Reis om de Wereld in 80 Dagen
Door Jan Geerling
Jules Verne is de vorige eeuw een grote inspiratiebron voor uitvinders,
wetenschap en cultuur geweest. Met spannende verhalen over raketten
naar de maan, machines die naar het middelpunt van de aarde kunnen en
duikboten wist hij een groot lezerspubliek aan zich te binden. Al die
uitvindingen moesten in zijn tijd nog gedaan worden. Niet zo verwonderlijk
dat zijn verhalen de basis waren voor computerspelletjes, films en dus
bordspellen.
In de greep van avontuur
Reis om de Wereld in 80 Dagen is misschien wel mijn favoriete Jules
Verne verhaal. De avonturen van Phileas Fogg en zijn butler Passepartout
symboliseren de gevolgen van vooruitgang en hoe dit de wereld langzaamaan
kleiner heeft weten te maken. Ondanks al die technologie (voor die tijd
dan) krijgen de hoofdrolspelers met exotische avonturen te maken die
van alle tijden zijn. Met dit gevoel in mijn achterhoofd begon ik (en
hopelijk ook mijn medespelers) aan het spel.
Op reis
Ook in de bordspelvariant moeten de spelers een wereldreis maken. De
diverse etappes zijn af te leggen via boot, trein of combinaties van
deze kaarten. Ook is het mogelijk om met een luchtballon of olifant
te reizen. Tijdens beurten moet worden bijgehouden hoeveel dagen de
etappe in beslag neemt. Ten slotte is dit Reis om de Wereld in 80 Dagen
en niet in een half jaar. Niet elk vervoermiddel is even snel. Hoe lager
het getal op de kaart, hoe sneller, je bent dan immers minder tijd kwijt.
Actiekaarten
Voorts zijn er nog actiekaarten zoals het verplaatsen van een detective.
De detective kan spelers namelijk tijdstraffen kosten. Ook kan men via
een actiekaart reiskaarten ruilen, en zo aan snellere vervoermiddelen
komen. Combinaties van kaarten kunnen van belang zijn. Bij gelijke kaarten
hoef je namelijk de dagwaardes niet op te tellen en bespaar je kostbare
dagen. Twee boten met de waarde acht kosten je zo geen 16, maar 8 dagen.
Kaarten kun je weer aanvullen aan het begin van je beurt. Je mag echter
aan het eind van je beurt maar zes kaarten in de hand hebben!
Terug in Londen
Het spel kan op diverse manieren eindigen. Bij 3, 4 of 5 spelers eindigt
het spel als de voorlaatste deelnemer binnen is. De spelers die het
einde wel hebben gehaald dingen mee voor de overwinning en de winnaar
is de speler die de minste dagen heeft verbruikt. Als eerste het eindpunt
bereiken is dus niet zaligmakend! Bij 6 spelers werkt het ook zo, maar
dan stopt het spel als nummer 4 binnen is. Voor twee spelers zijn er
speciale regels. Als speler nummer 1 binnen is, maar er langer dan 80
dagen over heeft gedaan, wint speler 2.
Het gevoel
Het belangrijkste van spellen met film- of boek-thema's is voor mij
of ik me tijdens het spel in een feest van herkenning bevind. Dat viel
me namelijk bij spellen rond Lord of the Rings nog wel eens tegen. Plaatje
van de film op kaartjes plakken en hup klaar. Bij dit spel is dat gelukkig
anders. De bestemmingen zijn veelal zoals in het boek, en veel verhaalelementen
komen terug in het spel. Daar scoort het spel bij mij in elk geval al
extra punten mee! Om nou te zeggen dat ik me helemaal in het verhaal
gezogen voelde worden is wellicht wat overdreven, maar toch een pluimpje
voor de vormgeving.
Conclusie
Veel ouders zijn vaak op zoek naar spellen die niet alleen leuk zijn
om met de kinderen te spelen, maar die ze zelf ook nog een beetje spannend
vinden. Wat dat betreft is deze titel een schot in de roos. In vergelijk
met de concurrentie is het spel zacht geprijsd, de leercurve is prima,
en hoewel geluk een rol speelt zit er toch een zeker tactisch element
in. Dit gaat nooit heel erg diep, maar geeft dit spel toch die extra
touch waardoor het regelmatig uit de kast gehaald zal worden. Wat mij
betreft een aanrader voor mensen die af en toe voor de gezelligheid
een spelletje spelen. En fanatieke bordspelers kunnen zo eens hun minder
fanatieke bordspelvrienden verleiden tot een spelletje.
Uitgever: University Games
Speelduur: 50-70 min.
Auteur: Michael Rieneck
Spelers: 2-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 24,99