Pirates of the Caribbean Zeeroverspel
Door Astrid Pater
In bordspellenland zie je in een bepaald jaar bij vele distributeurs een bepaald thema terugkomen. Vorig jaar was dat het piratenthema. Waar het na één seizoen vaak voorbij, is dat met het piratenthema niet het geval. Dat lijkt me geen enkel probleem, zolang de spellen maar van goede kwaliteit zijn en een originele inslag hebben. Hasbro heeft dit jaar maar liefst 3 piratenspellen uitgegeven. Alledrie geïnspireerd door de tweede Pirates of the Caribbean film. Ik heb me mogen storten op het bordspel: Pirates of the Caribbean Zeeroverspel.
Zet het Caribische gebied klaar
Voordat de spelers in de huid van zeerovers mogen kruipen, moet er eerst een speelbord worden klaargezet. Het speelbord bestaat uit zes havens die er door de doorzichtige stadspoorten spookachtig uitzien. Ook de schepen zien er spookachtig uit met hun vergane doorzichtige zeilen. Het is wel duidelijk dat piraten met vloeken te maken krijgen tijdens hun speurtochten naar rijkdom. Daarnaast komen op het speelbord Tortuga Island, Isla de Muerta en Isla Cruces te liggen. Nu moeten alleen nog de bemanningskaarten over de spelers worden verdeeld en bij elke leegstaande haven schatten en bemanningskaarten worden gelegd. Het spel kan beginnen, har har har.
Varen over de baren
Op de 5 bemanningskaarten die de spelers bij aanvang van het spel krijgen staan verschillende waardes. Al deze waardes bij elkaar opgeteld zijn het aantal vakjes dat een schip verplaatst mag worden. Een schip kan elke beurt maar in één richting varen, maar wel: horizontaal, verticaal en diagonaal. Aan het einde van de beurt moet je als speler al bepalen welke richting je de volgende beurt wilt uitvaren. Wie dit vergeet heeft pech en zal er langer over doen om zijn bestemming te bereiken. De bemanningskaarten zijn onderverdeeld in rode kaarten (normale piraten) en zwarte kaarten (vervloekte piraten). Deze kleuren zijn van belang voor mogelijke gevechten. Je gevechtskracht is namelijk gelijk aan het aantal punten in de kleur waarvan je de meeste kaarten hebt, min het aantal punten van de kaarten in de andere kleur.
Schatten ruilen in de havens
Zoals elke gezonde piraat gaat het ook in het Zeeroverspel om zoveel mogelijk rijkdom te vergaren. Wie aan het einde van het spel als eerste 20 schatpunten veilig heeft weten te stellen, wint het spel. Hoe kom je dan aan die schatten? In de eerste plaats kun je naar de verschillende havens afreizen en bemanningspunten omruilen voor schatfiches. Er zijn 5 verschillende soorten fiches die 5, 4, 3 of 2 punten waard zijn. Om in een haven een schatfiche te bemachtigen moet je zoveel bemanningspunten achterlaten als dat het fiche waard is. Dit heeft dus als gevolg dat je schip minder snel kan varen in de volgende beurt. Daarnaast heeft het inleveren van bemanningskaarten ook gevolgen voor je gevechtskracht. Denk er dus goed over na welke van je bemanningskaarten je in de haven achterlaat. Op een schip kunnen verder maximaal twee schatfiches worden vervoerd.
Schatzoeken en plunderen
Een andere manier om aan schatfiches te komen is naar Isla de Muerta te varen. Daar pak je een opdrachtkaart die je vaak meteen moet uitvoeren. Soms krijg je gelijk je buit, maar soms moet je er een opdracht voor uitvoeren. Isla de Muerta kan je in ieder geval goedkoop schatfiches of bemanningskaarten opleveren. Dat kan heel handig zijn. Een andere manier van goedkoop aan schatfiches komen is jagen op je medespelers. Je weet immers dat na een ruil een schip vaak niet meer zo snel is. Daarnaast heeft die speler minder kaarten in de hand en zou je nog wel eens meer gevechtskracht kunnen hebben. Verlies je de strijd dan kost je dat twee fiches of bemanningskaarten. Je mag echter als verliezer wel bepalen wat je aan de winnaar geeft. Alles wat de winnaar niet nodig heeft legt hij op Isla Cruces. De verliezer moet daarnaast zijn schip in een rechte lijn verplaatsen van de winnaar. Je mag zoveel plaatsen verschuiven als bemanningspunten je in je handen hebt. Een schip zonder bemanning mag altijd 1 plaatsje worden verzet, maar dan ben je dus wel heel kwetsbaar. Alle rotzooi die op Isla Cruces achterblijft, mag door elke piraat gratis worden meegenomen.
Schatfiches veilig opslaan
Heb je eenmaal je buit binnen dan ben je er nog niet. Je buit kun alleen achterlaten in je eigen haven. Toch kun je dan nog al je schatfiches verliezen. Andere spelers mogen namelijk gewoon in jouw haven komen ruilen. De enige manier om je buit veilig te stellen is er voor te zorgen dat je drie schatfiches van hetzelfde soort in je haven krijgt. Pas als je drie dezelfde fiches hebt, kun je deze achter de stadspoorten opslaan. Daar kan niemand er meer bij en kun je met een gerust hart verder gaan plunderen. Een piraat die op winnen staat, kan dus verwachten dat andere spelers hun krachten bundelen om hem helemaal leeg te plukken. Wees dus altijd op je hoede voor andere spelers.
Conclusie
Pirates of the Caribbean Zeeroverspel kost misschien even wat tijd om op te starten. Maar als je de regels eenmaal hebt doorgenomen, blijkt het niet een heel complex spel te zijn. Wel is het spel een stuk leuker om te spelen met meer dan twee spelers. Met twee spelers kun je vrij makkelijk uit elkaars vaarwater blijven. Voor je een keer kiest om elkaar aan te vallen, is het spel al weer bijna voorbij. Met meerdere spelers zul je elkaar veel vaker op het water treffen. Zoals gezegd kunnen krachten ook gebundeld worden om te voorkomen dat een speler zijn laatste fiches verzilverd. De geluksfactor in het Zeeroverspel is beperkt, omdat je je eigen koers bepaald. Het spel vraagt om enig inzicht en is strategischer dan menig ander piratenspel dat ik voorbij heb zien komen. Pirates of the Caribbean Zeeroverspel ziet er zeer fraai uit en kan een avond prima vullen.
Uitgever: Hasbro
Speelduur: -
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: € 34,95