Piratenbaai

Door Jan Geerling

In vrij korte tijd heeft Days of Wonder mijn bordspellen voorkeur danig overhoop weten te gooien. Ticket to Ride is op de redactie een behoorlijke hit geworden, en heeft dezelfde appeal als een potje Kolonisten van Catan. Geen wonder dat de verwachtingen bij PiratenBaai dan ook extra hoog waren. Is Piratenbaai een nieuwe hit, of wordt het kielhalen?

Pirates of the Caribbean
Wie heeft er vroeger als kind nooit eens piraat willen zijn? Met een stoere driemaster de zeven zeeën afschuimen naar de zilvervloot, en tegenstanders zonder veel omhaal naar de kelder jagen. Liefhebbers van een film als Pirates of the Caribbean kunnen met dit spel hun hart ophalen. Nu voer jij het bevel over een piratenschip, en zul je door het geven van de juiste orders en het varen van de juiste koers moeten proberen de meest succesvolle piraat van het spel te worden.

Land in zicht
Op het speelbord staan een aantal eilanden. Elk eiland heeft zo zijn eigen functie. Er is een veilige baai waar piraten hun schip kunnen herstellen. Er is een schateiland waar men zijn verzamelde schatten kan begraven. Ook zijn er eilanden waar men respectievelijk manschappen, kanonnen, extra laadruimte of zeil aan zijn schip kan toevoegen. Ook een eiland waar de mannen lekker naar de kroeg kunnen ontbreekt niet. Het is de bedoeling dat iedere speler elke beurt één van deze eilanden aandoet om daar de nodige schatten te veroveren of je schip op slimme wijze uit te breiden.

Zeegevechten
Even naar een eilandje varen lijkt makkelijk zat, maar iedereen weet dat een piratenleven niet over rozen gaat. Iedere speler kiest aan het begin van de ronde een geheime bestemming, en mochten twee spelers dezelfde bestemming hebben, dan volgt er een gevecht. Om beurten vuren de spelers door middel van het gooien van de dobbelsteen salvo's op elkaar af. Elk schip heeft 4 onderdelen: Zeil, manschappen, kanonnen en laadruimte. Deze hebben allemaal een waarde. Een schip kan bijvoorbeeld 4 manschappen met 4 kannonnen, 10 zeilen en 5 laadruimte hebben. Is één van die onderdelen door het gevecht tot een waarde van nul geslonken, dan verliest dat schip het gevecht.

Tactieken
Tijdens de gevechten zijn nog veel meer zaken van belang. Heb je bijvoorbeeld 4 kanonnen aan boord, maar slechts 3 manschappen, dan kan je ook maar 3 kanonnen afvuren. (3 kanonnen betekend dat je met 3 dobbelstenen mag gooien). Gooi je 1,2,3 of 4, dan is het mis. 5 of 6 en je hebt een treffer. Soms komt het voor dat 3 spelers hetzelfde gevecht aangaan. Dan kan je eerst samen een speler naar de kelder jagen, om elkaar vervolgens alsnog af te maken. Het is dus heel erg goed mogelijk om een deal te sluiten en elkaar vervolgens sluw het mes in de ruk te steken. Verder kan je diverse kaarten uitspelen die je grote voordelen kunnen opleveren tijdens de gevechten.

Welke koers moet men varen?
Hoe bepaal je de koers? Elke ronde krijgt elk eiland een kaartje waarop staat wat er te halen valt. Op een eiland kan je schatten, roempunten, extra geld en kaartjes winnen. Schatten en roempunten zorgen ervoor dat je het spel kan winnen. Een bergravenschat levert namelijk weer roempunten op, en wie de meeste roempunten heeft wint. Kaartjes zijn handig tijdens gevechten en geld zorgt ervoor dat je jouw schip kan uitbreiden. Heb je genoeg kanonnen, maar niet genoeg manschappen? Dan moet je naar het eiland waar je manschappen kan monsteren. Kijk wel uit, want tussen de eilanden zwerven ook de donkere schepen van enkele roemruchte piraten als Zwartbaard, en die trekken beslist geen enkele speler voor.

Conclusie
Ik had aanvankelijk een flink een flink nadeel van dit spel ontdekt. De handleiding doornemen is nogal een omvangrijke taak. Dit spel kent nogal wat kleine regeltjes, ditjes en datjes, en je bent zeker een dik uur aan het lezen voor je voorzichtig begint met het uitproberen van het spel. Ik heb het dan wel over mensen die al wat meer ervaren zijn met bordspellen. De minder ervaren bordspeler zal aanvankelijk helemaal overrompeld worden door de enorme hoeveelheden regeltjes. Als je eenmaal aan het spelen bent valt het allemaal echter best mee, en is PiratenBaai gewoon een verrassend simpel maar zeer tactisch spelletje. Het piratenthema is goed in het spel verwerkt, en dat is zeker een enorm pluspunt. Days of Wonder weet me wederom te bekoren. Voor de bordspelliefhebber is PiratenBaai zeker een echte aanrader.



Uitgever: Days of Wonder
Speelduur: 60-90 min.
Auteur: Paul Randles & Daniel Stahl
Spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .