Tongiaki

Door Astrid Pater

Zo'n 300 jaar na Christus is de Stille Oceaan nog een onbekend gebied. Avonturiers trekken er dan ook op uit om nieuwe eilanden te ontdekken. Meegolvend over de stromen wordt het ene na het andere eiland ontdekt, maar soms werkt de oceaan wel eens tegen en zo dus ook de stroom. Het is allemaal nog niet zo eenvoudig.

Eilandhoppen
Het spel begint op het starteiland Tonga. Het is de bedoeling om de stijgers vol te zetten met bootjes. Wanneer een stijger eenmaal vol is, kan de groep bootjes de Stille Oceaan gaan onderzoeken. Een stijger raakt vol, omdat spelers elke beurt een bootje op een stijger mogen aanleggen. Zodra de stijger dan vol is, wordt er een kaart omgedraaid. Dit kan een waterkaart of een eilandkaart zijn. De kaart leg je aan de eilandkaart waar de bootjes op staan aan. Is de omgedraaide kaart een eilandkaart dan verdeel je meteen de bootjes over de stijgers van het nieuwe eiland en is je beurt voorbij. Draai je echter een waterkaart om, dan is het een heel ander verhaal.

Varen over de stromen
Op een waterkaart staan stromen aangegeven. Zo zijn er stromen waar je min of meer 'gratis' gebruik van kunt maken, maar er zijn ook stromen waarvoor dat anders ligt. Zo kan een stroom voorzien zijn van de getallen 2, 3 of 4. Dit betekent dat er tenminste 2, 3 of 4 verschillende kleuren bootjes nodig zijn om van de stroom gebruik te maken. Het gaat dus niet om het totaal aantal bootjes, maar om de verschillende kleuren. Wie dus met twee verschillende kleuren bootjes van een eiland wegvaart, kan dus een stroom 3 of 4 tegenkomen en daar dus niet langsvaren. Alle bootjes worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar. Er worden overigens net zo lang kaarten omgedraaid totdat de bootjes een eiland bereiken of totdat de bootjes niet voorbij een stroom komen.

Koningseiland
Om het spel te winnen, moet je zoveel mogelijk punten verzamelen. Nieuwe eilanden zijn punten waard. Het aantal punten staat aangegeven op de kaart. Heb je tegen het einde van het spel op zo'n eiland een bootje staan, dan levert je dit punten op. Het is echter ook mogelijk om een eiland te claimen. Als je een bootje op het eiland hebt staan, kun je deze van de stijger halen en op de totem zetten. Je stelt hiermee de punten van eiland veilig. En er kan verder niemand meer op het eiland bijgezet worden of zelfs wegvaren. Het eiland wordt als het ware een blokkade. Maar de speler die het eiland claimt, krijgt er dus wel punten voor. Je mag in het spel maximaal 2 koningseilanden claimen.

Zwaktes
Hoewel Tongiaki een spel is met een aardig idee, is de uitwerking niet ideaal. Het eerste nadeel heeft te maken met het claimen van een koningseiland. Wanneer spelers dit te snel doen, loopt het spel al vrij snel vast. De kans dat dit gebeurt is vrij groot wanneer als eerste de eilanden omgedraaid worden die veel punten waard zijn. Een ander nadeel van het spel is het aantal spelers. Met 2 of 3 spelers is het spel eigenlijk zeer ongeschikt om te gaan spelen. Je kunt met dit aantal spelers nooit langs een stroom waar je dus vier verschillende kleuren bootjes voor nodig hebt. En dat is nou juist de stroom die veel voorkomt. Het spel heeft dus eigenlijk geen waarde als je maar met twee of drie spelers bent.

Conclusie
Tongiaki is een spel met een aardig idee, maar waar het fout gaat in de uitwerking. De grootste hindering vind ik toch dat er wordt aangegeven dat het spel geschikt is voor twee of drie spelers, maar wanneer je dit echt probeert, blijkt het toch niet goed te werken. Daarnaast kan het te snel claimen van koningseilanden funest zijn voor het spel. Ook al ben je hierin vrij, je zou met medespelers kunnen afspreken dit pas te gaan doen nadat er al een bepaald aantal eilanden zijn bijgekomen. Maar zoiets gaat wel ten koste van het speelplezier. Tongiaki is helaas een spel geworden met de beste bedoelingen, alleen mislukt in de opzet. Jammer.



Uitgever: PS Games
Speelduur: 45 min.
Auteur: Thomas Rauscher
Spelers: 2-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: -

 

. : B A N N E R S : .