Sagaland
Door Astrid PaterVoor het spel Sagaland begeven we ons naar Sprookjesland. De koning van Sprookjesland wordt oud, heeft geen kinderen en dus geen opvolger. Hij verzint daarom een spel die tot zijn opvolger moet leiden. In het Sprookjesbos zijn allerlei wonderlijke dingen verborgen. Wie hem 3 van deze voorwerpen kan brengen, heeft voldoende in zijn mars om koning te worden.
Boompjes
Iedere beurt gooit de speler met twee dobbelstenen. Per dobbelsteen verplaatst de speler dan zijn pion (bijvoorbeeld eerst 5 en dan 3). Komt de speler op een bezet veld uit, dan wordt de andere speler teruggestuurd naar het dorp (startplaats). Misschien kom je wel uit op een blauw veld. Dat is dan mooi, want daar staat een boom. Je tilt de boom op en alleen jij kijkt welk voorwerp daar verborgen ligt. Misschien is dat wel het voorwerp dat de koning wil hebben. In het slot van de koning ligt namelijk een kaart opengedraaid met daarop het voorwerp dat koning wil hebben. Wie bij de koning komt en hem kan vertellen waar dit voorwerp ligt, krijgt deze kaart. En iedereen weet dat 3 kaarten genoeg zijn om de troon op te volgen. Is eenmaal een voorwerp gevonden dan wordt er een nieuwe kaart omgedraaid. Draai je overigens de verkeerde boom om dan word je linea recta naar het dorp teruggestuurd.
Toveren
We bevinden ons niet voor niets in Sprookjesland, dus kan er ook getoverd worden. De speler die dubbel gooit mag toveren. Hij kan zijn pion op een willekeurig blauw veld zetten en onder de boom kijken. Hij mag zijn pion op het eerste veld na de brug zetten. Of hij mag de bovenste kaart in het slot wegtoveren. Alle kaarten worden geschud en vervolgens wordt er een nieuwe kaart omgedraaid (dit kan natuurlijk weer dezelfde zijn als die er al lag). Je hoeft niet te toveren en mag dus ook gewoon je pion het aantal ogen van de worp zetten.
Conclusie
Sagaland is een amusant spel waar het geheugen van spelers getraind wordt. Maar het gaat niet alleen om het onthouden van welk voorwerp er nou onder welke boom verstopt ligt. Je moet ook elkaar goed in de gaten houden. Een speler die naar het slot snelt, zou nog wel eens kunnen weten waar een bepaald voorwerp ligt. Deze speler kun je proberen tegen te houden door op hetzelfde veld uit te komen en hem naar het dorp terug te sturen. Of bij een dubbele worp de kaart wegtoveren. Een slimme tactiek is eerste een aantal voorwerpen te localiseren alvorens je naar het slot snelt. Sagaland is een dynamisch spel dat een beetje inzicht en tactiek met de training van het geheugen combineert.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 30-45 min.
Auteur: Alex Randolph & Michel Matschoss
Spelers: 2-6
Leeftijd: 6+
Prijs: -