uit te schakelen. Je hoeft niet te varen, je mag dus blijven liggen
waar je ligt. Als je geen brandstof hebt, kun je niet eens varen.
Vissen
Als je naar een viskaartje vaart, draai je deze om en zie je om welke
vis het gaat. Heb je een aaskaartje in je boot, die bij deze vis hoort
dan kun je de vis vangen. Kun je de vis niet vangen, dan laat je het
kaartje opengedraaid liggen. Het aaskaartje gaat terug in de blauwe
zak. Je kunt maximaal drie vissen op je bootje vervoeren.
Havens
Vaar je naar de haven, dan voer je eerst de acties uit die bij de actiekaarten
horen die op dat eiland liggen. Dat kan een lekke-boot-kaartje zijn.
Je ruimt loopt vol en je kunt de kaartjes in het ruim niet meer gebruiken.
Er ligt een stormkaartje en die moet je op het speelveld plaatsen. Aas,
stormkleding, brandstof en mooi-weer-kaartjes leg je gewoon in het ruim
van je boot. In de haven kun je de gevangen vis achterlaten als dat
de vis is die ze op dat eiland willen hebben. In de haven worden drie
actiekaarten uit het pakhuis gehaald en het pakhuis wordt aangevuld
met actiekaarten uit het blauwe zakje.
Storm, sluitende winkels en bezoekjes op het water
Een storm kan overmeesterd worden met een mooi weer-kaartje of stormkleding.
Onderweg kunnen bootjes elkaar tegenkomen en actiekaartjes, vissen of
brandstof aan elkaar overgeven. Dat kan heel handig zijn als er een
bootje bijvoorbeeld zonder brandstof komt te liggen. Als het pakhuis
niet meer gevuld kan worden met actiekaarten uit het blauwe zakje en
dus het eiland niet meer bevoorraad, dan wordt de winkel op dat eiland
gesloten. Alle andere eilanden worden hierna ook niet meer bevoorraad.
Gevolg: einde van het spel in zicht. Als alle brandstof nu uit het spel
is, kan er niet meer gevaren worden en is het spel over.
Conclusie
Het kost even wat tijd om alle acties en daarmee het spel door te krijgen.
Het is daarnaast even wennen dat je met elkaar moet samenwerken om het
spel tot een goed einde te brengen. Wees niet verrast als je na de eerste
keer verre bent van het afleveren van de vis op de eilanden. De eerste
neiging is toch je eigen koers te varen. Een tweede keer word je al
veel scherper in het samenspel. Ook dan blijkt het nog een hele opgave
om de winst te behalen. Na elk spel kies je weer een nieuwe strategie
om het samen tot een goed einde te brengen. Want het sleutelwoord is
echt: samen. Eenmaal expert in het spel dan kun je nog een stapje verder
gaan. Visjes die niet worden opgevist weer omdraaien zodat je ook nog
eens moet onthouden waar welke vissen zwemmen. Archipel is een leuk
spel voor jongere spelers en drijft echt op samenwerken en goed met
elkaar overleggen. Conclusie voor de Snelspelredactie: we moeten nodig eens op teambuildingmiddag,
want ondanks herhaalde pogingen tot samenwerking hebben wij Archipel
nog niet kunnen winnen.
Uitgever: Zonnespel
Speelduur: 60 min.
Auteur: -
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 11jaar
Prijs: -