Scotland Yard
Door Jan Geerling
Scotland Yard is zo'n spel dat al jaren meedraait,
maar net niet tot het canon van de historische bordspellen behoord (Monopoly,
Risk, Trival Persuit, Stratego, Katan). Het spel was in 1983 spel van het jaar,
maar is nog steeds in de winkels te krijgen. Tegenwoordig ziet het spel er wat
strakker uit dan vroeger, maar de gameplay is hetzelfde gebleven. Is Scotland
Yard een tijdloze klassieker, of een achterhaald product?
Mister
X
In Scotland Yard moet één speler, Mister X, zien te
ontsnappen aan zijn medespelers, de detectives van Scotland Yard. Mister X bevindt
zich in Londen, en probeert via taxi, bus, metro en rondvaartboot de detectives
steeds een stap voor te blijven. De detectives moeten via logisch nadenken proberen
de verblijfplaats van X te achterhalen voor het spel voorbij is. Het spel verdeelt
de spelers dus in twee kampen, één speler neemt het op tegen alle
andere spelers. Wie gaat die uitdaging aan?
Vervoer
Het speelbord laat een kaart van Londen zien, en is onderverdeeld in nummertjes.
Alle detectives en Mister X hebben een startpunt. De pionnen van de detectives
laten zien waar iedereen zich in Londen bevindt. Tussen elk nummertje lopen diverse
verbindingen. Voor korte ritjes (tussen twee punten) kan men de taxi nemen, voor
langere verbindingen (3 of 4 punten) is er de bus, en de metro neemt je het snelst
naar een andere wijk van de stad. Het gebruik van een vervoersmiddel kost een
ticket. Iedere speler heeft de beschikking over een aantal taxi-, bus- en metrotickets.
Elke speelbeurt verplaatsen de detectives zich per bus, taxi of metro naar een
locatie waar zij denken dat X zich bevindt. Mister X heeft ook een pion, maar
die hoeft hij niet altijd te verplaatsen.
Black
tickets
Om de zoveel beurten moet X zijn verblijfplaats bekend maken.
Hij zet de pion neer waar hij zich bevindt, en terwijl de detectives zich naar
de plaats begeven mag X weer een aantal beurten ongezien rondstruinen in Londen.
Aan de hand van de gebruikte tickets proberen de detectives de route van X in
te schatten, en zo de volgende plek waar hij op kan duiken te raden. Als een detective
landt op een nummertje waar X zich ook bevind is het spel voorbij. Om X te helpen
heeft hij ook nog de beschikking over zo genaamde 'Black tickets' deze kan hij
voor alle vervoersmiddelen gebruiken, en maken het de detectives een stuk moeilijker.
Ook kan X met deze tickets via een boot aan de detectives ontsnappen.
Conclusie
Scotland Yard is een prachtig spel, wat vooral vanaf 4 spelers echt
leuk wordt. Het blijft toch het leukste om X zelf te zijn en proberen
de detectives een loer te draaien. Menig maal is het me gelukt om
mijn tegenstanders te slim af te zijn, en net als zij denken dat
ze me in de tang hebben totaal ergens anders op te duiken. Als detective
worden de hersencellen flink aan het werk gezet, en is het heel
belangrijk dat je met de andere detectives blijft overleggen. Wat
mij betreft een verplichte aanschaf voor iedereen die ook maar een
beetje van bordspellen houdt.
Uitgever: Ravenburger
Speelduur: 45 min.
Auteur: -
Spelers: 3-6
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 29,99