Step & Memo

Door Jan Geerling


Toen het nog grootmoeders tijd was speelden de jongeren veel met Ganzebord en Memory. Memory is naast een spel ook nog belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, het leert zo zijn hersenen te gebruiken en het geheugen te stimuleren. De Memory formule is door de jaren heen weinig veranderd. Het spel is in vele soorten te verkrijgen. University Games besloot het concept van Memory eens uit te breiden.

Geheugenspel
Step & Memo is dus een Memory-achtig spel waarbij de speler dingen moet uitbeelden, raden en onthouden. De speler die aan de beurt is legt een zogenaamde voetstapkaart neer en krijgt een kaartje die hij vervolgens bij deze voetstap deponeert. Vervolgens beeldt hij de afbeelding van het kaartje uit. De anderen moeten raden wat er op het kaartje staat, en vervolgens het antwoord onthouden. Het aantal voetstappen en kaartjes zal zo groeien, en het is de bedoeling dat de spelers alles weten te onthouden en uit te beelden in de juiste volgorde. Uit eindelijk wint diegene die het meeste kan onthouden, maar dat had u als lezer zelf natuurlijk ook al bedacht.

Actief
De onderwerpen op de kaartjes zijn redelijk divers, en voor kinderen makkelijk herkenbaar en uit te beelden. Deze uitbeeldsessies zorgen natuurlijk voor de nodige hilariteit onder de spelers, en geven Step & Memo net dat beetje extra waarde ten opzichte van Memory. Tenslotte is Memory een vrij passief spel, en verdwijnt de appeal van het spel na een half uurtje spelen wel voor het gemiddelde kind. Door Step & Memo meer actief te maken zal het spel ook vaker uit de kast getrokken worden.

Conclusie:
Step & Memo was genomineerd als speelgoed van het jaar, en dat is zeker niet onterecht. Het spel is voor opgroeiende kinderen leuk om te spelen, en goed voor de ontwikkeling van hun grijze hersencelletjes. Daarmee is Step & Memo een verantwoorde aanschaf voor uw zoontje of dochter geworden.



Uitgever: University Games
Speelduur: 45-60 min.
Auteur: -
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 6-8 jaar
Prijs: € 14,95

 

. : B A N N E R S : .