Can't Stop

Door Astrid Pater

Nog één keertje. Nog één keer om het af te leren. Dit is echt de allerlaatste keer. Wie heeft deze woorden in zijn leven nog nooit uitgesproken? Iedereen komt wel eens in een situatie dat ze ergens mee bezig zijn en daar zo in worden meegesleept dat er van stoppen geen sprake is. Zo kan het ook gaan in het nieuwe spel van Ravensburger Can’t Stop. Alleen kan die ene keer extra je fataal worden.

Bereik de overkant
Het doel van Can’t Stop is om zo snel mogelijk drie van de elf cijferkolommen te winnen. Door met vier dobbelstenen te gooien kun je cijfercombinaties vormen die uit twee dobbelstenen bestaan. Deze cijfercombinaties geven aan in welke kolommen er lopers geplaatst worden om ze bij volgende worpen proberen te verzetten. Per speelbeurt kun je drie lopers in het spel zetten. Staan ze eenmaal alledrie in het veld, dan zijn alleen die veldwaardes nog van belang. Ben je uitgedobbeld, dan plaats je de pion van jouw kleur op de plek waar de loper is geëindigd. Het kan ook gebeuren dat je een keer te vaak gooit en niet een cijfercombinatie waarmee een van de lopers in het spel verzet kan worden, dan is je beurt voorbij. Je pionnen mag je niet verplaatsen en je haalt de lopers van het speelveld. Het is dus zaak om tijdig te stoppen, maar de verleiding om door te gaan is nou eenmaal groot.

Dobbelspel
Can’t Stop is een typisch dobbelspel waar geluk een sterke invloed op het spel heeft. Toch komt er ook een klein beetje tactiek bij kijken. De lengte van de kolom is afhankelijk van de waarschijnlijkheid dat die cijfercombinatie gegooid wordt.  Rij 7, meest voorkomende combinatie met twee dobbelstenen, is een stuk langer dan rij 2. In het begin zal er in de rijen 6, 7, en 8 snel een speler de overkant bereiken. Is de kolom eenmaal uit het spel, dan doet die combinatie niet meer mee. Stel dat in kolom 8 iemand de overkant heeft bereikt en een speler gooit vier vieren. Dan is de beurt meteen voorbij. De speler kan immers geen loper verzetten. Van hoe meer kolommen de overkant is bereikt, des te spannender wordt het spel. Soms moet je dan wel een extra gokje wagen met het dobbelen om te voorkomen dat iemand in zijn volgende beurt eerder dan jij de overkant haalt.

Variaties
Er zijn een drietal variaties op het basisspel die het spel wat lastiger maken. Dat is leuk als je het basisspel goed onder de knie hebt. Je kunt afspreken dat bij 3 spelers vier van jouw pionnen de overkant halen en bij 2 spelers zelfs 5. Of je spreekt af dat je zo snel mogelijk alle lopers in het spel moet brengen. Gooi je dan 2 x 2 en 2 x 4 dan mag je de loper niet twee plaatsen verzetten in kolom 6, maar moet je een loper plaatsen in kolom 4 en 8. Tot slot kun je ook afspreken dat een speler zijn beurt niet vrijwillig mag beëindigen, zolang tenminste één loper op een met een speelsteen bezet veld bevindt. De laatste variant zorgt er wel voor dat het spel soms wat lang kan duren en bij sommige spelers flink wat frustraties kan opleveren.

Conclusie
Toch is Can’t Stop een ontzettend leuk dobbelspel. Misschien kun je jezelf tijdens het spel prima beheersen en stop je elke keer op tijd. Maar is er eenmaal een potje afgerond, dan wil er nog wel eens iemand roepen: “Nog een potje?” Dus het niet kunnen stoppen is niet alleen van toepassing tijdens het spel, maar ook na het spel. Can’t Stop is zo’n spel waaraan je begint als tussendoortje om vervolgens achterelkaar door te spelen. Dat geldt met name voor de spelers die het potje hebben verloren en zich willen revancheren.



Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 30 min.
Auteur: Sid Sackson
Spelers: 2-4
Leeftijd: 9+
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .