Im Jahr des Drachen
Door Jan Willem
Als Chinese provincievorsten proberen de spelers zoveel mogelijk
aanzien en welstand te verwerven. Om steun te verwerven worden volgelingen
aangenomen om de komende (veelal onaangename) gebeurtenissen het hoofd
te bieden. Welke vorst overleeft de rampen in het jaar van de draak
het beste en heeft aan het einde de meeste punten verdiend?
Flink wat leeswerk
De doos bevat nogal wat kartonnen stansplaten. Met meer dan 350 speelstukken
(bijna allemaal kartonnen fiches/plaatjes) is het de doos met de meeste
onderdeeltjes die ik ooit heb gezien. Het meeste is prima uitgevoerd,
maar alles is wel een beetje klein. Vooral de kaartjes met de beknopte
uitleg hebben een nogal krappe lettergrote wat de leesbaarheid niet
ten goede komt. Daarnaast wil het speelbord niet plat liggen, maar waarschijnlijk
slijt dat wel. Al met al komt het nogal overweldigend over. De makkelijk
te downloaden Nederlandse spelregels (voor dit Duitse spel) zijn duidelijk
en mooi uitgewerkt, maar met acht pagina's wel flink leeswerk.
12 maanden 12 rondes
Het spel bestaat uit twaalf rondes (die staan voor de twaalf maanden
van het jaar). Er zijn zes verschillende gebeurtenissen die elk twee
keer voorkomen; dus twaalf in totaal, één voor elke ronde.
Iedere ronde bestaat uit vier fases. Eerst voert elke speler een actie
uit, daarna neemt elke speler een nieuw persoon in dienst. Vervolgens
worden de gevolgen van de gebeurtenis van die maand uitgevoerd en als
laatste volgt er een tussentelling. De speler die na de laatste ronde
de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel.
Acties
Elke speler mag iedere ronde dus één actie uitvoeren.
Hij kan daarbij kiezen uit zeven verschillende acties. Een speler kan
rijstzakken (1) of vuurpijlen (2) produceren of meer geld innen (3)
zodat je makkelijker rampen overleeft. De andere acties zijn paleizen
bouwen (4) zodat je meer personen kunt huisvesten, zorgen dat je eerder
aan de beurt bent (5), direct overwinningspunten krijgen (6) of een
privilege kopen (7) die elke ronde bij de tussentelling punten oplevert.
De personen in je paleizen zorgen er voornamelijk voor dat de opbrengst
per actie omhoog gaat.
Personen
Er zijn negen verschillende personen die een speler kan aannemen. Deze
helpen de speler dus voornamelijk bij de acties, maar sommigen helpen
direct bij het bestrijden van rampen of het verzamelen van overwinningspunten.
Landarbeiders (zie 1), vuurwerkmakers (2), belastingontvangers (3),
handarbeiders (4), krijgers (5) en geleerden (6) verhogen de opbrengst
van de overeenkomstige actie. Daarnaast zorgen heelmeesters dat je de
gebeurtenis "ziekte" beter overleeft, hofdames leveren één
overwinningspunt per tussentelling op en monniken geven overwinningspunten
bij de eindtelling.
Mongolenstorm
Er zijn zes verschillende gebeurtenissen die elk twee keer voorkomen;
er vindt dus één gebeurtenis per maand plaats. De eerste
twee maanden is er altijd rust, waarbij er dus niets gebeurt; de overige
tien maanden worden per spel bepaald. Naast rust is er ziekte, waarbij
elke speler drie personen verliest, tenzij hij heelmeesters in dienst
heeft. Bij de gebeurtenis mongolenstorm krijgt elke speler een punt
per krijger en de speler met de minste krijgers verliest één
persoon. Als de keizerstol geëist wordt moet elke speler vier Yuan
(geld) betalen en voor elke Yuan dat niet betaald wordt gaat er één
persoon dood. Bij droogte moeten paleizen voorzien worden van rijstzakken
(anders sterven er weer mensen) en ten slotte is er nog het drakenfeest.
Hierbij krijgt de speler met het meeste vuurwerk vier overwinningspunten.
Conclusie
Dit spel laat zich niet zo snel en makkelijk uitleggen. Alles grijpt
nogal ingewikkeld in elkaar en als speler heb je steeds een enorm scala
aan mogelijkheden tot je beschikking. Omdat je al vrij snel een groot
gedeelte kan schrappen als "deze ronde niet handig" valt het
uiteindelijk per ronde meestal wel mee, maar al met al is het de eerste
keer flink verwarrend. Het is dus een spel wat je zult moeten leren
en waar je telkens weer nieuwe mogelijkheden in vindt. Hierdoor is het
een echt spel voor liefhebbers. Maar wat voor een spel! Persoonlijk
vind ik het echt leuk om te doen, omdat er vele manieren zijn om punten
te halen en dus om te winnen. Omdat de rampen elk potje in een andere
volgorde komen en verschillen in zwaarte is elk spel anders, en daarom
is ook de winnende strategie elke keer anders. Het spel speelt prima
weg met twee en drie spelers. Met vier of vijf vind ik het spel nog
steeds geweldig leuk, maar vooral met tragere spelers gaat de speelduur
dan wel flink oplopen (met twee snelle spelers onder een uur, met vier
trage dik over de twee uur!). Een spel met weinig tot geen geluksfactor,
niets voor families, maar wat mij betreft een must voor de liefhebbers
van zware kost.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 75 min.
Auteur: Stefan Feld
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: -