Kolonisten van de Lage Landen
Door Jan Geerling
In de film- en gameswereld is het uitmelken van een franchise de orde
van de dag. Elke succesvolle titel heeft minstens vijf sequels, spin-offs
en andere onzin. De bordspellenwereld is daarin niet anders. Tegenwoordig
komen veel uitgevers met een kaart en dobbel variant van een bordspel,
om nog maar te zwijgen van de Junior variant. Op deze site zie je dat
we van dit soort varianten lang niet altijd onder de indruk zijn, maar
Kolonisten kwam er tot nu toe altijd goed vanaf.
Martinitoren
In Kolonisten van de Lage Landen speel je het welbekende spel op Nederlandsch
grondgebied. Ben je met 4 spelers of meer, dan doet België ook
mee. Naast het welbekende bouwen van wegen en gemeenten (dorpen) kan
de speler nu monumenten kopen. Deze leveren een punt op. De monumenten
zijn uiteraard bestaande monumenten uit onze vaderlandse geschiedenis.
De Nederlandse kaart ziet er op het eerste gezicht mooi uit, en direct
ga je kijken of de grote steden uit jouw woonomgeving er een beetje
goed vanaf komen. En gelukkig, de Martinitoren uit Groningen is van
de partij.
Vissen
Steden kunnen niet gebouwd worden in dit spel. De vervangende monumenten
kosten ongeveer hetzelfde als een stad, maar leveren zoals gezegd maar
een punt op. Havens hebben ook een andere rol gekregen. Hier kan je
vis vangen. Deze vis kan de speler inruilen voor voordeeltjes zoals
het verplaatsen van de rover, het stelen van grondstofkaarten of het
aanleggen van een weggetje. Deze nieuwe havenvariant voegt echt iets
toe aan het bestaande Kolonistenspel, en ik zou het best leuk vinden
om een normaal potje Kolonisten te spelen met deze havenoptie.
Mooi
De nummers hoeven niet meer van tevoren over de kaart gelegd te worden,
ze zijn reeds meegedrukt. Hierdoor is min of meer elk spelbegin hetzelfde.
Iedere speler zal al snel dezelfde startposities in zijn hoofd hebben,
toch een beetje jammer. De kaart mag er dan wel mooi uit zien, ze is
ook een beetje donker en daardoor is het soms moeilijk te zien welke
nummer bij de grondstof hoort. Ook de grondstoffen zelf zijn wat mooier
getekend, maar daardoor zijn ze soms lastig te onderscheiden. Met name
de schapenweide en de halfbinnengehaalde graanvelden lijken soms wel
een beetje op elkaar. De simpele tekeningen van het oude Kolonisten
hadden zo hun nut.
Twaalf punten
Het spel zelf speelt zoals we van een Kolonistenspel mogen verwachten:
als een trein. Grappig genoeg zijn de kleine spelvariaties in deze editie
meteen terug te zien in het ruilen. Rots (of erts zo u wilt) is net
even iets minder belangrijk geworden, terwijl ik af en toe meer handel
in schaap bespeurde. Misschien is dat toeval, maar het viel me gewoon
op. De puntentelling is erg overzichtelijk omdat het spel min of meer
afgelopen is als iemand al zijn gemeenten kwijt is, en dus 12 punten
heeft. Er zijn wel enkele ontwikkelingspunten, maar het is nu veel duidelijker
of iemand bijna klaar is of niet. Voor de één is dit een
vooruitgang, de andere speler vindt dit wellicht jammer.
Conclusie
Kolonisten van de Lage Landen is wat mij betreft een leuke variant op
het Kolonistenthema en geen overbodige aanschaf als je al in het bezit
bent van een kolonistenspel. Het spel heeft zoals eerder genoemd een
paar kleine schoonheidsfoutjes, maar daar wen je zo aan. Het nieuwe
gebruik van de havens is een leuke toevoeging gebleken. Ik kan niet
anders zeggen dan dat ik Kolonisten van de Lage Landen kan aanraden
aan iedereen die graag Kolonisten speelt en wel eens een beetje variatie
wil.
Uitgever: 999 Games
Speelduur: 75 min.
Auteur: Klaus Teuber
Spelers: 3-7
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 39,95