Clans

Door Astrid Pater


Vijf verschillende clans trekken door het landschap. De verschillende clans willen nog wel eens hun hutjes bij elkaar bouwen, hierdoor ontstaan dorpen. Hier blijft het echter niet bij, de clans willen toch elk de sterkste worden en er ontstaat een machtstrijd. Om als sterkste clan uit de strijd te komen is het de bedoeling om zo veel mogelijk punten te verzamelen.

Het land
Het speelbord van Clans bestaat uit 60 gebieden, elk bezet met een hutje. De 60 gebieden zijn verdeeld in 4 verschillende landschappen. Voordat het spel begint krijgt iedere speler een clankleur toegewezen (dit weet niemand van elkaar). Het is dan ook de bedoeling om zo slim mogelijk de dorpen te bouwen, zodat jouw clan de meeste punten wint.
Tijdens je speelbeurt mag je de hutjes uit een bepaald gebied verschuiven naar een ander gebied, mits daar nog een hutje staat. Als een gebied eenmaal leeg is, blijft deze ook leeg. Op het moment dat er zeven hutjes in een gebied staan mogen deze niet meer verplaats worden, wel mogen er nog hutjes aan het gebied worden toegevoegd.
Een dorpje ontstaat wanneer een gebied met hutjes is omringd door lege gebieden. En dan gaan de punten geteld worden. Elk hutje is een punt waard. Maar er zijn drie dingen die nu van belang zijn.

Stammenstrijd
Op het speelbord staat een tijdperk afgebeeld. Daarop staat aangegeven in welk tijdperk de clans leven en welk landschap er vruchtbaar is en welk landschap juist niet. Als een dorpje gevormd wordt op een vruchtbaar landschap dan levert dit een extra punt op. Op het moment dat een dorpje wordt gevormd op een onvruchtbaar stuk landschap dan levert het dorp helemaal niks op, behalve een fiche voor de speler. Bij elk gevormd dorpje krijgt de speler die het dorpje heeft gebouwd een fiche. Deze fiches leveren aan het eind van het spel punten op. Tenslotte geldt de regel dat 5 clans in een dorp niet samengaan. Dat uit zich dan ook in een stammenstrijd. De clans die dan het minst vertegenwoordigd zijn delven het onderspit en moeten uit het dorp verdwijnen (zij leveren dus ook geen punten op). Als er van elke clan 1 hutje staat verdwijnen ze allemaal van het bord, dit levert dus ook geen punten op.
Het tijdperk is 12 dorpen lang. Er kunnen dus 12 dorpen gebouwd worden, maar soms ook 13. Dan mag de speler die het dorp bouwt kiezen welke van de twee dorpen meetelt voor de puntentelling.

Conclusie
Clans is nu al een van de betere spelen uit 2003. Het is een van de weinige bordspelen waar dobbelstenen en kaartjes niet aan te pas komen. De eenvoud van het spel is een hele verademing. Daarnaast heeft het ook leuke tactische elementen. Je weet niet welke clankleuren je tegenstanders hebben, daardoor kun je al bluffend het spel doorgaan door te proberen je tegenstanders op het verkeerde been te brengen. Gezien het spel voor vier spelers is en er 5 kleuren zijn, doet er elk spel ook een niet-speler mee. Dit geeft dus nog een extra tactisch element. Het spel is zeker de moeite waard, een echte aanrader.




Uitgever: Identity Games
Speelduur: 30 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 17,95

 

. : B A N N E R S : .