Master Labyrinth

Door Astrid Pater


Het spel Labyrinth is er al in vele varianten en thema's verschenen. Ook in 2008 is Ravensburger met een nieuwe variant gekomen. Ditmaal moeten avonturiers de schatten uit het labyrinth zien te krijgen zonder dat de draak ze te pakken krijgt. En het is ook oppassen geblazen voor de wachters. En ook zij zien de schatten liever niet verdwijnen uit het labyrinth.

Basis gelijk
De basis van het spel is gelijk aan het gewone labyrinth. Door middel van kaarten gangen verschuiven en nieuwe wegen maken om zo de schatten te pakken te krijgen. De schatten moeten op volgorde van waarde uit het labyrinth gestolen worden. Wie een schat te pakken heeft en in dezelfde waarde een schatkaart, kan de schatkaart inruilen voor een muntje. Eenmaal een schat te pakken, komen de draak en de wachters in het spel.

Draak en wachters
Wanneer een schat uit het labyrinth wordt gestolen, moet er door de betreffende speler met de dueldobbelsteen gegooid worden. Deze geeft aan of de draak gedraaid moet worden, of dat je met de wachters te maken krijgt. De draak kijkt uit over het gangenstelsel, kijkt hij uit over een gangenstelsel waar een avonturier staat, dan moet er met de dobbelsteen gegooid worden. Bij 1 t/m 3 raak je een van jouw schatten kwijt. De schat met de minste waarde wordt terug in de doos gelegd. Bij 4 t/m 6 is er niks aan de hand. Verlies je de schat, dan mag je eenmalig een schatkaart inleveren om nog een keer te gooien om de schat alsnog te behouden. Een schatkaart mag je ook inleveren voor een extra beurt.

Slotduel
Eenmaal alle schatten van het speelbord gespeeld, dan is het tijd voor het slotduel. De draak moet natuurlijk wel verslagen worden. Je kunt het duel aangaan door de gangkaart te betreden waar de draak op uitkijkt. Het duel bestaat uit drie worpen met de dobbelsteen. In deze drie worpen moet je 12 of meer punten bijelkaar gooien. Het kan zijn dat je een keer twee gooit. Ook dan mag je een schatkaart inleveren en de worp overdoen. Bij 12 of meer punten versla je de draak. En dat is mooi want die levert bij de eindtelling 15 punten op. Nadat de draak verslagen is, worden alle punten bij elkaar opgeteld. De speler met de meeste punten wint.

Conclusie
Master Labyrinth is een erg leuke variant op het standaard spel. Er komen wat extra tactische elementen bij kijken. Wanneer gebruik je een schatkaart voor een extra beurt. Hoe kun je andere avonturiers te grazen nemen en hun een duel met de draak of de wachters in de maag splitsen. Uiteraard komt er bij het spel ook nog het nodige geluk kijken, maar dat is minder sterk aanwezig dan bij andere labyrinth-varianten. Master Labyrinth is zeer de moeite waard!




Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 45-60 min.
Auteur: Max J. Kobbert
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 29,99

 

. : B A N N E R S : .