Kolonisten van Catan: Kooplieden en Barbaren
Door Jan Willem
Na 10 jaar Kolonisten van Catan werd er een enquête uitgevoerd
op de Catansite wat de fans er nog graag bij zouden willen hebben. Bovenaan
eindigde toen "varianten op het basisspel" en dus verzamelde
Klaus Teuber negen nieuwe manieren om de Kolonisten op een andere manier
te beleven en stopte ze samen in de doos 'Kooplieden en Barbaren'
9 varianten
De doos bevat een grote inhoud plastic onderdeeltjes en kaartjes. Daarbij
valt op dat de uitbreidingen voor de speelstenen in het plastic zijn
(aansluitend op de Duitse versie) en niet van hout. Voor de rest een
flinke stapel kaarten en een gebruiksaanwijzing. Je ziet meteen dat
er negen verschillende nieuwe opties zijn, opgedeeld in vier varianten
en vijf scenario's. De varianten bestaan uit wat lichte aanpassingen.
"De vriendelijke struikrover" verbiedt het gebruik van de
struikrover op spelers met twee (of minder) overwinningspunten. "De
havenmeester" geeft twee overwinningspunten aan de speler die de
meeste havenposities bezet (steden tellen dubbel).
Catan voor twee
Dan is er nog "Catan voor twee", een vrij aangename twee speler-variant
met handelsfiches. Deze mogen ingezet worden om verplicht te handelen
met de medespeler of om de struikrover te verjagen, waarbij de speler
die achter staat minder kaarten hoeft in te leveren per keer. Ook zijn
er twee inactieve spelers op het bord, hun rijk wordt (verplicht en
gratis) uitgebreid wanneer een speler een dorp of straat bouwt om de
ruimte wat te beperken.
De laatste variant is "De gebeurtenissen van Catan". Hierbij
gooien spelers niet met dobbelstenen maar draaien in plaats daarvan
kaarten met getallen om. Deze zijn eerlijk verdeeld naar gelang de dobbelsteenkansen
en ze beperken daarbij de geluksfactor. Op de kaarten staan echter soms
extra gebeurtenissen die sommige spelers dan weer helpen.
Drie lichtere scenario's
Er worden verder vijf scenario's beschreven ied elk extra speelmateriaal
uit de doos nodig hebben. Er zijn drie vrij lichte en twee vrij zware
varianten. Bij de lichte varianten verandert het basisidee van het spel
niet; je moet dorpen en steden bouwen. De twee zwaardere varianten zorgen
voor meer denkwerk. De eerste (en vrij lichte) variant is "De vissers
van Catan". Hierbij komen er getallen op de zeevakjes en in plaats
van de woestijn een meer met getallen. Deze plekken leveren nu visfiches
op, die geruild kunnen worden tegen opbrengstenkaarten, straten of zelfs
ontwikkelingen. Het tweede scenario is "De rivieren van Catan".
Hierbij lopen er twee rivieren over het eiland en spelers kunnen daar
bruggen overheen bouwen. Voor elk straatje of dorpje dat aan de rivier
grenst krijgt een speler één goud, voor elke brug drie.
De rijkste speler krijgt een extra overwinningspunt, de armste speler
krijgt twee minpunten. De laatste lichte variant is "De trektocht".
Hierbij komt er in het midden van het bord een oase te liggen waaruit
kamelen een sliert gaan vormen over het bord. Als er een dorp of stad
gebouwd wordt komt er een kameel bij, waarbij dorpen aan de kamelenroute
een punt meer waard worden, en straten dubbel tellen voor de langste
handelsroute.
De zwaardere scenario's
De eerste van de twee zwaardere scenario's is "De barbarenoverval".
De tegels aan het water (de rand van het bord) worden hierbij langzaam
bezet met barbaren (er komen er elke keer als er een dorp of stad gebouwd
wordt drie bij). Staan er drie barbaren op een tegel, dan draait het
getal om en levert de tegel geen grondstoffen meer op. Spelers kunnen
ridders kopen (ontwikkelingen) om de barbaren gevangen te nemen. Gevangen
genomen barbaren leveren per tweetal ook een overwinningspunt op, dus
spelers moeten vooral veel ridders bouwen en barbaren aanvallen.
Het laatste scenario is de naamgever van de doos "Kooplieden en
Barbaren". Hierbij krijgt elke speler een huifkar en komen er op
de drie uithoeken van het eiland drie kaarten te liggen. De spelers
reizen terwijl ze spelen met hun huifkar heen en weer tussen deze drie
uithoeken en elke keer als ze arriveren krijgen ze een overwinningspunt.
Elke huifkar mag in het begin vier stappen rijden, maar kan tijdens
het spel verbeterd worden (door grondstoffen in te leveren) om harder
te gaan. Drie barbaren lopen ondertussen over het eiland en blokkeren
de huifkarren, dus oppassen geblazen.
Conclusie
Laat ik beginnen met de inhoud; die is over het algemeen prima verzorgd
maar wel allemaal plastic, wat ik jammer vind. Sommige varianten zijn
wel erg mager (vriendelijke struikrover en havenmeester) terwijl de
variant voor twee spelers over het algemeen prima speelt. De optie om
in plaats van met dobbelstenen met getallenkaarten te spelen vond ik
ook erg leuk om eens mee te maken, omdat je dan niet zo gefrustreerd
wordt door de kansfactor. Bij de scenario's zijn de eerste drie wel
heel licht. Ze voegen niet veel toe en veranderen in ieder geval het
basisprincipe van het basisspel niet. De laatste twee scenario's zijn
leuk, ze voegen iets nieuws toe om te bouwen en rekening mee te houden
en zijn daardoor echte uitbreidingen. Echter, ik ben een fan van Steden
en Ridders en de meeste van deze varianten combineren daar niet of nauwelijks
mee. Daarnaast zijn er niet zo lang geleden al heel wat varianten voor
het basisspel uitgegeven. Deze doos lijkt me daarom wat overbodig. Maar
goed, ben je een fan van het basisspel, ben je vaak maar met twee personen
of heb je al die andere varianten nog niet en ben je toe aan wat nieuws,
dan is dit misschien wel iets voor jou.
Uitgever: 999 Games
Speelduur: 70 min.
Auteur: Klaus Teuber
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 34,95