Seeland
Door Jan Geerling
De laatste tijd heb ik weer verschillende nieuwe bordspellen gespeeld,
en steeds vaker zie ik een terugkerende formule. Je moet op het bord
hier en daar aan voorwaarden voldoen om ergens anders weer dingen neer
te kunnen leggen, en doe je dat slimmer dan je medespelers, dan scoor
je punten. Die punten tik je af op een scorespoor om het veld heen.
De speler met de meeste punten wint uiteraard. Het thema van dit soort
spellen doet er zelden iets toe, en ik ontdekte bij mijzelf ook een
soort: "Daar hebben we er weer eentje" toen ik het speelbord
van Seeland zag. Ten onrechte, zo bleek al snel.
Molens bouwen
In dit spel moeten de spelers molens bouwen om stukken grond droog te
leggen. Hier kunnen dan weer akkers op gebouwd worden die punten opleveren.
Bouwplannen voor deze molens en zaaigoed voor de akkers kunnen de spelers
aanschaffen op de markt. Om beurten schaffen de spelers een goed aan,
leggen molens neer op het speelbord of zaaien ze gronden in met de gewenste
oogst. Molens die aan alle soorten oogst grenzen leveren weer extra
punten op
Op de markt gebeurt het
Het ene goed is meer punten waard dan het andere, dus is het soms belangrijk
dat je strategisch aan het inkopen gaat op de markt. Door zelf hard
in te zetten zadel je soms een medespeler op met een minder interessant
goed, tenzij deze zelf weer flink investeert. De punten vallen misschien
pas echt tijdens het uitleggen op het bord en binnenhalen van de oogst,
maar naar mijn mening is het de markt waar de basis voor de eventuele
overwinning ligt. Helaas had mijn medespeler dit net even een potje
eerder door dan ik.
Varianten
Verder zijn er nog enkele varianten te spelen: 'Stadhouders en records'
en het 'Tactische spel'. Bij de eerst genoemde krijgen de spelers te
maken met overheidsbemoeienis. Ook kan je extra punten verdienen door
een recordoogst te scoren. De speler die de grootste oogst pakt krijgt
een aantal extra punten, de nummer twee ook, etc. Bij stadhouders hebben
de spelers te maken met een verwacht aantal punten waar de oogst aan
dient te voldoen. Lukt dit, dan levert dit bonuspunten op, maar als
je faalt levert dit minpunten op. Het tactische spel is wat complex
om hier in een recensie uit te leggen, maar zal voor de meer doorgewinterde
speler een welkome aanvulling zijn. Dit spel wordt op de andere kant
van het bord gespeeld, waar de oogsttegels die je vooraf neerlegt niet
nodig zijn omdat een en ander al is ingevuld.
Conclusie
Het fijne van dit spel is dat het niet zo belachelijk complex is dat
je al een behoorlijk stukje spelinzicht moet hebben om dit alles te
snappen. Seeland is ook voor de minder fanatieke bordspeler zeer toegankelijk,
en daarom een perfect spel voor de diehards om de kennissenkring een
opstapje te bieden naar iets meer complexe spelen. Het thema doet er
daadwerkelijk ook een beetje toe, en dat is ook wel prettig. Hoe vaak
heb ik niet een spel gespeeld met als thema (bijvoorbeeld) ontdekkingsreizen
terwijl ik dit thema nergens echt in het spelidee zag terugkomen? Seeland
speelt fris, toegankelijk en is een welkome aanvulling in de collectie
van Ravensburger.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 45-60 min.
Auteur: Günter Burkhardt & Wolfgang Kramer
Spelers: 2-4
Leeftijd: 9+
Prijs: €28,99