Cro-Magnon
Door Jan GeerlingAltijd al gevonden dat jouw partner, vader, oom of zus zich als een halve holbewoner zat te gedragen? Soms het gevoel dat zij dit ook van jou vinden? Dan is Cro-Magnon wellicht jouw ideale familiespel. Want al jullie holbewonergedrag kan je hier juist de overwinning brengen. Dus shampoo in de prullenbak, deo de deur uit, krabben onder de armen, gronk-geluiden maken en spelen maar!
Evolutie
Veel hardcore bordspelers houden niet zo van partyspellen. Ik ben wat
milder gestemd. Nadat de teams zijn gemaakt kiest ieder team een stam
waar ze toebehoord. Elke stam heeft zijn eigen gewoontes, zoals liefdevol
omarmen of juist wild dansen. Hoewel veel geschiedkundigen zeggen dat
de oermens op zich prima ontwikkeld was voor zijn tijd kan het natuurlijk
altijd beter. De mensheid wil nu eenmaal vooruit, en dat gaat ook op
voor de stammen in het spel.
Communiceren
Elke beurt dienen de teams elkaar woorden te laten raden. In den beginne
waren de communicatiemiddelen echter beperkt. Het blijft bij een beetje
grommen en gebaren. Hoe meer je goed hebt, hoe sneller je vooruit gaat.
De teams die uitbeelden krijgen een stapje vooruit voor elke opdracht
die geraden wordt en ook het team dat het woord raadt kan vooruit. Heb
je genoeg plaatjes vooruit gescoord, dan evolueer je en kan je andere
communicatiemiddelen gebruiken. Je kunt woorden en voorwerpen kleien,
een beperkte woordenschat gebruiken en uiteindelijk (yes!) tekenen.
Kleien
Kleien en tekenen zijn voor mij de leukste rondes. De allermoeilijkste
is echter de ronde waar je met een voorbepaalde woordenschat woorden
en voorwerpen moet duidelijk maken. Bij bliksem kom je soms niet verder
als "Gevaar" en "Vuur". Deze ronde schoot niet echt
op. Daarbij komt ook nog een strategisch onderdeeltje om de hoek kijken.
Soms ga je liever niet raden bij een team wat voor ligt, dadelijk gaat
hij naar de volgende evolutieladder terwijl jij nog in een lastige zone
zit
Het beste was geweest als deze woordenschat zone ergens achteraan
had gezeten. Tekenen is nu de laatste ronde, en dat is voor de meeste
spelers geen probleem.
Conclusie
Party-gamen zal voor echte bordspel diehards wellicht nooit helemaal
je-van-het worden. Vond je dat soort spellen niks, dan doet Cro-Magnon
je niet van gedachten veranderen. Maar voor deze mensen is dit spel
ook niet bedoeld. Heb jij een groep vrienden of familie die wel zin
heeft in een avondje meligheid en drukte? Dan is dit wellicht wel een
titel voor jou! Ik heb er persoonlijk wel erg om kunnen lachen, en de
uitvoering van het spel is ook passend humoristisch. Voor iedereen op
zoek naar een echte leuke partygame is Cro-Magnon een prima suggestie.
Al is het alleen maar om de leuke klei-ronde.
Uitgever: University Games
Speelduur: 30-45 min.
Auteur: Olivier Mercier
Spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 30,-