Maharadja

Door Astrid Pater



We bevinden ons in het Indiase Rijk in de 16e eeuw. Als Radja zijnde (een Indiase onderkoning) willen we de Maharadja (de grote koning en baas) plezieren. Dit kan door het land te verfraaien met paleizen en door huizen te bouwen. Dat een dergelijke onderneming geld kost mag geen verrassing zijn. Het is dus ook de bedoeling geld te verdienen met het bouwen van deze paleizen en huizen. Wie als eerste zeven paleizen kan bouwen, wint het spel.

Veel spelelementen
Maharadja bestaat uit verschillende spelelementen. Er moet dus geld verdiend worden om paleizen en huizen te bouwen. De paleizen en huizen zelf leveren weer punten op die na een speelronde weer geld op kunnen leveren. Alle spelers bezitten verder nog een bepaalde karakterkaart. Een karakterkaart heeft een bepaalde specialiteit die van nut is voor de speler met deze kaart. Daarnaast hebben alle spelers een actieschijf waar ze elke ronde blind twee acties uit kiezen die ze toepassen in het spel.

Geld verdelen
Het lijkt allemaal nog steeds wat ingewikkeld, en dat is het in het begin ook. Op het speelbord staat een stedenspoor. Deze geeft aan in welke stad de Maharadja zich bevindt. Dit is van belang voor het verdienen van geld, want dat kan alleen in de stad waar de Maharadja is. In een stad kunnen paleizen en huizen gebouwd worden die punten opleveren. Wie in een stad de meeste punten heeft, krijgt het meeste geld en dat wordt zo afgebouwd naar de speler met de minste punten (die het minste geld krijgt). Ben je op geen enkele manier aanwezig in een stad dan krijg je helemaal niks. Het is dus belangrijk het stedenspoor in de gaten te houden. Hierop staat aangegeven wat de volgende stad wordt waar de Maharadja heengaat.

Actieschijf
Maar nu de actieschijf. Elke speelronde kies je voor twee acties (mag twee keer dezelfde zijn) en dat geef je aan door de pijlen naar de actie te laten wijzen. Alleen door acties kun je paleizen en huizen bouwen. Maar een actie kan het spel ook een hele andere wending geven. Zo kan door een actie de volgorde op het stedenspoor veranderen, of kan je met een medespeler van karakterkaart ruilen waardoor je misschien zijn plannen wel in de war schopt. Kun je of wil je echter een gekozen actie niet uitvoeren, dan krijgen alle andere spelers twee goudstukken uit de bank.

Ingewikkeld of niet?
Is Maharadja een ingewikkeld spel? Ja en nee zou ik zo zeggen. Ja, voor mensen die niet heel erg into bordspellen zijn. Je moet toch een beetje ervaring hebben wil je het spel snel oppikken en lekker kunnen spelen. Het zijn nogal wat regels waar doorheen geworsteld moet worden voor er kan worden begonnen. Nee, voor mensen die wel geregeld wat moeilijkere bordspellen spelen. Maharadja is voor hen wel een aardige uitdaging. Juist doordat het spel een heel andere wending kan krijgen door de keuzes die worden gemaakt bij de acties. Door eerst een keer de verkorte versie te spelen (winst bij 6 paleizen of het meeste geld na speelronde 8 i.p.v. winst bij 7 paleizen en het meeste geld na speelronde 10) kun je aardig wegwijs worden in het spel.

Conclusie
Maharadja kan ik absoluut aanraden aan mensen die houden van strategische spellen, maar die het gelukselement daarbij niet vervelend vinden. Immers, je strategie kan door acties van andere spelers zo maar worden verpest. Je moet vooruitdenken, maar er ook rekening mee houden dat het een ronde later opeens helemaal anders kan zijn. Zelf vind ik dat een sterk element in het spel. Maharadja is een spel dat wel een aantal keer gespeeld moet worden voor je er lekker inzit en het spel goed door begint te krijgen. Maar weet je eenmaal hoe het werkt en heb je de acties en de consequenties daarvan beter in je hoofd zitten, dan kan het nog wel eens heel spannend worden.



Uitgever: Phalanx Games
Speelduur: 90 min.
Auteur: Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .