Piranha Pedro

Door Astrid Pater



Pedro, met zijn grote sombrero op zijn hoofd, staat helemaal alleen op een onbewoond eiland. Aan zijn vier zijden zijn er een dorp, een waterval, een zonnige vlakte en een oerwoud. Maar tussen Pedro en deze exotische plaatsen ligt een flinke zee. En die zee zit vol met piranha's die allemaal wel een stukje Pedro lusten. Dus Pedro, pas op!

Strafpiranha's
Doel van het spel is te voorkomen dat Pedro in het water valt, op een piranha terechtkomt of van de rand van het speelbord valt. Wie dit wel gebeurt ontvangt een strafpiranha, en bij twee strafpiranha's heb je verloren. Pedro wordt op het eiland op het speelbord gezet. Op de aangeduide plekken worden piranha's gelegd. Aan elke kant van het bord komt een landschapskaart te liggen en iedere speler krijgt een stapeltje bewegingskaarten en vier stenen om mee te beginnen. Ten slote krijgt de startspeler de sombrerokaart.

Pedro verplaatsen
Alle spelers zetten nu blind een richtingskaart in. Je bent dus niet op de hoogte van de keuzes die je medespelers maken. Er zijn vier richtingen die je op kunt en naar elke richting kun je 1, 2 of 3 stappen zetten. Je hebt dus twaalf richtingskaarten in je hand. De speler met de sombrerokaart begint. Deze draait de richtingskaart om en verplaatst Pedro. Waar Pedro het water raakt, moet een speler een steentje uit de eigen voorraad neerleggen. Heb je geen steentjes meer en valt Pedro in het water dan krijg je dus een strafpiranha. Soms gebeurt dit vrij snel, en soms pas na een aantal beurten. Nadat iedere speler zijn richtingskaart heeft gespeeld, schuift de sombrerokaart een plaatsje op. Je hebt dus elke loopronde een nieuwe startspeler.

Nieuwe steentjes
Nadat Pedro in het water is gevallen, van de rand van het bord is gedonderd of door een piranha in de kraag gevat, worden alle resterende steentjes in de restpot gelegd. Afhankelijk van de kaarten die je nog over hebt in je hand krijg je een nieuwe voorraad steentjes. Voor elke richtingskaart met waarde drie krijg je helemaal niks. Een kaart met waarde twee levert een halve steen op en een kaart met waarde een levert een nieuwe steen op. Het is dus tijdens het spelen ook van belang welke afwegingen je maakt bij het kiezen van je kaarten. Een kaart waarmee je drie stappen moet verzetten kost je nu misschien een paar steentjes, maar zo'n kaart levert uiteindelijk geen nieuwe steentjes op. Lastige keuzes, want wie drie stappen verzet loopt natuurlijk een groter risico een strafpiranha te ontvangen dan iemand die minder stappen verzet.

Wat gebeurt er met Pedro
Eigenlijk is Piranha Pedro een verdrietig spelletje. Pedro staat helemaal in zijn eentje op een verlaten eiland en heeft geen schijn van kans te overleven. Immers, er is geen uiteindelijke eindbasis voor onze vriend Pedro. Hij kan alleen maar kopje ondergaan. Dan wel door te verdrinken, dan wel door van het bord te vallen dan wel door een piranha aan stukjes gereten te worden. Wie helpt Pedro? Daarnaast kent het spel zelf ook maar een verliezer en meerdere winnaars. Een spelidee dat ik dit jaar al een paar keer ben tegengekomen. Treurig voor de verliezer. Liever één winnaar en meerdere verliezers dan andersom.

Conclusie
Wie zich aan Piranha Pedro waagt, zal al snel merken dat het spelletje simpel te leren is, maar dat er wel degelijk een beetje tactiek bij komt kijken. Ook al kun je misschien niet precies raden wat je tegenspelers gaan doen en speelt geluk ook een factor, je kunt altijd een beetje proberen te beredeneren wat de slimst te nemen stappen zijn. Piranha Pedro is een grappig spelletje waar de piranha's aan je mouwen komen te hangen. Het spel ziet er verder goed verzorgd uit, en de steentjes in het spel zijn echte vissenkom steentjes. Raak je ze dus kwijt, je kunt altijd nieuwe kopen. Piranha Pedro is een aanrader voor dit najaar.



Uitgever: Gold Sieber
Speelduur: 30 min.
Auteur: Jens-Peter Schliemann
Spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .