Livequiz
Door Jan WillemSpellen met quizvragen zijn natuurlijk heel leuk, maar na een tijdje raken vragen gedateerd, antwoorden kloppen niet meer en je leert de antwoorden uit je hoofd. Daar moet iets op te vinden zijn, dachten de makers van Livequiz. Dus bedachten ze vragen waarvan het antwoord per dag kan variëren en maakten ze een website waarop ze de juiste antwoorden dagelijks bijhouden. Een prima idee...
Stevige doos
Bedacht Identity Games eerst al het blik als opbergdoos voor spellen,
met Livequiz introduceren ze een harde plastic hoes om een kartonnen
doos, wat ervoor zorgt dat het spel er netjes uitziet en netjes blijft.
Een prima vernieuwing. In de doos zitten een beetje overdreven grote
plastic standaardjes die ervoor dienen dat spelers onthouden welke kleur
ze zijn, de kaartjes met vragen en pionnetjes in de vorm van plastic
computermuizen. Daarnaast is er het speelbord, dat er prima uitziet.
Groot nadeel is dat de kaartjes met vragen in speciale vakjes zitten,
waar ze zo goed in passen dat je doos op z'n kop moet houden om ze eruit
te krijgen. Als verder alles er zo prima uitziet is dat wel een beetje
zonde.
Elke dag verse vragen
Livequiz heeft vier categorieën, namelijk 'Entertainment', 'Sport',
'Business' en 'News'. Op het bord staan vier rijtjes van zeven vakjes
richting het midden, per categorie één rijtje. Iedere
speler begint aan het uiteinde van een rij en werkt zichzelf langzaam
naar het midden. Wordt een vraag goed beantwoord, dan mag een speler
één vakje dichter naar midden, maar moet hij wel van categorie
wisselen. Heeft een speler de vraag fout, dan blijft hij staan en is
de volgende aan de beurt. Op elke kaart staat een vraag met daaronder
een driecijferige code. Deze code moet je invoeren op de site van het
Livequizspel en dan krijg je automatisch het goede antwoord. Komt een
speler op het midden dan moet hij een "dagvraag" beantwoorden.
Elke dag komen er nieuwe dagvragen op de site die een week blijven staan,
dus er zijn altijd genoeg dagvragen voorhanden.
Zwart/wit
Daarnaast is elk vakje op het bord zwart of wit. Sta je met twee personen
op een wit vakje dan moet je tegen elkaar spelen. De eerste speler met
het goede antwoord mag een vakje vooruit, de andere speler moet een
vakje achteruit. Sta je echter met twee personen op een zwart vakje
dan mag je samen antwoord geven; geef je samen het goede antwoord, dan
mogen beiden een vakje vooruit. Heeft een speler zeven vragen goed beantwoord
en vervolgens het goede antwoord gegeven op de dagvraag, dan heeft hij
het spel gewonnen.
Conclusie
Als 'Speelgoed van het jaar' en met het goede idee erachter had ik hoge
verwachtingen van dit spel. Er zitten echter erg veel zaken in dit spel
die ervoor zorgen dat het speelplezier ernstig bedorven wordt, zowel
in de spelregels als in de uitvoering. Ten eerste zijn er maar vierhonderd
vragen, honderd per categorie. De meeste van de vragen veranderen hooguit
jaarlijks. Doordat je alleen maar hoeft te wisselen van categorie na
een goede vraag, wordt een speler gedwongen maximaal twee categorieën
te spelen, maar niet meer. Tweehonderd vragen leer je betrekkelijk makkelijk,
dus na een paar keer spelen is het leereffect al flink. Ten tweede zijn
de vragen soms onduidelijk, zoals '10 % speling' wat op verschillende
manieren opgevat kan worden. Ook heb ik al foutjes op de website gezien
(op 3 januari stond er bijvoorbeeld 'gisteren geen cijfers, nieuwjaarsdag').
Je moet ook nog eens een computer en internet aan je speeltafel hebben.
Als service is er ook een printbare versie van de antwoorden, maar mijn
computer wil dat document niet helemaal goed openen. Ik kan nog wel
even doorgaan, maar je begrijpt het idee nu wel denk ik. Ik ben een
beetje teleurgesteld, want ik houd erg van Triviant en dit idee sprak
me geweldig aan. Jammer dat het dan zo moeizaam uitgevoerd wordt. Hooguit
iets voor families die één keer per jaar samen een spel
doen.
Uitgever: Identity Games
Speelduur: 60 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: € 29,95