The Name of the Rose
Door Jan Willem
Een speciale gezant van de keizer reist naar een klooster in Italië
om te bemiddelen tussen afgevaardigden van de paus en een groep van
ketterij verdachte personen. Plotseling worden er in het klooster langzaam
aan mensen vermoord, maar wie is de dader? Al gauw beginnen alle monniken
elkaar de schuld in de schoenen te schuiven, maar wie blijft het minst
verdacht en wint het spel?
Wie ben ik?
Aan het begin van het spel krijgen alle spelers hun kleur toegewezen,
welke ze het hele spel geheim moeten houden voor hun tegenstanders.
Aan de rand van het bord zijn twee kolommen, een verdenkings- en een
bewijskolom. Op beiden komen pionnetjes te staan, van elke kleur één.
Het doel van het spel is om aan het einde van het spel zo min mogelijk
punten te hebben op de bewijskolom.
Schuiven maar!
Elke speler krijgt drie actiekaarten, elke beurt mag hij er één
uitspelen en aan het eind van de beurt mag hij weer een nieuwe pakken.
Op het bord zijn locaties gedrukt en van elke speler staat één
monnik op het bord. Door het spelen van een actiekaart mag een speler
een monnik verzetten naar een nieuwe locatie en daarbij worden punten
uitgedeeld op de verdenkings- of bewijskolom, of kan een tijdsfiche
verdiend worden.
De klok tike
Het spel bestaat uit zeven dagen. Dit zijn zes dagen met acties en de
zevende dag is de laatste ronde, waarin iedereen moet raden welke kleur
de andere spelers zijn. De zes speeldagen worden naast het bord gerepresenteerd
door zes kaartjes. Op deze kaartjes staan zaken die betrekking hebben
op die dag, zoals "je mag deze dag twee keer achter elkaar"
of "er worden extra bewijspunten uitgedeeld". Op het bord
staat een klok met 24 vakjes en op elke actiekaart staat een getal waarmee
de klok vooruit gaat. Gaat de klok voorbij 24 uur, dan wordt het dagkaartje
aan de speler gegeven die de dag afmaakte en wordt de volgende dagkaart
omgedraaid.
Punten
Dagkaartjes leveren minpunten op aan het einde van het spel, dus je
wilt als speler zo min mogelijk van deze kaartjes krijgen. Je mag aan
het einde van je beurt daarom besluiten om een tijdsfiche in te zetten
om de klok minder snel te laten gaan. Daardoor kun je het dagkaartje
net mislopen. Als de dag voorbij is worden de punten op het verdenkingspoor
omgezet in punten op het bewijsspoor, dus indirect komen beide kolommen
op hetzelfde neer.
Dag zeven
Om de paar dagen moet een speler ook een kleur bekend maken die hij
niet is. Dit moet tijdens het spel drie keer, dus aan het einde van
het spel zijn er drie kleuren waar je tegenstanders uit moeten kiezen.
Dit gebeurt als de voorlaatste dag (dag zes) voorbij is; als je tegenstanders
jouw kleur goed raden krijg je extra minpunten.
Conclusie
Het komt er dus op neer dat je jouw eigen kleur zo veel mogelijk gunstig
moet beïnvloeden zonder dat je tegenstanders er achter komen welke
kleur jij bent. De eerste keer is dit heel erg leuk, omdat je allerlei
verdachtmakingen krijgt wat kan leiden tot erg grappige situaties. Echter,
speel je het spel iets vaker met wat serieuzere spelers dan loop je
al heel snel tegen de nadelen aan. Aangezien niemand weet welke kleur
de ander is zal niemand het toelaten dat een kleur erg vooraan staat
op het bewijsspoor. Dit zorgt er over het algemeen voor dat, ondanks
een erg fikse speelduur (makkelijk anderhalf uur) er aan het eind nog
nauwelijks verschil zit in de positie van de pionnetjes. Dan komt het
aan op de dagkaartjes en het raden van de kleur. Omdat deze dagkaartjes
zo belangrijk worden zullen ervaren spelers tijdens het spel tijdsfiches
gaan verzamelen zodat ze de klok kunnen tegenhouden wat zorgt voor een
nog veel langere speelduur. En meestal komt het dan nog steeds aan op
het raden van de kleur. Het enige voordeel is wel, dat je het spel kunt
inkorten door gewoon twee of drie dagen (rondes) te spelen om vervolgens
over te gaan tot raden. Misschien dat kinderen de geheimzinnigheid nog
een tijdje kunnen waarderen, maar de lange speelduur zal ze uiteindelijk
toch wel afschrikken. Veelspelers spelen dit spel makkelijk dood door
tijd te rekken. Al met al is het idee van geheimzinnigheid leuk, maar
de uitvoering blijft wat achter.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 45-75 min.
Auteur: Stefan Feld
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -