Puerto Rico
Door Astrid PaterAlea Spiele is een van de vertakkingen van Ravensburger. Waar Ravensburger zich voornamelijk op familiespellen richt, staat Alea bekend om de strategische inval bij de spellen. Tot nu toe zijn de spellen van Alea in Duitse versies op de markt verschenen (met de Nederlandse spelregels op het internet). Puerto Rico is het eerste spel, dat in een echte Nederlandse uitvoering op de markt is verschenen.
Koloniseren
Het doel van Puerto Rico is door te koloniseren, te handelen en
te bouwen zo veel mogelijk punten te verdienen. En diegene die aan
het einde van het spel de meeste punten bij elkaar heeft gespeeld,
mag zichzelf tot winnaar uitroepen. Bij aanvang van het spel krijgt
elke speler het eiland Puerto Rico. Hierop zullen de spelers moeten
gaan bouwen.
Rollenkaarten
Elke ronde kunnen de spelers kiezen uit verschillende rollenkaarten.
Bij elke rol hoort een eigen taak, en de speler die voor de betreffende
rol kiest, krijgt een extra privilege. Wie bijvoorbeeld de goudzoeker
kist, krijgt een extra dubloen (= muntstuk). Er zitten 8 rollenkaarten
in het spel waaruit de spelers kunnen kiezen. Het is dus handig
om goed te begrijpen welk voordeel bij welke kaart hoort. Niet alle
kaarten worden in elke ronde gespeeld, deze kaarten krijgen aan
het einde van de speelronde een dubloen. Wie de volgende ronde de
rollenkaart pakt, krijgt dus ook de dubloenen die erbij horen.
Plantages en gebouwen
De plantages en gebouwen horen min of meer bij elkaar. Wil je met
een bepaalde plantage goederen inwinnen, dan heb je een fabriek
nodig om deze goederen te produceren. Daarnaast moeten zowel de
plantage als de fabriek gekoloniseerd worden. Zijn er geen kolonisten,
dan staat de productie plat. Niet alle gebouwen horen bij een plantage,
er zijn ook gebouwen met andere functies. Ook deze kunnen voor bepaalde
doeleinden weer van nut zijn. Bijvoorbeeld dat je in een bouwfase
in plaats van een plantage ook een steengroeve kunt aanleggen.
Punten
De gebouwen leveren punten op. Hoe duurder een gebouw, hoe meer
punten deze oplevert, en hoe nuttiger deze kan zijn. Om veel punten
te verdienen kun je natuurlijk veel dure gebouwen bouwen, maar voordat
je die kunt betalen, ben je zo weer een aantal speelrondes verder.
Je kunt dus ook snel een aantal goedkopere gebouwen neerzetten,
om daar op de korte termijn voordeel uit te halen. Hou er wel rekening
mee, dat gebouwen meer punten kunnen opleveren mits ze bezet zijn
(gekoloniseerd).
Geduld is een schone zaak
Puerto Rico vraagt de eerste paar keer dat je het spel speelt veel
van je geduld. Het duurt natuurlijk even voor de handleiding is
doorgelezen en het basisprincipe van het spel in je hoofd zit. Zodra
je eenmaal een beetje doorkrijgt hoe de vork in de steel zit, zul
je veel plezier aan het spel beleven. Zeker vanuit strategisch oogpunt
is het interessant. Kies je voor winst op korte termijn, of heb
je geduld genoeg om de vruchten wat later in het spel te plukken.
En daarbij, welke rollenkaart kun je in je eigen beurt het beste
gebruiken. Wanneer haal je het meest uit de bestaande situatie.
Conclusie
Wanneer je Puerto Rico een beetje in de smiezen begint te krijgen,
is het een fantastisch strategisch spel. Je moet tal van keuzes
maken die je uiteindelijk de winst moeten gaan opleveren. Geluk
hoort er natuurlijk ook een beetje bij (want hoe strategisch zijn
de tegenspelers), maar voor het grootste deel komt het toch neer
op je eigen kunnen. Een potje duurt misschien een beetje lang, maar
de tijd lijkt voorbij te vliegen als je eenmaal goed in het spel
zit. De hooggespannen verwachtingen zijn zeker waargemaakt.
Uitgever: Alea Spiele
Speelduur: 90-150 min.
Auteur: Andreas Seyfarth
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: -