Blox
Door Jan Geerling
Is de computerspelletjeswereld moeten spellen vandaag de dag grafisch
top zijn om nog aan te kunnen slaan. Het maakt niet uit hoe ingenieus
een spelconcept is, als het uiterlijk vertoon tegenvalt, betekent dat
negen op de tien keer een slechte recensie. De bordspellenwereld is
wat dat betreft gelukkig een beetje vergevingsgezinder.
Afbreken en bouwen
In Blox is het doel heel simpel: punten pakken. Dit doe je door
bestaande torens (kleine stapeltjes gekleurde blokjes) af te breken,
en nieuwe torens te bouwen. Deze torens staan verspreid over een speelbord
met kleurenvakjes. Over deze vakjes bewegen zich de pionnetjes van de
speler. Dit gebeurt niet door de oude vertrouwde dobbelsteen, maar met
kleurenkaartjes. Deze handige kaartjes zijn niet alleen nodig om te
verplaatsen, maar ook om torens te bouwen en af te breken.
Kleuren
Het verplaatsen gaat als volgt. Wil je naar een toren die naast een
zwart vakje staat, dan moet je een zwart kaartje afleggen. Zo beweeg
je naar het dichtstbijzijnde zwarte vak. Elke speler heeft vier pionnetjes
tot zijn beschikking, die hij vervolgens op strategische plekken neerzet.
(bijvoorkeur naast de af te breken toren). Zoals gezegd bestaan de torens
ook uit kleuren. Heb je al die kleuren qua kaartjes in de hand, dan
breek je de toren af en scoor je punten. Met de bouwstenen van de afgebroken
toren kan je weer een nieuwe toren bouwen (levert ook weer punten op).
Strategisch plaatsen
Het tactische element in het spel is het strategisch plaatsen van torens
en pionnen. Medespelers kunnen niet over torens of pionnen heenspringen,
en dus kan je lekker hinderen. Vaak probeer je ronde op ronde de door
jou gewenste kleurencombinatie in handen te krijgen. Duurt dit te lang
dan dwingt het spelverloop je vaak tot een keuze; durf ik langer te
wachten, of ga ik andere mogelijkheden nastreven?
Fases
Het spel bestaat uit fases. In het begin moet je eerst kleine torens
afbreken, en iets grotere opbouwen. Zijn de kleinste torens weg, dan
mag je grotere torens gaan afbreken en bouwen. Het spel heeft in totaal
vier fases. Zijn uiteindelijk alle torens van vier hoog in de vierde
fase afgebroken, dan eindigt het spel en is het punten tellen geblazen.
Hoewel je door tactisch plaatsen best veel invloed op het spelverloop
kan hebben is de geluksfactor bij het sparen van de juiste kaarten wel
erg hoog.
Conclusie
Blox zit er qua uitvoering bijzonder droog en een beetje saai
uit. Dat geeft echter helemaal niets, het spel is simpel onder de knie
te krijgen, en net als bij dammen geldt voor dit spel: overzichtelijkheid
is alles. Met twee spelers is de geluksfactor wel vrij hoog: met name
met drie of vier spelers komt het tactische element goed tot zijn recht.
Veel mensen zullen dit spel snel af doen als een aardig tussendoortje;
maar heb je het spelidee eenmaal onder de knie, dan is er verrassend
veel diepgang te ontdekken met Blox. Een spel dat in potentie
verschillende lagen onder de bordspelers kan aanspreken: van diehards
tot casual spelers.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 45 min.
Auteur: Wolfgang Kramer, Hans Raggan en Jürgen
P.K. Grunau
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 49,95