Diamonds Club
Door Jan WillemEngeland rond 1900, op dat moment het grootste land ter wereld met vele steenrijke edelen, die allemaal rijk geworden zijn in de handel van edelstenen. Maar iedereen wil de beste zijn en dus organiseren ze een wedstrijd. Wie het komende jaar de mooiste tuin bouwt mag zich de rijkste en machtigste persoon van Engeland noemen.
Tuinen
Je kunt het al een beetje aan zien komen, iedere speler krijgt een (groen)
bordje voor zich met daarop 19 lege vakjes en er komen kaartjes te liggen
van zaken die in je tuin kunt plaatsen. Als een speler 14 van deze vakjes
vol heeft wordt de ronde nog uitgespeeld, en dan eindigt het spel. Tijdens
deze ronde mogen de overgebleven 5 vakjes dus ook nog bezet worden.
Iedere speler krijgt punten voor bepaalde bouwwerken die zich in zijn
tuin bevinden en de speler met de meeste punten wint.
Bouwen dan maar?
Er zijn twee groepen fiches, die met dieren erop (3 soorten) en die
met bouwwerken erop (5 soorten). Er wordt een markt neergelegd in het
midden van de tafel, waarop spelers bepaalde fiches kunnen kopen. Dierenfiches
kunnen rechtstreeks worden gekocht op de markt, maar er kunnen ook rechten
op edelstenen worden gekocht, waarmee uiteindelijk weer bouwwerken worden
betaald.
Martkwerking
Voor het spel begint krijgt elke speler tien muntjes. De markt bestaat
uit een rooster met vierkante vakjes met daarop de mogelijkheden om
rechten op edelstenen te verwerven of om dieren te kopen. Als een speler
een actie wil kopen, bezet hij het bijbehorende vakje met een muntje.
Alle omringende vakjes worden daarmee 1 muntje duurder, dus hoe meer
muntjes reeds om een vakje liggen, hoe duurder de actie. Kun of wil
je niks meer kopen, dan moet je passen. Als alle spelers hebben gepast
krijgt de speler met de meeste muntjes over nog een diamant (een joker-edelsteen).
Van rechten naar bouwwerken
Tijdens de volgende fase worden de rechten op edelstenen ingeruild tegen
edelstenen. Er moeten drie fiches ingeleverd worden die samen bepalen
hoeveel edelstenen je krijgt en van welke kleur. Er mogen nog twee rechtenfiches
worden meegenomen naar de volgende ronde. Als iedereen klaar is met
inruilen mogen de edelstenen weer worden ingezet om bouwwerken te kopen,
en in je tuin te plaatsen. Er zijn bonussen te verdienen voor de speler
die van één bepaald bouwwerk het eerste er drie bouwt,
of die als eerste vier verschillende bouwwerken bouwt. Voor dieren krijg
je één punt per fiche in je tuin, maar tien punten voor
elke combinatie van drie verschillende dieren. Voor de bouwwerken krijg
je vier punten. Daarnaast zijn er dus de bonussen die tijdens het bouwen
te behalen zijn.
Conclusie
Er zitten heel wat leuke elementen in het spel, zoals de werking
van de markt en de vraag:"Ga ik snel voor minder punten of ga ik
langzaam voor meer punten met het risico dat het spel al afgelopen is
voor ik goed en wel begonnen ben?" Het spel speelt vlot weg en
je wordt bij je keuzes aardig gestuurd door het spel. Het voelt daarom
meer als een familiespel en in dat genre is het waarschijnlijk één
van de betere. Toch zijn er wat nadelen. Het gigantische aantal fiches
en edelstenen staart je direct aan zo gauw je de doos open doet en deze
moeten allemaal gesorteerd zijn voor je kunt beginnen (er is maar één
vak in de doos). Dit schrikt de gemiddelde speler over het algemeen
wel een beetje af. Daarnaast zijn er vrij veel regels om uit te leggen.
Ook al speelt het spel eigenlijk heel vanzelfsprekend als je eenmaal
bezig bent, een flink boek met regels doorbladeren zien families meestal
ook niet als pluspunt. Voeg daaraan toe dat het spel alleen maar in
het Duits is uitgegeven en dan (ondanks dat het spel zelf taalonafhankelijk
is) zie ik het spel niet zo snel eindigen in een Nederlandse spellenkast.
Zeker het proberen waard en als koop zul je er waarschijnlijk geen spijt
van krijgen, maar wat mij betreft geen must-have.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 60 - 75 min.
Auteur: Rüdiger Dorn
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -