Archipel

Door Astrid Pater



Zonnespel is een uitgever van coöperatieve spellen. Dat wil zeggen, samenwerken om een spel te winnen. Onze redactie mocht het spel Archipel uitproberen. En dat hebben we geweten. Allemaal spelers die altijd zelf voor de winst gaan, moeten opeens samenspellen. Dat vraagt om een andere mindset en een andere aanpak. Een nieuw soort uitdaging dus.

Chinese vissers
In het spel Archipel ben je een Chinese visser die samen met de andere vissers de markten op de verschillende eilanden in het archipel van vis moet voorzien. Aan het einde van het spel zijn alle markten van vis voorzien en zijn alle boten weer in de thuishaven. Lukt dat niet, dan is het ook mooi als alleen alle markten van vis zijn voorzien.

Gereed maken voor het werk
Bij aanvang van het spel krijgen alle spelers een bootkaart, daarmee kunnen vissen (ronde vakjes), actiekaartjes (vierkante vakjes) en brandstof (langwerpige vakjes) worden vervoerd. Iedere speler start met een volle tank en krijgt 5 brandstofkaartjes. De vissen worden blind over de ronde vakjes op het speelveld verdeeld. De actiekaartjes worden in een blauw zakje gestopt. Elke winkel krijgt drie actiekaartjes en ook in het pakhuis worden drie actiekaartjes gelegd.

Varen
Dan kan het spel beginnen. Je mag in je beurt overal heenvaren. Per keer dat je vaart, kost je dat 1 brandstofkaartje. Wanneer een storm een waterweg blokkeert, kun je daar niet heen varen, dan moet je eerst met een stormkledingkaartje of goed weer-kaartje de storm doen liggen. Als je naar een vis vaart, draai je het kaartje om om te zien welke vis dit is. Vaar je naar een haven dan voer je de acties in de haven uit, maar je kunt met de juiste kaarten ook naar een storm varen om deze uit te schakelen. Je hoeft niet te varen, je mag dus blijven liggen waar je ligt. Als je geen brandstof hebt, kun je niet eens varen.

Vissen
Als je naar een viskaartje vaart, draai je deze om en zie je om welke vis het gaat. Heb je een aaskaartje in je boot, die bij deze vis hoort dan kun je de vis vangen. Kun je de vis niet vangen, dan laat je het kaartje opengedraaid liggen. Het aaskaartje gaat terug in de blauwe zak. Je kunt maximaal drie vissen op je bootje vervoeren.

Havens
Vaar je naar de haven, dan voer je eerst de acties uit die bij de actiekaarten horen die op dat eiland liggen. Dat kan een lekke-boot-kaartje zijn. Je ruimt loopt vol en je kunt de kaartjes in het ruim niet meer gebruiken. Er ligt een stormkaartje en die moet je op het speelveld plaatsen. Aas, stormkleding, brandstof en mooi-weer-kaartjes leg je gewoon in het ruim van je boot. In de haven kun je de gevangen vis achterlaten als dat de vis is die ze op dat eiland willen hebben. In de haven worden drie actiekaarten uit het pakhuis gehaald en het pakhuis wordt aangevuld met actiekaarten uit het blauwe zakje.

Storm, sluitende winkels en bezoekjes op het water
Een storm kan overmeesterd worden met een mooi weer-kaartje of stormkleding. Onderweg kunnen bootjes elkaar tegenkomen en actiekaartjes, vissen of brandstof aan elkaar overgeven. Dat kan heel handig zijn als er een bootje bijvoorbeeld zonder brandstof komt te liggen. Als het pakhuis niet meer gevuld kan worden met actiekaarten uit het blauwe zakje en dus het eiland niet meer bevoorraad, dan wordt de winkel op dat eiland gesloten. Alle andere eilanden worden hierna ook niet meer bevoorraad. Gevolg: einde van het spel in zicht. Als alle brandstof nu uit het spel is, kan er niet meer gevaren worden en is het spel over.

Conclusie
Het kost even wat tijd om alle acties en daarmee het spel door te krijgen. Het is daarnaast even wennen dat je met elkaar moet samenwerken om het spel tot een goed einde te brengen. Wees niet verrast als je na de eerste keer verre bent van het afleveren van de vis op de eilanden. De eerste neiging is toch je eigen koers te varen. Een tweede keer word je al veel scherper in het samenspel. Ook dan blijkt het nog een hele opgave om de winst te behalen. Na elk spel kies je weer een nieuwe strategie om het samen tot een goed einde te brengen. Want het sleutelwoord is echt: samen. Eenmaal expert in het spel dan kun je nog een stapje verder gaan. Visjes die niet worden opgevist weer omdraaien zodat je ook nog eens moet onthouden waar welke vissen zwemmen. Archipel is een leuk spel voor jongere spelers en drijft echt op samenwerken en goed met elkaar overleggen. Conclusie voor de Snelspelredactie: we moeten nodig eens op teambuildingmiddag, want ondanks herhaalde pogingen tot samenwerking hebben wij Archipel nog niet kunnen winnen.




Uitgever: Zonnespel
Speelduur: 60 min.
Auteur: -
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 11jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .