Atlantis: Vaar naar de veiligheid of zwem voor je leven
Door Astrid Pater
Lang,
lang geleden, werd er ooit het verhaal verteld van de gezonken stad. Deze stad
heette Atlantis. Het was de mooiste stad op aarde van dat moment. Volgens de vertellingen
waren de stadsmuren van goud gemaakt en was het water uit de fonteinen helder
blauw met een gouden gloed. De rijkste stad op aarde werd bewoond door hele rijke
egoïstische mensen. De stad werd zo zwaar door al die mensen die zo met zichzelf
begaan waren dat het zonk en diep in de zee verdween. Nadien is er nooit meer
een spoor van de stad teruggevonden.
Zo ook vergaat het eiland Atlantis in
de zee in het bordspel. Echter geven de bewoners van Atlantis zich niet zo maar
gewonnen. In een strijd om hun leven proberen ze met bootjes en al zwemmend een
van de vier omliggende koraaleilanden te bereiken om zo alsnog de ondergang van
de stad te overleven.
Vrienden en vijanden in de
zee
Blokje voor blokje worden eerst de buitenste ringen van Atlantis
van het speelbord verwijderd, en zo steeds verder naar binnen totdat het hele
eiland diep in de zee verdwenen is. Maar zoals iedereen weet is de zee niet voor
een gat te vangen en brengt zij vele gevaren met zich mee. Zo kan er onder een
blokje Atlantis zomaar een draaikolk tevoorschijn komen die al het omliggende
land en zeeongedierte mee de kolk in voert en vernietigd. Ook kunnen uit de zee
octopussen, haaien en zeemonsters opdoemen. Allemaal hebben ze een doel voor ogen:
het opeten en verscheuren van de Atlanten die zwemmen of varen voor hun leven.
De zee heeft gelukkig ook zijn goede inwoners. Dolfijnen staan bekend om een
hun vriendelijke en goede gedrag. De dolfijnen in het spel beschermen dan ook
de boten en zwemmers tegen de gevaarlijke vijanden.
Schuitje
varen theetje drinken
Het is de bedoeling om zo veel mogelijk bewoners
van Atlantis (van je eigen kleur) te redden en veilig aan wal te brengen. Ondertussen
kun je, met een gelukkige hand, je tegenstanders uitschakelen. Met twee dobbelstenen
kun je het lot van de ander bepalen. De ene dobbelsteen laat zien met welk zeedier
er geschoven wordt, en de andere dobbelsteen geeft aan met hoeveel plaatsen.
Met
de schepen kun je drie Atlanten tegelijk vervoeren. Het is echter mogelijk dat
er meerdere Atlanten van verschillende kleuren op een bootje zitten. De speler
die het schip domineert mag het schip verplaatsen. Als er drie verschillende kleuren
op het schip zijn, dan zijn er ook drie schippers. Zwemmers daarentegen mogen
maar 1 vakje per keer verplaatsen. Zij zijn dus het meest kwetsbaar, tenzij ze
natuurlijk beschermt zijn door een dolfijn.
Mooi lastig
Het spel ziet er op het oog mooi uit. Mooi speelbord, mooi zeeongedierte en
leuke bootjes. Maar dan moet het eiland Atlantis opgebouwd worden. De losse blokjes
schuiven soms wat lastig tegen elkaar aan. En bij het weghalen kan de boel ook
nog wel eens in een wirwar eindigen. Vooral voor de jongere spelers kan dit nog
wel eens lastig zijn. Dan hebben de Atlanten het nadeel dat ze niet lekker stevig
op een schip, of op het eiland kunnen staan. Je haalt ze uit het plastic raampje
en er blijven van die puntjes aan de onderkant steken. Je kunt ze proberen weg
te knippen met een schaar, maar dan nog zijn het instabiele mannetjes. Ook dit
is voor de jongere spelers niet echt handig.
Leuk idee,
maar...
Het spelidee Atlantis is erg leuk. De basis van het spel biedt
leuke vooruitzichten, maar uiteindelijk maakt het de verwachtingen niet echt waar.
Dat wil niet zeggen dat het spel niet meer dan een keer gespeeld zal worden. Ik
denk echter dat het spel meer gebruikt gaat worden door de jongere spelers om
hun fantasie er op te los laten. Daar leent het spel zich goed voor gezien alle
monsters, bootjes, dolfijntjes en mensjes. Het komt eigenlijk hier op neer: het
idee is leuk, maar het spel zal uiteindelijk voor andere doeleinden gebruikt worden.
Uitgever: Parker
Speelduur: 45 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -