Manilla

Door Astrid Pater





We gaan terug naar de Filipijnen in het jaar 1820. De Spanjaarden hadden daar toen de macht in handen en de handelaren moesten belasting betalen aan het Spaanse koninkrijk. Het is een gegeven daar waar mensen onderdrukt worden door een ander land er zwarte handel ontstaat. In Manilla zijn het de nootmuskaat, zijde, ginseng en jade waar flink mee wordt verdiend.

De havenmeester
Het doel van Manilla is om zo veel mogelijk geld te verdienen met het smokkelen van goederen. Dit gebeurt door met 3 sampans de goederen veilig naar de haven te brengen. Daar heb je al het eerste 'probleem'. Per speelronde kunnen er maar 3 goederen worden verscheept terwijl er vier soorten zijn. De havenmeester bepaald welke goederen er op de sampans mogen worden vervoerd. Elke speelronde wordt opnieuw bepaald welke speler de havenmeester wordt. Dit gebeurt door middel van een veiling. De speler die het hoogste biedt, wordt havenmeester. De havenmeester heeft nog twee andere voordelen. Bij aanvang van het spel krijg je aandelen in goederen. Deze worden meer waard wanneer een sampan met dit goed in de haven aankomt. Diezelfde aandelen bepalen aan het einde van het spel hoeveel goud jij bijeen verzameld hebt. De havenmeester is de enige persoon die aandelen mag kopen (1 aandeel per speelronde). Daarnaas mag de havenmeester de drie sampans in totaal 9 plaatsen verzetten op de zeeroute. Een sampan mag maximaal 5 plaatsen vooruit geplaatst worden.

Haven
Zoals gezegd wordt een goed dat op de sampan de haven bereikt meer waard op de aandelenmarkt. Wanneer een goed 30 goudstukken waard is, stopt het spel en wordt de balans opgemaakt. Een goed komt in de haven aan als er in drie dobbelbeurten meer dan 13 punten wordt gegooid. Een zeeroute is namelijk 13 zetten lang. Goud wordt niet alleen met de aandelen verdiend, maar ook door handlangers handig in te zetten. Je kunt geld inleggen op het aantal schepen dat in de haven of de werf aankomen. Gok je op 1 sampan in de haven dan kost je dat 4 goudstukken, maar levert er weer 6 op (mits er tenminste 1 sampan in de haven eindigt). Je kunt ook je handlanger inkopen op een sampan. Komt de sampan in de haven aan dan wordt de waarde van de lading goederen verdeeld over de meegevaren handlangers.

Tactisch doch eenvoudig
Manilla is een bordspel waar tactiek bij komt kijken, maar wat niet al te diep gaat waardoor het eenvoudig blijft. Het is daarom een echt familiespel. De tactiek komt al kijken bij het veilen van de havenmeester. Als er iemand erg graag havenmeester wil worden, kunnen andere spelers de prijs goed opdrijven zodat er weinig geld voor de havenmeester overblijft om bijvoorbeeld handlangers in te zetten. Maar ook het inzetten van handlangers vraagt om tactiek. Om de beurten mogen spelers een handlanger inzetten, dus op een bepaald moment zijn alle plekken bezet. Bedenk dus goed dat je de handlanger op tijd op de plek plaatst waar jij hem wilt hebben. Een ander tactisch element komt kijken bij het plaatsen van een handlanger in de kleine en grote loods. Wie daar staat mag voor de laatste dobbelronde een sampan nog 1 of 2 plaatsen voor- of achteruit zetten. Zo kan een sampan geholpen of juist tegengewerkt worden om de haven te bereiken.

Conclusie
Manilla is een bordspel wat mijns inziens heel erg in de lijn ligt van Iguazu. Ook een spel dat om een beetje tactiek vraagt, maar niet al te ingewikkeld wordt. Qua uiterlijk hebben beide spellen ook veel van elkaar weg. Helemaal niet erg, want Manilla is een hartstikke leuk bordspel om te spelen en zeer de moeite waard. Zeer geschikt voor regenachtige middagen in een vakantie of gewoon voor de zondagmiddag met het gezin rond de tafel.




Uitgever: 999 Games
Speelduur: 60 min.
Auteur: Franz-Benno Delonge
Spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .