Carcassonne Mayflower
Door Jan Willem
Heb ik nog niet zo lang geleden iets gezegd over de vele uitbreidingen
bij populaire spellen (toen Ticket to Ride), tref ik zomaar de volgende
variant van Carcassonne. Nou moet ik zeggen dat ik Carcassonne ook altijd
met veel plezier speel, dus erg vind ik het niet. Met deze nieuwe variant
van het voormalig "Spiel des Jahres" land je op de nieuwe
wereld, waar nieuwe steden, wegen en boerderijen wachten om ontdekt
te worden.
Tegels, mannetjes en
grootgrondbezitters?
Het spel is uitgegeven als eigen spel en is als zodanig dus te spelen
zonder welke andere doos van Carcassonne dan ook. Het bevat eigen houten
poppetjes, een hele stapel tegels (ongeveer evenveel als de normale
doos plus "Carcassonne - De Uitbreiding") en een rijtje starttegels
met scorespoor. Verder zitten er nog twee iets grotere, houten mannetjes
(grootgrondbezitters) in.
Carcassonne dus,
De starttegels worden op een rij neergelegd aan de rand van wat het
'speelbord' moet gaan worden en op de uiteinden van deze rij worden
de twee grootgrondbezitters geplaatst. De basisregels van het normale
spel zijn van kracht, elke speler draait elke beurt een tegel om en
zet er naar gelang zijn mogelijkheden een mannetje op waarmee hij punten
kan scoren. Ook hier wegen, steden, 'boerderijen' (in het normale spel
gewoon kloosters) en weiden. De punten van de weiden zijn iets gewijzigd,
op sommige tegels staan dierenfiguren en de mannetjes die in de weiden
krijgen 1 punt per figuurtje in hun weide. Verder zijn er geen verschillen.
met een twist
Het enige grote verschil met het normale Carcossonne zijn de twee grootgrondbezitters.
Elke keer als er een telling plaatsvindt (van een weg, boerderij of
stad) schuift één van de twee één kolom
op, van de starttegels af. Ze mogen nooit meer dan één
kolom uit elkaar staan, dus ze gaan om en om. Scoort een mannetje van
een speler punten in dezelfde kolom als een grootgrondbezitter dan krijgt
de speler vier punten extra per grootgrondbezitter. Aan het eind van
een telling wordt er daarna gekeken of er zich mannetjes bevinden achter
de grootgrondbezitters, zo ja, dan worden deze verwijderd van het bord
(alleen 'boeren' blijven wel liggen). Onafgebouwde steden en wegen mogen
later alsnog afgebouwd worden achter de grootgrondbezitters.
Conclusie
Zo op het eerste oog is er niet veel veranderd aan het basisspel en
als je het mij vraagt klopt dat ook wel. Het spel speelt een beetje
anders, omdat mensen soms gedwongen worden om hun (onafgebouwde) steden
en wegen te verlaten, waardoor je later de kans krijgt om ze lekker
zelf af te maken en er punten mee te scoren. Verder let iedereen veel
meer op de korte termijn, want grote projecten (zelfs de boerderijen)
krijg je meestal niet af. Daarom richten de meeste spelers zich voornamelijk
op de grootgrondbezitters en hun bonuspunten. Al met al voegt het iets
toe, maar haalt het ook wat weg. Grote steden maken, of erbij in proberen
te komen door slim legwerk werkt niet meer en boerderijen zijn vrij
kansloos. Als je de weiden weer volgens de gewone regels zou doen, heb
je alleen de starttegels, de twee houten grootgrondbezitters en de spelregels
nodig. Dat had zonder al te veel moeite ook wel in een drie euro uitbreiding
gekund. Al met al zou ik zeggen dat het voor de Carcassonnebezitter
niet genoeg toevoegt. Als je nog geen versie van Carcassonne hebt, en
je hebt geen zin om al die uitbreidingen te gaan kopen heeft deze variant
wellicht net iets meer diepgang dan alleen het basisspel. Al met al
blijft het Carcassonne, dus met het speelplezier (ook voor twee spelers)
zit het wel goed.
Uitgever: 999 Games
Speelduur: 45 min.
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -