Carcassonne: De draak, de fee en de jonkvrouw

Door Martijn Kragtwijk




Je leven als middeleeuwse boer was al geen pretje, de hele dag op het land werken voor je veldheer, in ruil voor een paar broodkruimels en eens in de maand een slok bier. En dan word je na een dag ploeteren ook nog lastig gevallen door een woeste, vuurspuwende draak (tja, het zijn ten slotte de middeleeuwen). Maar gelukkig is daar de lokale fee, een bloedmooie blondine die ook nog eens psychologisch overwicht op boosaardige reptielen blijkt te hebben. Met wat vermanende woorden weet zij het monster tot de orde te roepen, waarop hij met de staart tussen de benen afdruipt. Je dag is gered... Carcassonne: De Draak, de Fee en de Jonkvrouw is een nieuwe uitbreidingsset op het Carcassonne bassisspel, en kan ook in combinatie met andere uitbreidingssets gespeeld  worden.

De draak
Het belangrijkste nieuwe in deze uitbreiding is natuurlijk de draak, een
groot houten speelstuk dat de gedurende het hele spel op het bord staat.
Trekt een speler een kaart met het draak-symbool, dan gaat de draak
(maximaal) 6 stappen over het bord lopen, eet alle mannetjes die hij
onderweg tegenkomt op. Hoe de draak precies loopt bepalen de spelers
samen, want elke speler mag de draak steeds 1 stap verplaatsen. Hierbij
mag de draak niet tweemaal op dezelfde tegel terechtkomen, wat het
aantal mogelijke routes flink beperkt, en je soms zelfs kan dwingen een
eigen mannetje van het bord te vegen. Dit geeft veel mogelijkheden om
onderling elkaar te helpen of met z'n allen 1 sterkere speler aan te vallen.
Als je een vulkaan-tegel speelt, wordt de draak verhuisd naar deze
tegel, en op deze manier kun je de draak dus makkelijk op een tactische
plek krijgen.

De Fee
De fee (een klein wit poppetje met een puntmuts, waardoor hij bij ons
aan tafel al snel als Ku-Klux-Man door het leven ging) biedt magische
bescherming tegen de draak: als de draak gaat lopen mag hij niet op de
tegel komen waar de fee staat. Je mag de fee verplaatsen als je in een
beurt geen mannetje speelt. Als de fee aan het begin van je beurt op
jouw tegel staat, dus als de andere spelers haar sinds jouw vorige beurt
niet verplaatst hebben, krijg je 1 overwinningspunt. Ook krijg je 3
extra punten als de fee bij jouw mannetje op de tegel staat bij het
tellen van de punten van een stad, weg of weide.

Extra tegels en regels
Behalve het draak & fee -gebeuren bevat de uitbreidingsset nog 6
'magische poort' tegels en 6 'jonkvrouw'-tegels. De jonkvrouwen vond ik
zelf het leukst, hiermee kun je namelijk mannetjes uit een bestaande
stad 'redden' (lees: ontvoeren) zodat je een stad kan veroveren op je
tegenstander. Als je de 'magische poort' speelt mag je je mannetje niet
alleen op de zonet neergelegde tegel zetten, maar op een willekeurige
tegel op het bord (natuurlijk wel met inachtneming van de normale
regels). Dit kan soms erg handig zijn om een stad of weide in te pikken
dat door de draak onbemand is geworden.
Tenslotte zijn er nog 2 nieuwe landtegels: eentje met een klooster in
een stad (als je die speelt mag je kiezen of je op het klooster of op de
stad gaat staan) en een tegel met weg die dmv. een tunnel onder een stad
doorgaat. Het leuke van deze tegel is dat ook de weide aan beide kanten
van de straat doorgaat.

Minpuntjes
Hier en daar is de handleiding nog wel wat onduidelijk: zo mag je bij
het spelen van een draak-kaart geen mannetje spelen, maar er staat niet
of je dan ook niet de fee mag verplaatsen. Het leek ons het leukst als
je dan ook de fee niet mag verplaatsen, omdat je anders de fee niet echt
kunt gebruiken om je mannetjes te beschermen.

Conclusie
Ik vind dit een van de leukere uitbreidingen op Carcassonne. De draak
maakt het spel een stuk spannender, omdat je elkaars weiden en steden
kunt veroveren, en hierdoor kun je ook aan het einde van het spel ineens
een grote machtsverschuiving krijgen. Samenwerken en onderling coalities
sluiten wordt nog belangrijker dan voorheen. Het spel gaat er wel wat
langer van duren dan de 30-45 minuten die de makers aangeven: wij waren
er de eerste keer (met 4 spelers) bijna anderhalf uur zoet mee, maar
door de verrassende wendingen werd het zeker niet saai. Al met al een
echte aanrader voor de Carcassonnier die op zoek is naar een nieuwe
uitdaging in het spel!



Uitgever: 999 Games
Speelduur: 30-45 min.
Auteur: Klaus-Juergen Wrede
Spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .