Thurn und Taxis
Door Astrid Pater
In tijden waar post binnen een paar dagen overal ter wereld is, of zelfs binnen een paar seconden met een druk op de enter-knop, is het moeilijk voor te stellen dat het er vroeger iets anders aan toe ging. De post werd met behulp van ruiter en paard van A naar B gebracht. Omdat een paard ook niet 24 uur per dag door kan gaan bedacht Franz von Taxis een wisselsysteem. Elke 15 kilometer bouwde hij een wisselstation om het paard af te lossen en zo optimaal gebruik te maken van de kracht van deze dieren. Eeuwenlang hebben de Von Thurn und Taxis goud verdiend met hun koeriersdiensten. In Thurn und Taxis is het dan ook de bedoeling om je eigen postkoetsbedrijf zo winstgevend mogelijk te maken.
Routes aanleggen
Het doel van het spel Thurn und Taxis is om de meeste overwinningspunten te verdienen. Overwinningspunten krijg je door routes aan te leggen en daarbij zoveel mogelijk steden te voorzien van een wisselstation. Per route mag je echter niet in elke stad zo maar een station bouwen. Je mag in elk land waar de route doorheen loopt in 1 stad 1 station bouwen of je mag in één land in elke stad 1 station bouwen. Dit moet je goed in gedachten houden wanneer je de routes aan het aanleggen bent. Een route leg je aan door stadkaarten voor je neer te leggen. Een speelbeurt verloopt als volgt: Je trekt een stadkaart, je legt een stadkaart voor je neer en als het kan en je wilt, mag je de route afsluiten. Per beurt mag je daarnaast gebruik maken van één van de beschikbare functionarissen. Een route bestaat overigens uit aangrenzende steden. Je mag de route verder alleen uitbouwen aan de buitenste steden.
Functionarissen
Gelukkig sta je er in Thurn und Taxis niet helemaal alleen voor. Er zijn een viertal functionarissen die je in verschillende fasen van je speelbeurt van dienst willen zijn. Je mag er echter maar 1 per beurt gebruiken. Dus bedenk van tevoren goed wie je het beste van dienst kan zijn in een beurt. In de fase waarin je stadkaart moet trekken kunnen de Postmeester en de Ambtenaar je een handje helpen. Wie hulp krijgt van de Postmeester mag een tweede kaart nemen. Een kaart van de stapel of een openliggende kaart van het speelbord. Een speler die geen kaarten in de hand heeft, moet gebruik maken van de Postmeester en mag dus geen andere functionaris inschakelen in deze betreffende beurt. Wie de Ambtenaar inschakelt mag voor het nemen van een kaart de zes openliggende kaarten van het speelbord vervangen door zes nieuwe. Dit kan erg handig zijn als je route dreigt vast te lopen, omdat je geen aangrenzende stad meer hebt. In de fase van het aanleggen van een stad kan de Koerier uitkomst bieden. In plaats van één mag je zelfs twee steden aan je route aanleggen. Tot slot helpt de Koetsenbouwer je aan een grotere postkoets als het aantal kaarten in de route 1 of 2 lager is dan vereist. Met behulp van de Koetsenbouwer kun je dus sneller aan een postkoets met een grotere waarde komen, zonder dat je een erg lange route hoeft aan te leggen.
Conclusie
Allereerst wil ik graag kwijt dat het artwork van Thurn und Taxis er zeer goed uitziet. Het ademt echt de sfeer van de 19e eeuw uit. Daarnaast is er voor de geschiedenisfans een extra bijlage in de doos met de korte geschiedenis van het vorstenhuis Thurn und Taxis. Ook is daar op terug te vinden wat de historische gebouwen op het speelbord precies zijn. Naast dat de sfeer van het oude postwezen goed tot zijn recht komt met Thurn und Taxis, is het verder een erg leuk en tactisch spel om te spelen. Zo leveren stations in bepaalde landencombinaties een extra fiche op. Wie als eerste zo’n combinatie te pakken heeft krijgt een fiche met een hogere waarde, dus meer overwinningspunten. Maar wie te laat is, kan zo naast het net vissen, want er zijn maar een beperkt aantal fiches. Dit is natuurlijk van invloed op de routes die je zult aanleggen, maar ook hoe snel je een route zult afronden. Ook de keuze van de functionaris komt dus erg nauw kijken. Wil je snel een route afleggen, dan kies je bijvoorbeeld voor de Koerier zodat je twee steden aan kunt leggen en snel een fiche kunt innen met een hoge waarde. Maar ja, soms kan een lange route in 1 land ook erg handig zijn om je stations kwijt te raken. Alle stations die je aan het einde van het spel nog niet hebt gebruikt zijn strafpunten en worden van je totaal afgetrokken. Kortom in Thurn und Taxis moet je nogal wat keuzes maken die van invloed zijn op het spel. En dan mag je ook niet uit het oog verliezen wat je medespelers aan het doen zijn. Een zeer dynamisch spel dat niet snel zal gaan vervelen en daarom steeds weer terug op tafel komt! Een echte aanrader dus.
Uitgever: 999 Games
Speelduur: 70 min.
Auteur: Karen en Andreas Seyfarth
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 25,95