Attika

Door Astrid Pater





Het Griekse schiereiland Attika is nog vrijwel vrij van beschaving en als speler is het de bedoeling je stadstaat op dit schiereiland uit te breiden. Dit doe je door als eerste al je 30 gebouwen uit de grond te stampen of door twee bestaande tempels op het eiland met elkaar te verbinden. Wie dit als eerste lukt, wint het spel.

Stadstaat
Als speler beheer je een Griekse stadstaat (Athene, Thebe, Sparta of Corinthe) die je wilt uitbreiden op het schiereiland Attika. Bij aanvang van het spel krijg je de bouwkaart die bij je stadstaat hoort en waarop de 30 gebouwen staan die je kunt gaan bouwen. Op de bouwkaart staan zes 'dorpen' aangegeven met de daarbij behorende faciliteiten. Deze gebouwen zelf staan op fiches afgedrukt die je tijdens het spel kunt verkrijgen. Je kunt een gebouw pas bouwen als deze in je bezit is. De fiches zijn verdeeld in vier stapels. De eerste stapel bestaat uit de dorpen (hebben een zwart teken op de achterkant) de overige 24 fiches worden verdeeld in stapeltjes van 8 (hebben overigens een wit teken op de achterkant). Om bij aanvang van het spel niet helemaal met lege handen te zitten, krijg je van elk stapeltje alvast 1 fiche, dus in totaal vier gebouwen. Daarnaast krijg je ook nog grondstofkaarten, want zonder grondstoffen kan er niet worden gebouwd.

Omdraaien en bouwen
Iedere speelbeurt kun je drie keuzes maken. Of je draait maximaal twee fiches om, of je bouwt maximaal 3 gebouwen of je trekt meteen drie nieuwe grondstofkaarten van de stapel. Wanneer je voor het omdraaien van fiches kiest, draai je een fiche van een van de stapels om en kun je het gebouw of meteen bouwen of op je bouwkaart leggen. Eenmaal op de bouwkaart gelegd mag het gebouw niet meer gebouwd worden. Vervolgens kun je nog een fiche omdraaien of besluiten in plaats van dat tweede fiche om te draaien een grondstofkaart te nemen. Wanneer je voor bouwen kiest, mag je van je bouwkaart het gebouw nemen en het op elke vrije plek op het speelbord plaatsen. Hier moet je natuurlijk wel voor betalen met de grondstofkaarten. Op het fiche staat aangegeven wat een gebouw kost. Vervolgens kun je een twee of derde gebouw bouwen, of in plaats van te bouwen weer een grondstofkaart nemen.

Kosteloos of goedkoper bouwen
Op de bouwkaart zijn de dorpen onderverdeeld in zes categorieën. Wanneer je de kern hebt gebouwd (met het zwarte tekentje) zie je op de bouwkaart een aantal pijlen daar vanuit gaan naar de bijbehorende gebouwen in dat dorp. Wanneer je de volgorde van de pijlen aanhoudt, mag je de aanliggende gebouwen kosteloos bouwen. Ze moeten direct met elkaar in verbinding staan, anders gaat het feestje niet door. Kan hartstikke handig zijn wanneer je snel een aantal gebouwen wilt aanleggen. Ook is er een mogelijkheid om goedkoper te bouwen. Op het speelbord staan op een aantal vlakken grondstoffen afgebeeld. Bouw je je gebouw op zo'n grondstof, dan hoef je deze niet te betalen (mits het natuurlijk een grondstof is die bij je gebouw hoort). Ook de grondstoffen die aan de plaats waar je je gebouw bouwt grenzen, mag je aftrekken van de grondstofkosten, mits je deze dus moet betalen voor je gebouw, anders heb je er niks aan. Kom je een grondstof tekort om een gebouw te bouwen, dan mag je ook twee willekeurige grondstofkaarten hiervoor inleveren. Maar ja, dat brengt weer risico's met zich mee.

Landschapskaarten aanleggen en amfora's verdienen
Op een gegeven moment kan een stapeltje met fiches op raken. Wanneer dit gebeurt, mag je meteen een landschapskaart aanleggen. Dit kan heel gunstig zijn. Soms word je route van de ene tempel naar de andere ruw onderbroken door tegenspelers. Zij willen voorkomen dat je wint. Door een een nieuwe landschapskaart aan te leggen, kun je voor jezelf weer nieuwe wegen creëren. Daarnaast levert het sowieso weer nieuwe bouwplekken op. Dus wie geen tempels wil verbinden, heeft weer nieuwe plekken om al zijn gebouwen kwijt te kunnen raken. Een ander element in het spel is het verdienen van de amfora. Een amfora kun je aan het einde van je beurt inleveren om zo nog een extra fiche in je beurt om te draaien of te bouwen afhankelijk waarvoor je die beurt gekozen hebt. Dit kan uiterst zinvol zijn als tegenstanders je dreigen in te bouwen. Zo kun je misschien nog net de dans ontspringen. Echter, een amfora verdien je niet zo maar. Door een categorie van je bouwkaart samenhangend te bouwen, kun je een amfora verdienen. Niet altijd even eenvoudig, je bent immers niet de enige die aan het bouwen is.

Conclusie
Attika vind ik weer een geslaagd spel uit de kast van 999Games. Het spel zet je aan tot nadenken over de te nemen stappen. Kies je ervoor om snel veel fiches om te draaien, dan kun je misschien niet meteen bouwen, maar later wel binnen een categorie snel en kosteloos gebouwen aanleggen. Wie voor veel bouwen kiest, komt zonder grondstofkaarten te zitten. Daarnaast is het belangrijk je tegenstanders in de gaten te houden. Onderscheppen ze de route die je probeert aan te leggen tussen twee tempels. Het is bij elke beurt weer kijken wat het handigst is. Soms zul je moeten afwijken van je plan om niet in de knel te raken. Attika houd je scherp, want voor je het weet zit je in een situatie die volkomen uitzichtsloos lijkt. Attika is een zeer aangenaam spel, en des te vaker je het speelt, des te geduchter ook je tegenstanders!



Uitgever: 999 Games
Speelduur: 60 min.
Auteur: Marcel-André Casasola Merkle
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .