De Ontembare Stad
Door Astrid Pater
We begeven ons in het jaar 1069 en de Vikingen nemen stukje bij beetje Europa in. De beroemde Battle of Hastings uit 1066 staat in ieder geval de Engelsen nog vers in het geheugen gegrift. Voor Grootmeesters is dit de uitgelezen kans om met hun Ridderordes de steden te beschermen. Helaas werken de verschillende Grootmeesters niet samen, maar zijn elkanders concurrenten. Ze proberen elk een zo groot mogelijke invloed in de steden te verkrijgen. En dat is het doel van De Ontembare Stad.
Verdeling van de gebieden
Bij aanvang van het spel worden de Grootmeesters op de stadsmuur gezet, want daarop wordt de puntentelling bijgehouden. Elke speler krijgt naast de Grootmeester ook nog eens 25 ridders in dezelfde kleur. Ook krijgt elke speler 3 gebouwkaarten en 5 bouwstenen. Het speelbord van De Ontembare Stad bestaat uit 48 gebieden. In elk gebied staan 1 tot 8 stippen. Deze stippen staan voor het aantal bouwstenen dat men moet betalen om het gebied te kopen. Bij aanvang van het spel worden er startgebieden gekozen. Om de beurten kiezen de spelers een gebied, totdat elke speler 2 of 3 gebieden heeft. Deze gebieden mogen niet aan elkaar grenzen en zijn in totaal niet meer dan 10 stippen waard.
Gebouwen, belasting en gebeurtenissen
Het spel kan beginnen en de eerste gebouwenkaart wordt omgedraaid. Gebouwenkaarten zijn in vier categoriën onderverdeeld: burgerij, nijverheid, stadsgebouwen en handel. Iedere speler die een gebouw heeft gebouwd in de categorie gebouwen die wordt omgedraaid ontvangt bouwstenen gelijk aan de waarde van dat gebouw. Heeft iemand meerdere gebouwen van hetzelfde soort, dan kiest hij het gebouw uit waarvoor hij de inkomsten wil ontvangen. Het kan zijn dat je het betreffende gebouw in een gebied hebt gebouwd waar je 1, 2 of 3 bonusbouwstenen extra ontvangt. Het is dus belangrijk goed op te letten waar je een gebouw bouwt. Wordt er een gebouw uit de categorie Stadsgebouwen omgedraaid dan wordt er door alle spelers belasting betaald. Elke speler die meer dan 5 bouwstenen heeft, moet deze extra stenen inleveren bij de bank. In plaats van een gebouwenkaart kan er ook een gebeurtenissenkaart worden omgedraaid. De gebeurtenis wordt meteen uitgevoerd en heeft invloed op alle spelers.
Bouwen
Bouwen kost bouwstenen en sommige gebouwen zijn aan regels verbonden. Zo moet een handelsgebouw bijvoorbeeld aan de weg worden gebouwd en mogen sommige gebouwen niet in de ring om de stad worden neergezet. Het aantal stippen op de kaart staat voor het aantal bouwstenen dat deze kost, maar ook voor het aantal bouwstenen dat deze op kan leveren zodra deze is gebouwd. Gebouwkaarten moet je kopen. Voor de omgedraaide gebouwen betaal je zoveel bouwstenen als stippen op de kaart. Voor een gebouw van de stapel betaal je 5 bouwstenen. Ook mag je een gebouw inleveren bij de bank voor geld. De opbrengsten voor het gebouw zijn de helft van de kosten, afgerond naar boven. Per beurt mag je maximaal 2 gebouwen plaatsen. Ook mag je per beurt maximaal 2 gebieden kopen.
Invloedkaarten
De puntentelling wordt bepaald aan de hand van het aantal bouwstenen dat op de door jouw geplaatste gebouwen staat. De Grootmeester op de stadsmuur geeft het aantal punten aan dat jij tot dan toe hebt gescoord. Het kan voorkomen dat je op een rood gekleurd stuk stadsmuur eindigt. Je krijgt dan een invloedkaart die je gelijk mag uitspelen, maar ook kunt bewaren tot een tactischer moment in het spel. Je mag maximaal twee invloedkaarten in je hand houden. En ook deze kun je voor 5 bouwstenen van de bank kopen. Wanneer een speler een gebouw verliest, gaat die speler ook weer achteruit in puntenaantal. Kom je bij een terugslag op een rood stukje stadsmuur terecht dan krijg je geen invloedkaart. Deze moet je natuurlijk echt verdienen.
Spelvarianten
Er zijn verschillende spelvarianten te spelen met De Ontembare Stad. Zo kun je met twee spelers er voor kiezen om te beginnen met 5 gebieden die niet meer dan 20 stippen waard zijn en krijg je 5 gebouwkaarten en 10 bouwstenen. Of je speelt beiden met een extra ridderorde. Ook kun je er voor kiezen dat zodra een speler het benodigde aantal punten heeft gehaald om te winnen de laatste spelronde nog volledig wordt uitgespeeld. In de strategische variant van De Ontembare Stad voor de gevorderde spelers worden een aantal elementen aan het spel toegevoegd. Zo kun je Grootmachten maken en daarmee extra punten verdienen. Of je isoleert het gebied van een tegenstander door het met jouw ridders te omringen en kun je dat gebied inclusief gebouw overnemen. Het is in ieder geval aan te raden om eerst maar eens met het basisspel te beginnen.
Conclusie
De Ontembare Stad is een strategisch spel waarbij je goed moet nadenken over je zetten. Koop je een gebied of plaats je een gebouw. Kies je voor een duur gebied die bonusbouwstenen kan opleveren, of bouw je duurdere gebouwen die meer bouwstenen opleveren wanneer er een kaart in die categorie wordt omgedraaid. Of kies je er voor om snel veel goedkope gebieden te kopen en te bezetten met minder waardevolle gebouwen. Die goedkope gebouwen kun je immers altijd weer later omruilen voor een waardevoller gebouw. Keuzes keuzes en nog meer keuzes. Om nog maar te zwijgen welke speler je te grazen neemt met je invloedkaarten. Oefen je invloed dus verstandig uit. De Ontembare Stad kost even wat voorbereiding met het doorlezen van de spelregels, maar heb je die eenmaal door en komt het spel op gang dan is het spel meer dan de moeite waard. Na Blockit! is De Ontembare Stad weer een successpel van The Game Master.
Uitgever: The Game Master
Speelduur: 75-90 min.
Auteur: Hans van Tol
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 34,95