Maharadja
Door Astrid Pater
We bevinden ons in het Indiase Rijk in de 16e eeuw. Als Radja zijnde
(een Indiase onderkoning) willen we de Maharadja (de grote koning
en baas) plezieren. Dit kan door het land te verfraaien met paleizen
en door huizen te bouwen. Dat een dergelijke onderneming geld kost
mag geen verrassing zijn. Het is dus ook de bedoeling geld te verdienen
met het bouwen van deze paleizen en huizen. Wie als eerste zeven paleizen
kan bouwen, wint het spel.
Veel spelelementen
Maharadja bestaat uit verschillende spelelementen. Er moet dus geld
verdiend worden om paleizen en huizen te bouwen. De paleizen en
huizen zelf leveren weer punten op die na een speelronde weer geld
op kunnen leveren. Alle spelers bezitten verder nog een bepaalde
karakterkaart. Een karakterkaart heeft een bepaalde specialiteit
die van nut is voor de speler met deze kaart. Daarnaast hebben alle
spelers een actieschijf waar ze elke ronde blind twee acties uit
kiezen die ze toepassen in het spel.
Geld verdelen
Het lijkt allemaal nog steeds wat ingewikkeld, en dat is het in
het begin ook. Op het speelbord staat een stedenspoor. Deze geeft
aan in welke stad de Maharadja zich bevindt. Dit is van belang voor
het verdienen van geld, want dat kan alleen in de stad waar de Maharadja
is. In een stad kunnen paleizen en huizen gebouwd worden die punten
opleveren. Wie in een stad de meeste punten heeft, krijgt het meeste
geld en dat wordt zo afgebouwd naar de speler met de minste punten
(die het minste geld krijgt). Ben je op geen enkele manier aanwezig
in een stad dan krijg je helemaal niks. Het is dus belangrijk het
stedenspoor in de gaten te houden. Hierop staat aangegeven wat de
volgende stad wordt waar de Maharadja heengaat.
Actieschijf
Maar nu de actieschijf. Elke speelronde kies je voor twee acties
(mag twee keer dezelfde zijn) en dat geef je aan door de pijlen
naar de actie te laten wijzen. Alleen door acties kun je paleizen
en huizen bouwen. Maar een actie kan het spel ook een hele andere
wending geven. Zo kan door een actie de volgorde op het stedenspoor
veranderen, of kan je met een medespeler van karakterkaart ruilen
waardoor je misschien zijn plannen wel in de war schopt. Kun je
of wil je echter een gekozen actie niet uitvoeren, dan krijgen alle
andere spelers twee goudstukken uit de bank.
Ingewikkeld of niet?
Is Maharadja een ingewikkeld spel? Ja en nee zou ik zo zeggen. Ja,
voor mensen die niet heel erg into bordspellen zijn. Je moet toch
een beetje ervaring hebben wil je het spel snel oppikken en lekker
kunnen spelen. Het zijn nogal wat regels waar doorheen geworsteld
moet worden voor er kan worden begonnen. Nee, voor mensen die wel
geregeld wat moeilijkere bordspellen spelen. Maharadja is voor hen
wel een aardige uitdaging. Juist doordat het spel een heel andere
wending kan krijgen door de keuzes die worden gemaakt bij de acties.
Door eerst een keer de verkorte versie te spelen (winst bij 6 paleizen
of het meeste geld na speelronde 8 i.p.v. winst bij 7 paleizen en
het meeste geld na speelronde 10) kun je aardig wegwijs worden in
het spel.
Conclusie
Maharadja kan ik absoluut aanraden aan mensen die houden van strategische
spellen, maar die het gelukselement daarbij niet vervelend vinden.
Immers, je strategie kan door acties van andere spelers zo maar
worden verpest. Je moet vooruitdenken, maar er ook rekening mee
houden dat het een ronde later opeens helemaal anders kan zijn.
Zelf vind ik dat een sterk element in het spel. Maharadja is een
spel dat wel een aantal keer gespeeld moet worden voor je er lekker
inzit en het spel goed door begint te krijgen. Maar weet je eenmaal
hoe het werkt en heb je de acties en de consequenties daarvan beter
in je hoofd zitten, dan kan het nog wel eens heel spannend worden.
Uitgever: Phalanx Games
Speelduur: 90 min.
Auteur: Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: -