Seeland

Door Jan Geerling


De laatste tijd heb ik weer verschillende nieuwe bordspellen gespeeld, en steeds vaker zie ik een terugkerende formule. Je moet op het bord hier en daar aan voorwaarden voldoen om ergens anders weer dingen neer te kunnen leggen, en doe je dat slimmer dan je medespelers, dan scoor je punten. Die punten tik je af op een scorespoor om het veld heen. De speler met de meeste punten wint uiteraard. Het thema van dit soort spellen doet er zelden iets toe, en ik ontdekte bij mijzelf ook een soort: "Daar hebben we er weer eentje" toen ik het speelbord van Seeland zag. Ten onrechte, zo bleek al snel.

Molens bouwen
In dit spel moeten de spelers molens bouwen om stukken grond droog te leggen. Hier kunnen dan weer akkers op gebouwd worden die punten opleveren. Bouwplannen voor deze molens en zaaigoed voor de akkers kunnen de spelers aanschaffen op de markt. Om beurten schaffen de spelers een goed aan, leggen molens neer op het speelbord of zaaien ze gronden in met de gewenste oogst. Molens die aan alle soorten oogst grenzen leveren weer extra punten op

Op de markt gebeurt het
Het ene goed is meer punten waard dan het andere, dus is het soms belangrijk dat je strategisch aan het inkopen gaat op de markt. Door zelf hard in te zetten zadel je soms een medespeler op met een minder interessant goed, tenzij deze zelf weer flink investeert. De punten vallen misschien pas echt tijdens het uitleggen op het bord en binnenhalen van de oogst, maar naar mijn mening is het de markt waar de basis voor de eventuele overwinning ligt. Helaas had mijn medespeler dit net even een potje eerder door dan ik.

Varianten
Verder zijn er nog enkele varianten te spelen: 'Stadhouders en records' en het 'Tactische spel'. Bij de eerst genoemde krijgen de spelers te maken met overheidsbemoeienis. Ook kan je extra punten verdienen door een recordoogst te scoren. De speler die de grootste oogst pakt krijgt een aantal extra punten, de nummer twee ook, etc. Bij stadhouders hebben de spelers te maken met een verwacht aantal punten waar de oogst aan dient te voldoen. Lukt dit, dan levert dit bonuspunten op, maar als je faalt levert dit minpunten op. Het tactische spel is wat complex om hier in een recensie uit te leggen, maar zal voor de meer doorgewinterde speler een welkome aanvulling zijn. Dit spel wordt op de andere kant van het bord gespeeld, waar de oogsttegels die je vooraf neerlegt niet nodig zijn omdat een en ander al is ingevuld.

Conclusie
Het fijne van dit spel is dat het niet zo belachelijk complex is dat je al een behoorlijk stukje spelinzicht moet hebben om dit alles te snappen. Seeland is ook voor de minder fanatieke bordspeler zeer toegankelijk, en daarom een perfect spel voor de diehards om de kennissenkring een opstapje te bieden naar iets meer complexe spelen. Het thema doet er daadwerkelijk ook een beetje toe, en dat is ook wel prettig. Hoe vaak heb ik niet een spel gespeeld met als thema (bijvoorbeeld) ontdekkingsreizen terwijl ik dit thema nergens echt in het spelidee zag terugkomen? Seeland speelt fris, toegankelijk en is een welkome aanvulling in de collectie van Ravensburger.



Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 45-60 min.
Auteur: Günter Burkhardt & Wolfgang Kramer
Spelers: 2-4
Leeftijd: 9+
Prijs: €28,99

 

. : B A N N E R S : .