Maka Bana

Door Astrid Pater



Waar een nieuw eiland wordt ontdekt, liggen de mogelijkheden voor het toerisme nog open. Zo ook op het eiland Maka Bana. In Maka Bana ga je strijden om de rechten voor de vakantiehuisjes op de verschillende stranden. Maar je kunt je concurrenten dwarszitten door hun huisjes in te pikken. Dat doen zij bij jou echter ook! Maka Bana zal een ware strijd om de macht op de stranden gaan.

Onduidelijke grenzen
Bij het lezen van de spelregels en het zien van het bord begreep ik al gauw dat er vier verschillende stranden waren waar om zou worden gestreden. Wat mij meteen ook opviel was de onduidelijke grenzen die de stranden van elkaar zouden moeten onderscheiden. Een probleem dat later ook door de medespelers van Maka Bana werd geconstateerd, en helaas niet onoverkomelijk voor het verliezen van spelplezier. Waarom het herkennen van de grenzen niet onbelangrijk is, heeft te maken met de plaatsing van de hutjes.

Hutjes bouwen
Om macht op het eiland en de stranden te krijgen, ga je hutjes bouwen. Om de plaats van je te bouwen hutje te bepalen heb je drie kaarten nodig. Een kaart om aan te geven op welk strand je wilt bouwen, een kaart om aan te geven in welke sector je wilt bouwen en tenslotte een kaart om het decor aan te geven. De combinatie van deze kaarten moet kloppen met de plaatsen die op het eiland zijn aangegeven, anders heb je pech gehad en kun je geen hutje bouwen. Zodra de alle spelers de bouwplaats hebben bepaald, moeten ze één van hun kaarten openleggen. De medespelers krijgen dus een hint waar het hutje gebouwd zou kunnen worden. En dat is weer in het belang van het plaatsen van de Tiki.

De Tiki
Geen eiland zo afgelegen of er is wel een of andere Tiki om de boel in de war te schoppen. Nadat alle spelers een hint hebben gegeven over de bouwplaats worden de Tiki's geplaatst. De Tiki wordt op een mogelijke bouwplaats neergezet. Hiermee kun je dus medespelers hinderen. Hartstikke handig, want jij wilt als eerste je 10 hutjes bouwen en je medespelers tegenwerken is dan geen verkeerd plan. Naast het plaatsen van een Tiki kun je ook een hut van je medespelers in je eigen kleur verfen. Bij het spelen van de drie kaarten leg je nu een vierde kaart, een verfkaart, aan. ook geef je een hint weg en kunnen spelers er voor kiezen met hun Tiki een van de eigen hutjes te beschermen in de hoop dat hun hutje niet geverfd wordt.

Tactisch eilandenspel
Maka Bana is een leuk tactisch eilandenspelletje. Het idee is erg leuk, vooral het weggeven van een hint waar je een hutje gaat bouwen alvorens de Tiki's te plaatsen. Echter is het onduidelijke speelbord toch wel een probleem. Zeker bij de eerste paar keren dat je het spel speelt. Eenmaal wat meer ervaren met het spel dan valt dit probleem weg en dan kun je zelfs het spel voor gevorderden spelen. In deze versie hoef je niet per se drie kaarten klaar te leggen voor een bouwproject, maar mag je ook 1 of 2 kaarten neerleggen. Zo hou je voor jezelf opties open in het spel en hoef je pas in de bouwfase een plaats te kiezen voor je hutje. Ook komt er verraad in het spel voor wanneer een speler een hutje wil overnemen. Hij mag dan verraden worden, maar niet achter zijn rug langs.

Conclusie
Maka Bana is in potentie een erg leuk en tactisch spel. Het kost alleen wat tijd om het bord onder de knie te krijgen en dat is voor beginnende spelers soms net even wat te veel gevraagd. Dat is erg jammer, want zo is er toch een smetje gekomen op dit niet onaardige tactische spel. Een ander nadeel van Maka Bana is dat spelers geneigd samen te werken tegen de speler die er het beste voor staat. En dat levert ook nog wel eens frustraties op. Al met al is Maka Bana een spel wat net de plank een beetje misslaat. Het idee is prima, de uitwerking helaas wat minder.



Uitgever: Tilsit Collection
Speelduur: 45 min.
Auteur: François Haffner
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .