Sint Petersburg

Door Astrid Pater


Ruim 300 jaar geleden heerste Tsaar Peter de Grote over Rusland. In 1703 stichtte hij de stad Sint Petersburg waar hij 22 jaar later zou overlijden. Dit project was onderdeel van het moderniseren van Rusland op verschillende vlakken, waaronder het leger en de marine. Voor het laatstgenoemde heeft hij een tijdje in Nederland gewoond om het vak scheepstimmerman onder de knie te krijgen. Terugkoppelend naar Rusland waren er vele ambachtslieden nodig om de plannen van de ambitieuze Tsaar te realiseren.

Roem
Het doel van het spel Sint Petersburg is de meeste roem vergaren. Roempunten krijg je door bepaalde ambachtslieden in te zetten, bepaalde edelen in dienst te nemen en bepaalde gebouwen te bouwen. Naast het verdienen van roempunten is het dus ook zaak een inkomen te regelen zodat je kunt blijven kopen. Elke ronde bestaat uit het doorlopen van 4 speelfasen waarbij dus punten en geld verdiend kunnen worden. Maar er moet natuurlijk wel eerst worden geïnvesteerd voor de magere vruchten geplukt kunnen worden.

Speelfasen
Het spel begint met de ambachtsliedenfase. Afhankelijk van het aantal spelers worden en bepaald aantal ambachtskaarten (maximaal 8) omgedraaid. Deze ambachtslieden kunnen worden gekocht en leveren aan het eind van de fase, tijdens de telling, weer een beetje geld op. Je investeert dus geld om daar later van te profiteren. De overgebleven kaarten worden tot 8 aangevuld met kaarten uit de volgende fase: de gebouwenfase. Gebouwen leveren zowel geld (weinig naar verhouding) als roempunten op. Hetzelfde geld voor de edelen die worden verhandeld in de derde speelfase. Aan het einde van elke fase wordt een telling gehouden. Er wordt alleen gekeken naar de kaartsoort van de fase. Na de vierde fase waarin ruilkaarten centraal staan wordt echter geen telling gehouden. Ruilkaarten kunnen de kaarten die je al hebt gekocht sterker maken.

Speciale kaarten
Zoals ik al zei, de ruilkaarten kunnen andere kaarten sterker maken. Echter vervalt hiermee wel de waarde van de al gekochte kaart. Voor de ambachtslieden geldt bijvoorbeeld dat je een goudzoeker kunt upgraden tot een goudsmid. Het voordeel hiervan is dat je later voor de edelen een roebel minder hoeft te betalen. Daarnaast zijn er ook 'gewone' kaarten met een voordeeltje. Wie een markt in zijn bezit heeft betaald voortaan 1 roebel minder voor een gebouw. Wie twee markten in het bezit heeft betaald 2 roebel minder en ga zo maar door. Handig om in gedachten te houden is dat wanneer je een kaart koopt die je al in je bezit hebt, bijvoorbeeld een tweede schrijver, je ook 1 roebel minder betaald. Koop je een derde schrijver, dan betaal je zelfs 2 roebel minder. Dit kan vooral bij de ambachtslieden een gunstig kosten-baten plaatje opleveren. Je moet overigens wel altijd 1 roebel voor een kaart betalen, ook al heb je er nog zoveel liggen.

Hoe meer zielen hoe meer vreugd
Sint Petersburg kan gespeeld worden met twee spelers oplopend tot vier. Wanneer je met twee spelers het spel speelt, heb je een veel beter overzicht van de te kopen kaarten. Je plan van aanpak is vaak doorzichtiger en het spel is zo wat eenvoudiger. Met meerdere spelers is de kans namelijk groot dat die ene kaart die jij zo graag wilde hebben halverwege de fase al door iemand anders gekocht is. Het spel wordt er met meerdere spelers dus wel wat lastiger van. Je maakt daardoor ook andere keuzes, dan wanneer je het spel met zijn tweëen speelt. Zelf geef ik de voorkeur aan hoe meer zielen hoe meer vreugd. Naar mijn gevoel is het spel met meerdere spelers dynamischer en daardoor ook spannender.

Conclusie
Spellen waarbij je wat verder moet doordenken dan je neus lang is spreken me steeds meer aan. Daarmee schrijf ik de eenvoudige toegankelijke spellen overigens niet af, die kunnen op zichzelf ook heel sterk zijn. Sint Petersburg is van het kaliber dat er wel moet worden nagedacht over de keuzes die je maakt, maar het blijft nog redelijk dicht bij jezelf liggen. Ook al kan een andere speler een kaart voor je neus wegkapen die je graag had gewild, de gevolgen hoeven niet enorm te zijn. Uiteindelijk ben je afhankelijk van de kaarten die je dus zelf hebt gekocht. Het is anders dan bijvoorbeeld Maharadja waar je hele plan op de schop wordt gegooid omdat een speler met de volgorde van de steden is gaan schuiven. Ik vind Sint Petersburg een mooie opstap van de eenvoudig opgezette bordspellen naar de complexere varianten.



Uitgever: 999 Games
Speelduur: 45-60 min.
Auteur: Michael Tummelhofer
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .