Middernacht Vampierenjacht

Door Astrid Pater



Door de jaren van de geschiedenis heen is het ons altijd duidelijk gemaakt dat je 's avonds niet over het kerkhof wilt ronddolen. Daar waar de doden begraven liggen, gebeuren vreemde dingen. En één van die vreemde dingen gaat over vampieren, zij die het bloed van de levenden drinken om te kunnen overleven. Vampieren voelen zich prettig in de graven op het kerkhof. En ook in Middernacht, Vampierenjacht! vinden we een legioen aan vampieren die op het kerkhof een rustplaats in de graven zoeken. En dit keer moeten we ze een handje helpen.

Kerkhof
Op het kerkhof zijn 60 graven bedekt met grafzerken. Tussen de spelers worden de 60 vampieren die op zoek zijn naar een rustplaats verdeeld. Om de beurt draaien de spelers een grafzerk om en bekijken de kleur. Als de kleur van de grafzerk overeenkomt met de kleur van een van zijn buitenste vampieren dan mag de speler een vampier in het graf leggen. Op deze manier moeten de spelers al hun vampieren zien kwijt te raken. Wie dat als eerste lukt, die wint het spel. Het spelidee is vrij simpel, maar er zit nog een addertje onder het gras...

Knoflook
Wie een graf opendraait en daar geen vampier in kwijt kan, heeft nu twee mogelijkheden. Je kunt het graf natuurlijk weer gewoon dichtdoen. Maar aan het begin van het spel hebben de spelers allemaal drie knofloken gekregen. Daarvan kan er nu een in het lege graf worden gelegd. Eenmaal een knoflook gebruikt, dan krijg je deze niet meer terug. Op is dus op. Aan het uitspelen van een knoflook kleven nog een voordeel en een nadeel. Wanneer iemand een grafzerk optitlt en jouw knoflook ligt daar, dan mag je een van je vampieren aan die speler geven. Til je echter een grafsteen op en ligt er je eigen knoflook dan krijg jij van alle medespelers een vampier.

Houten staken
Niet alleen kan er een knoflook in het graf liggen. Hoe verder het spel vordert, hoe meer vampieren al een rustplaats hebben gevonden. En de rustende vampieren wil je ook niet storen. Wie dat doet, krijgt een houten staak. Dan is er gelukkig niet meteen iets aan de hand, maar bij drie houten staken, krijg je van alle medespelers weer een vampier toegeschoven. En dat wil je natuurlijk voorkomen. Gewoon een kwestie van onthouden welke graven er al bezet zijn. Dat is echter wat makkelijker gezegd dan gedaan. Het spel leert ons dat het niemand lukt nimmer de fout in te gaan.

Rattenplaag
Een aardig extraatje in het spel is de rattenplaag. Van de 60 grafzerken zijn er bij aanvang van het spel 6 een rat. Wie een rattenplaag omdraait, mag de stenen rondom de rat allemaal omdraaien. Op deze manier kun je snel een aantal vampieren kwijtraken. Maar ook hier geldt, wie een knoflook op vampier draait, zal hier voor boeten. Je kunt er met een rattenplaag voor kiezen om niet verder om te draaien. Dan mogen de andere spelers de rattenplaag afmaken. Ook zij mogen passen. Er hoeven dus geen stenen omgedraaid te worden. Na de rattenplaag wordt de rat verwijderd en vervangen door een nieuwe grafzerk.

Conclusie
Middernacht, Vampierenjacht! is een ontzettend leuk memory-achtig spel. Het thema is een beetje griezelig wat een hoop kinderen toch wel aanspreekt. Daarnaast is de uitvoer van het spel een leuke variant op memory. Alleen nu zitten er consequenties aan vast als je niet goed oplet en de verkeerde grafzerken omdraait. Ook al lijkt het soms alsof alle graven in het spel volzitten, na afloop zul je zien hoeveel plekken er eigenlijk nog vrij zijn. Middernacht, Vampierenjacht! is een zeer geschikt spel om een middag mee te vullen. Elke keer is het een nieuwe uitdaging.




Uitgever: 999 Games
Speelduur: 30 min.
Auteur: Norbert Proena
Spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .