De Ruimteschepen van Catan

Door Astrid Pater


Klaus Teuber is de Catanman. Hij heeft voor zichzelf met de Kolonisten van Catan de lat dan ook hoog gelegd. Elk nieuw spel dat er van zijn hand komt, schept hoge verwachtingen. De Ruimteschepen van Catan voer al een tijdje op de Duitse markt rond en 999 Games heeft nu voor een Nederlandse uitgave gezorgd. Ik was erg benieuwd naar het werkelijke kaartspel, omdat het computerspel mijn concentratie niet vast kon houden. Met de handleiding ernaast ben ik met mijn tegenspeler aan de slag gegaan.

Ruimteschip
Als dappere kosmonaut heb je een eigen ruimteschip in het bezit waarmee je als eerste probeert 10 overwinningspunten te behalen. Wat meteen al opvalt is dat het spel flink wat haken en ogen meer heeft dan zowel het Kolonisten bord- als kaartspel. Niet erg, want wie er rustig de tijd voor neemt en de handleiding goed bestudeert, komt er al gauw achter dat het spel goed te doen is. Voor het spel kan beginnen, moet er een en ander klaargelegd worden waaronder je ruimteschip en de speelkaarten. In je schip heb je een aantal centra. Bij aanvang van het spel mag je er alvast 1 activeren. Als speeltip wordt er aangeraden met het 'Logistiek Centrum' te beginnen.

Raketmotor en Boordkanon
Je ruimteschip heeft daarnaast ook een Raketmotor en Boordkanon. De eerste bepaald de hoeveelheid planeten die je tijdens vliegfase kunt bezoeken. De tweede heb je nodig om je te wapenen tijdens je reis tegen piraten. Die kun je onverwachts tegenkomen. Naar mate het spel vordert, worden de piraten sterker. Door bepaalde grondstoffen in te leveren kun je er kanonnen bijkopen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de raketmotor. Hoe meer planeten je bezoekt hoe meer mogelijkheden je hebt om je acties uit te voeren.

Acties
Tijdens de vliegfase kom je langs verschillende planeten. Afhankelijk van de centra die op je schip open liggen mag je 2, 3 of zelfs 4 acties uitvoeren. Een actie kan bestaan uit het stichten van een kolonie die grondstoffen opleveren, of het stichten van een handelsbasis zodat je zelf grondstoffen kunt ruilen en daar dus je medespeler niet voor nodig hebt. Dit kan overigens alleen als er in de hangar van je ruimteschip een kolonieschip of een handelsschip aanwezig is. Er kunnen maximaal twee schepen in de hangar terecht, en eenmaal gebruikt kunnen ze door middel van grondstoffen te verkopen weer worden aangevuld. Soms kan een speler opdrachten uitvoeren voor de Galactische raad of komt Piraten tegen om tegen te vechten.

Vriend der Volken & Volksheld
Waar je in Kolonisten van Catan voor de langste handelsroute en de grootste riddermacht extra overwinningspunten krijgt, krijg je als in Ruimteschepen van Catan Vriend der Volken of Volksheld wordt 1 extra overwinningspunt. Hartstikke handig om zo'n kaart in handen te krijgen. Maar je kunt hem natuurlijk ook verliezen als je tegenspeler van een bepaald symbool meer op tafel heeft liggen. Houd wel in de gaten hoe je tegenspeler ervoor staat, want als hij je kaart opeens weet te bemachtigen is dat natuurlijk wel weer een stap in de richting van de overwinning.

Conclusie
Ruimteschepen van Catan roept bij mij toch gemengde gevoelens op. Het spel is zeker geen slecht spel en goed te leren. Het kost alleen wel een flink aantal potjes de tijd om een leuke strategie te ontwikkelen. Het grote nadeel van dit spel is dat het eigenlijk een persoonlijk race is om zo snel mogelijk de punten te verzamelen. Je kunt je tegenspeler dwarszitten door hem te verplichten een grondstof aan je te verkopen, maar net als met Kolonisten het kaartspel is de drang niet aanwezig om met elkaar te gaan ruilen. Hierdoor mist er een bepaalde interactie met je tegenspeler en is het spel een beetje flauwtjes. Ruimteschepen van Catan kost te veel tijd om een beetje onder de knie te krijgen en levert te weinig plezier op om als succesnummer uit de bus te komen. Jammer, edoch helaas.




Uitgever: 999 Games
Speelduur: 60 min.
Auteur: Klaus Teuber
Spelers: 2
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Prijs: € 19,95

. : B A N N E R S : .





ml">Colofon | Disclaimer