Master Labyrinth
Door Astrid Pater
Het spel Labyrinth is er al in vele varianten en thema's verschenen.
Ook in 2008 is Ravensburger met een nieuwe variant gekomen. Ditmaal
moeten avonturiers de schatten uit het labyrinth zien te krijgen zonder
dat de draak ze te pakken krijgt. En het is ook oppassen geblazen voor
de wachters. En ook zij zien de schatten liever niet verdwijnen uit
het labyrinth.
Basis gelijk
De basis van het spel is gelijk aan het gewone labyrinth. Door middel
van kaarten gangen verschuiven en nieuwe wegen maken om zo de schatten
te pakken te krijgen. De schatten moeten op volgorde van waarde uit
het labyrinth gestolen worden. Wie een schat te pakken heeft en in dezelfde
waarde een schatkaart, kan de schatkaart inruilen voor een muntje. Eenmaal
een schat te pakken, komen de draak en de wachters in het spel.
Draak en wachters
Wanneer een schat uit het labyrinth wordt gestolen, moet er door de
betreffende speler met de dueldobbelsteen gegooid worden. Deze geeft
aan of de draak gedraaid moet worden, of dat je met de wachters te maken
krijgt. De draak kijkt uit over het gangenstelsel, kijkt hij uit over
een gangenstelsel waar een avonturier staat, dan moet er met de dobbelsteen
gegooid worden. Bij 1 t/m 3 raak je een van jouw schatten kwijt. De
schat met de minste waarde wordt terug in de doos gelegd. Bij 4 t/m
6 is er niks aan de hand. Verlies je de schat, dan mag je eenmalig een
schatkaart inleveren om nog een keer te gooien om de schat alsnog te
behouden. Een schatkaart mag je ook inleveren voor een extra beurt.
Slotduel
Eenmaal alle schatten van het speelbord gespeeld, dan is het tijd voor
het slotduel. De draak moet natuurlijk wel verslagen worden. Je kunt
het duel aangaan door de gangkaart te betreden waar de draak op uitkijkt.
Het duel bestaat uit drie worpen met de dobbelsteen. In deze drie worpen
moet je 12 of meer punten bijelkaar gooien. Het kan zijn dat je een
keer twee gooit. Ook dan mag je een schatkaart inleveren en de worp
overdoen. Bij 12 of meer punten versla je de draak. En dat is mooi want
die levert bij de eindtelling 15 punten op. Nadat de draak verslagen
is, worden alle punten bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste
punten wint.
Conclusie
Master Labyrinth is een erg leuke variant op het standaard spel. Er
komen wat extra tactische elementen bij kijken. Wanneer gebruik je een
schatkaart voor een extra beurt. Hoe kun je andere avonturiers te grazen
nemen en hun een duel met de draak of de wachters in de maag splitsen.
Uiteraard komt er bij het spel ook nog het nodige geluk kijken, maar
dat is minder sterk aanwezig dan bij andere labyrinth-varianten. Master
Labyrinth is zeer de moeite waard!
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 45-60 min.
Auteur: Max J. Kobbert
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 29,99