Carcassonne Mayflower

Door Jan Willem



Heb ik nog niet zo lang geleden iets gezegd over de vele uitbreidingen bij populaire spellen (toen Ticket to Ride), tref ik zomaar de volgende variant van Carcassonne. Nou moet ik zeggen dat ik Carcassonne ook altijd met veel plezier speel, dus erg vind ik het niet. Met deze nieuwe variant van het voormalig "Spiel des Jahres" land je op de nieuwe wereld, waar nieuwe steden, wegen en boerderijen wachten om ontdekt te worden.

Tegels, mannetjes en …grootgrondbezitters?
Het spel is uitgegeven als eigen spel en is als zodanig dus te spelen zonder welke andere doos van Carcassonne dan ook. Het bevat eigen houten poppetjes, een hele stapel tegels (ongeveer evenveel als de normale doos plus "Carcassonne - De Uitbreiding") en een rijtje starttegels met scorespoor. Verder zitten er nog twee iets grotere, houten mannetjes (grootgrondbezitters) in.

Carcassonne dus,…
De starttegels worden op een rij neergelegd aan de rand van wat het 'speelbord' moet gaan worden en op de uiteinden van deze rij worden de twee grootgrondbezitters geplaatst. De basisregels van het normale spel zijn van kracht, elke speler draait elke beurt een tegel om en zet er naar gelang zijn mogelijkheden een mannetje op waarmee hij punten kan scoren. Ook hier wegen, steden, 'boerderijen' (in het normale spel gewoon kloosters) en weiden. De punten van de weiden zijn iets gewijzigd, op sommige tegels staan dierenfiguren en de mannetjes die in de weiden krijgen 1 punt per figuurtje in hun weide. Verder zijn er geen verschillen.

…met een twist
Het enige grote verschil met het normale Carcossonne zijn de twee grootgrondbezitters. Elke keer als er een telling plaatsvindt (van een weg, boerderij of stad) schuift één van de twee één kolom op, van de starttegels af. Ze mogen nooit meer dan één kolom uit elkaar staan, dus ze gaan om en om. Scoort een mannetje van een speler punten in dezelfde kolom als een grootgrondbezitter dan krijgt de speler vier punten extra per grootgrondbezitter. Aan het eind van een telling wordt er daarna gekeken of er zich mannetjes bevinden achter de grootgrondbezitters, zo ja, dan worden deze verwijderd van het bord (alleen 'boeren' blijven wel liggen). Onafgebouwde steden en wegen mogen later alsnog afgebouwd worden achter de grootgrondbezitters.

Conclusie
Zo op het eerste oog is er niet veel veranderd aan het basisspel en als je het mij vraagt klopt dat ook wel. Het spel speelt een beetje anders, omdat mensen soms gedwongen worden om hun (onafgebouwde) steden en wegen te verlaten, waardoor je later de kans krijgt om ze lekker zelf af te maken en er punten mee te scoren. Verder let iedereen veel meer op de korte termijn, want grote projecten (zelfs de boerderijen) krijg je meestal niet af. Daarom richten de meeste spelers zich voornamelijk op de grootgrondbezitters en hun bonuspunten. Al met al voegt het iets toe, maar haalt het ook wat weg. Grote steden maken, of erbij in proberen te komen door slim legwerk werkt niet meer en boerderijen zijn vrij kansloos. Als je de weiden weer volgens de gewone regels zou doen, heb je alleen de starttegels, de twee houten grootgrondbezitters en de spelregels nodig. Dat had zonder al te veel moeite ook wel in een drie euro uitbreiding gekund. Al met al zou ik zeggen dat het voor de Carcassonnebezitter niet genoeg toevoegt. Als je nog geen versie van Carcassonne hebt, en je hebt geen zin om al die uitbreidingen te gaan kopen heeft deze variant wellicht net iets meer diepgang dan alleen het basisspel. Al met al blijft het Carcassonne, dus met het speelplezier (ook voor twee spelers) zit het wel goed.



Uitgever: 999 Games
Speelduur: 45 min.
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .