Emira
Door Martijn Kragtwijk
Voor de gemiddelde Nederlandse jongen die z'n scharrels in de discotheek met een breezer probeert te verleiden is het idee misschien even wennen, maar in Emira probeer je als sjeik aan de vrouw te komen door zoveel mogelijk paleizen, kamelen, specerijen, status en uitstraling te bezitten. En bij 1 vrouw houdt het nog niet op. Nee, je wint het spel pas als je 6 prinsessen in je bezit hebt!
Bieden
Elke beurt wordt er een nieuwe prinses ten tonele gevoerd, die een bepaalde voorkeur heeft (bijvoorbeeld voor het meeste geld of het grootste paleis). Elke sjeik probeert nu zijn eigen bezit uit te breiden, zodat de prinses aan het eind van de beurt zijn kant kiest. Dit doe je door het aankopen van woonruimte, statuspunten, uitstralingspunten etcetera. Je kunt er ook voor kiezen om in specerijenkaravanen te investeren, dit levert je in volgende beurten extra geld op. Maar: elke actie mag per beurt maar door 1 speler gedaan worden; daarom worden de acties verkocht aan de hoogste bieder.
'Bouwspel'
Emira is echt een 'bouwspel', zoals er al een flink aantal bestaan (bv het Kolonisten van Catan Kaartspel). Door slim te investeren in bepaalde 'grondstoffen' (statuspunten, paleizen etc.) probeer je meer overwinningspunten (prinsessen) dan je tegenstanders te verdienen.
In zijn categorie is Emira wat mij betreft geen topper: de handleiding (hoewel mooi vormgegeven) is 12 paginas lang en moeilijk door te komen. Je leest over allerlei uitzonderingen op regels zonder dat je doorhebt hoe de basis van het spel in elkaar zit. Aan de andere kant kom je tijdens het spelen een aantal situaties tegen, die niet goed uitgelegd staan, waardoor je onderling maar een regel moet bedenken.
Conclusie
Het bieden op de acties is een origineel concept en als je Emira eenmaal een tijdje speelt is het best leuk en niet eens zo moeilijk. Toch lijkt het wel alsof de makers met een simpel spel zijn begonnen en er later allerlei uitzonderingen en 'speciale gevallen' bij hebben verzonnen, om het 'eerlijker' te maken. Zo zit het spelverloop als je met 3 personen speelt weer heel anders in elkaar dan normaal: je moet dan in de oneven beurten zus doen en in de even beurten zo. Persoonlijk houd ik meer van spellen die met simpele regels toch interessant zijn, maar wie houdt van dit soort bouwspellen en niet terugdeinst voor ingewikkelde regeltjes zal Emira vast waarderen.
Uitgever: Phalanx Games
Speelduur: 60 min.
Auteur: Liesbeth Vanzeir en Paul van Hove Spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: € 36,00