Code Cracker

Door Astrid Pater

Er zijn mensen die helemaal niet van dobbelspelletjes houden. De geluksfactor is voor hen vaak te groot bij dit soort spellen. Niks aan als je niet drie vier stappen vooruit hoeft te denken en er helemaal geen tactisch element in een spel zit. Toch zijn dobbelspellen immens populair. Yathzee wordt nog steeds door miljoenen mensen gespeeld en ook Mexicanen is een populair dobbelspel. Reiner Knizia komt met zijn eigen variant waarbij je al dobbelende kluizen moet kraken.

Kluiskaarten
In Code Cracker gaat het om het kraken van kluizen en daarmee miljoenen te verdienen. Wie aan het einde van het spel het grootste bedrag bij elkaar heeft weten te kraken, die wint het spel. De grote stapel met kluiskaarten wordt geschud en de bovenste drie worden open voor de spelers neergelegd. Op de kluiskaarten staat een code van 3 t/m 6 cijfers. Ook de waarde van de inhoud van de kluis 2 t/m 5 miljoen staat op de kaart vermeld. Zodra de kaarten open op tafel liggen, mag de jongste speler beginnen.

Code dobbelen
Er wordt met vijf dobbelstenen gegooid. Na de worp moet er tenminste één passende steen worden weggelegd. Dit mogen er dus meer zijn. De dobbelsteen wordt weggelegd en op het betreffende cijfer in de code wordt een rood fiche gelegd. Dit deel van de code is nu gekraakt. Na elke worp mag de speler beslissen of hij nog een keer gooit of dat hij stopt. Wanneer alle 5 de dobbelstenen zijn weggelegd stopt de beurt automatisch en is de volgende speler aan de beurt. Er is echter een uitzondering op de regel.

De gouden computerchip
De dobbelstenen hebben de cijfers 1 t/m 5 en een goude computerchip. Wanneer een speler een gouden computerchip gooit, kan hij deze terzijde leggen. Hiermee wordt er echter geen van de cijfers op de kluiskaarten afgedekt. Weet je alle 5 de dobbelstenen weg te spelen en zijn tenminste twee hiervan computerchips dan is je beurt nog niet niet voorbij. Je mag alle vijf de dobbelstenen weer pakken en verder spelen. Net zo lang tot je niet meer verder mag of wilt.

De kluis is gekraakt
Zodra je het laatste cijfer van de code met een fiche afdekt, is de kluis gekraakt. Kies je ervoor om je beurt te beëindigen, dan is de kluiskaart voor jou. Je legt de fiches terug in de pot, neemt de kluiskaart in bezit en vult de andere kluiskaarten weer aan tot drie. Heb je een code gekraakt, maar word je beurt onvrijwillig beëindigd dan wordt de gekraakte kluiskaart onderop de stapel kluiskaarten gelegd. Stop dus op tijd met dobbelen, want je zult je buit zomaar in rook op zien gaan. Het spel houdt op zodra de kluiskaarten niet meer aangevuld kunnen worden. Dit kan betekenen dat er kluizen ongekraakt blijven.

Conclusie 
Ja, het is waar. Ook Code Cracker is een dobbelspel waar er sprake is van een sterke geluksfactor. Desalniettemin is het toch een geslaagd spel. Het is zeer goed in je eentje te spelen (en zo kun je een beetje oefenen voor als je het met de rest van de familie of vrienden gaat spelen). Ook is het spel eenvoudig aan kinderen te leren. De wat oudere kinderen zullen het spel goed zonder begeleiding kunnen spelen. Code Cracker is toegankelijk, duurt niet te lang en is daarom een ideaal spelletje voor tussendoor.



Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 30 min.
Auteur: Reiner Knizia
Spelers: 1-6
Leeftijd: 8+
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .