Clans
Door Astrid Pater
Vijf verschillende clans trekken door het landschap. De verschillende clans willen
nog wel eens hun hutjes bij elkaar bouwen, hierdoor ontstaan dorpen. Hier blijft
het echter niet bij, de clans willen toch elk de sterkste worden en er ontstaat
een machtstrijd. Om als sterkste clan uit de strijd te komen is het de bedoeling
om zo veel mogelijk punten te verzamelen.
Het land
Het speelbord van Clans bestaat uit 60 gebieden, elk bezet met een hutje.
De 60 gebieden zijn verdeeld in 4 verschillende landschappen. Voordat het spel
begint krijgt iedere speler een clankleur toegewezen (dit weet niemand van elkaar).
Het is dan ook de bedoeling om zo slim mogelijk de dorpen te bouwen, zodat jouw
clan de meeste punten wint.
Tijdens je speelbeurt mag je de hutjes uit een
bepaald gebied verschuiven naar een ander gebied, mits daar nog een hutje staat.
Als een gebied eenmaal leeg is, blijft deze ook leeg. Op het moment dat er zeven
hutjes in een gebied staan mogen deze niet meer verplaats worden, wel mogen er
nog hutjes aan het gebied worden toegevoegd.
Een dorpje ontstaat wanneer een
gebied met hutjes is omringd door lege gebieden. En dan gaan de punten geteld
worden. Elk hutje is een punt waard. Maar er zijn drie dingen die nu van belang
zijn.
Stammenstrijd
Op het speelbord staat
een tijdperk afgebeeld. Daarop staat aangegeven in welk tijdperk de clans leven
en welk landschap er vruchtbaar is en welk landschap juist niet. Als een dorpje
gevormd wordt op een vruchtbaar landschap dan levert dit een extra punt op. Op
het moment dat een dorpje wordt gevormd op een onvruchtbaar stuk landschap dan
levert het dorp helemaal niks op, behalve een fiche voor de speler. Bij elk gevormd
dorpje krijgt de speler die het dorpje heeft gebouwd een fiche. Deze fiches leveren
aan het eind van het spel punten op. Tenslotte geldt de regel dat 5 clans in een
dorp niet samengaan. Dat uit zich dan ook in een stammenstrijd. De clans die dan
het minst vertegenwoordigd zijn delven het onderspit en moeten uit het dorp verdwijnen
(zij leveren dus ook geen punten op). Als er van elke clan 1 hutje staat verdwijnen
ze allemaal van het bord, dit levert dus ook geen punten op.
Het tijdperk is
12 dorpen lang. Er kunnen dus 12 dorpen gebouwd worden, maar soms ook 13. Dan
mag de speler die het dorp bouwt kiezen welke van de twee dorpen meetelt voor
de puntentelling.
Conclusie
Clans is nu
al een van de betere spelen uit 2003. Het is een van de weinige bordspelen waar
dobbelstenen en kaartjes niet aan te pas komen. De eenvoud van het spel is een
hele verademing. Daarnaast heeft het ook leuke tactische elementen. Je weet niet
welke clankleuren je tegenstanders hebben, daardoor kun je al bluffend het spel
doorgaan door te proberen je tegenstanders op het verkeerde been te brengen. Gezien
het spel voor vier spelers is en er 5 kleuren zijn, doet er elk spel ook een niet-speler
mee. Dit geeft dus nog een extra tactisch element. Het spel is zeker de moeite
waard, een echte aanrader.
Uitgever: Identity Games
Speelduur: 30 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 17,95