Doom Boardgame

Door Jan Geerling



Midden jaren negentig speelde ik op mijn eerste PC-tje een game die destijds de grafische standaard voor computerspellen flink had opgepoetst, DOOM. Deze first person shooter kon niet op elke computer vlekkeloos draaien, en daardoor was het een waar genot deze game toch thuis te kunnen spelen. Eind 2004 werden we verblijd met Doom 3, wederom een spel dat nogal wat vraagt van je trouwe computertje. Voor iedereen die gewoon geen dure 3D-kaart heeft is er nu de oplossing: een bordvariant. Maar kan zoiets werken?

Demonen
Doom wordt in ons landje uitgegeven door PS-Games, maar is een creatie van Fantasy Flight Games (Die destijds ook Warcraft maakten). Het verhaaltje van dit bordspel in een notendop; enkele geleerden deden op een geheime basis in Mars enkele rare experimenten, met als gevolg een demonische invasie. Gelukkig kan je in dit soort gevallen altijd rekenen op de trouwe hulp van ruimtemariniers: stoere kerels, ferme knapen. Maar op de demonische horde die deze mariniers staat te wachten heeft niemand ze kunnen voorbereiden....

Scenario's
In Doom is één speler verantwoordelijk voor het besturen van de Demonen, de overige spelers zijn dus Marinier. Het spel beschikt over diverse scenario's en is dus elke keer net even iets anders. Meestal komt het er op neer dat de Demonen de Mariniers moeten afmaken, of op zijn minst voorkomen dat ze hun missie volbrengen. De handleiding raadde ons aan om te beginnen met het scenario Knee deep in the death, en dat is toevallig een leuke knipoog naar het eerste Doom computerspel (heette daar het eerste scenario ook niet zo?).

Imponerend
Het opzetten van Doom is al een toer op zich. Het spel beschikt namelijk over honderden onderdeeltjes, en er is gewoon niet of nauwelijks een deugdelijk opberg systeem in de doos aanwezig. Dit schrok enkelen in ons testteam dan ook direct af, maar met argumenten als integriteit, liefde voor het vak, etc, etc, haalde ik de twee twijfelaars over niet zo te huilen en gewoon even door te zetten. De vorige dag was ik als gelukkige aangewezen om de regels door te ploegen, en nu was er dus de schone taak deze begrijpelijk aan mijn medespelers uit te leggen. Hoewel Doom nogal imponerend overkomt is het spel relatief makkelijk te leren, zeker voor de Die-Hard spelers onder ons.

Aan de slacht
De speler die de demonen bestuurt, is de enige die de scenario's mag lezen, hierdoor weten de mariniers niet wat er gaat komen, en zit er dus een flink verrassingselement in het spel. In het eerste scenario dat wij speelden was het de bedoeling dat de mariniers zouden ontsnappen voor de demonen zes keer hebben kunnen doden. Het scenario vertelt een verhaal dat de Demonenspeler kan vertellen aan de overige spelers. Elke nieuwe kamer heeft zo zijn eigen verhaal. Nu beginnen ook de minder ervaren bordspelspelers op onze site wel wakker te worden, de opzet van Doom is dus inderdaad heel erg gelijk aan Dungeons 'n Dragons.

Leren
Net als in Dungeons 'n Dragons kan de speler ook hier werken aan zijn karakter door het oppikken van allerhande voorwerpen. Zo zijn er uiteraard diverse wapens, uitrustingen en verbanddozen die de speler onderweg kan oppikken, en in het ene scenario nog harder zal nodig hebben als in het andere. Het spel raadt overigens niet voor niets als eerste 'knee deep in the death' aan. Als beginscenario is deze zeer goed te spelen, zelfs voor mindere goden zoals ik. De volgende levels zijn al een stuk intensiever, maar al doende leert men.

Spawn- en Eventkaarten
Tijdens een beurt kan een marinier rennen (2x lopen), schieten (2x schieten, oprukken (1x lopen en schieten) en bevelen geven. Deze bevelen komen neer op richten, waakzaamheid, genezen en ontwijken. De Demonenspeler heeft echter nog wat gemene kaartjes achter de hand. Eventkaartjes kunnen een onverwachte draai aan een actie van een marinier geven, en met Spawnkaarten kan hij onverwacht de meest vervelende monsters op de arme mariniers loslaten...

Conclusie
Doom Boardgame is geen spel voor de casual bordspeler. Computerspelfanaten die nooit een bordspel spelen dienen zich dit terdege te realiseren. Doom is gewoon geen potje Risk of Catan, het vraagt even iets meer toeweiding van de spelers. Snap je eenmaal hoe alles in zijn werk gaat, dan is Doom zeker een prima variant op alles wat het computerspel ook biedt. Bovendien is het natuurlijk mogelijk je eigen scenario's te bedenken, of van internet diverse scenario's te downloaden. Dungeon 'n Dragons liefhebbers die ook wel eens Doom spelen zullen verrukt zijn, voor ieder ander kan deze uitgave een opstapje zijn in de wereld van de Fantasy bordspellen. Een prima ervaring.



Uitgever: PS-Games
Speelduur: 60-90 min.
Auteur: Kevin Wilson
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .