Duell

Door Astrid Pater

Twee mannen staan tegenover elkaar. Ze kijken elkaar met een blik die weinigs goeds voorspeld. Met hun musketiercape proberen ze elkaar nog te intimideren, maar uiteindelijk is het toch tijd om de degens te kruisen in een spannend ‘duell’.

Vijf keer winnen
Wie als eerste vijf keer een duel weet te winnen mag zichzelf de beste schermer noemen. Een duel win je door een tegenstander te treffen, maar dat laat een tegenstander niet zomaar gebeuren. Deze kan pareren en daarna op zijn beurt een treffende steek uitdelen. Het is aanvallen en verdedigen. Wie hier handig in wordt en zichzelf daarbij niet te veel in het nauw drijft, kan vrij simpel tot een overwinning komen.

Het Basisspel
Het spel is opgebouwd in 3 verschillende niveaus, een handige manier om het spel onder de vingers te krijgen. In het basisspel krijgen beide spelers vijf kaarten. Op de kaart staat een getal van 1 tot 5. Dit is het aantal stappen dat je voor- of achteruit kunt zetten. Je mag nooit een kaart uitspelen waarmee je van het bord afloopt, of waarmee je over de tegenstander springt. Sta je drie plaatsen verwijderd van je tegenstander dan kun je een kaart met het getal drie spelen en de tegenstander treffen. Na elke uitgespeelde kaart pak je weer een nieuwe van de stapel.

Het hoofdspel
Een duel wordt gewonnen wanneer je de tegenstander treft, wanneer een tegenstander niet meer voor- of achteruit kan, en wanneer de stapel met kaarten op is wint de speler die het verst van het startpunt is verwijderd. In het basisspel is het voldoende een duel te winnen door iemand te treffen, verdedigen kan dan nog niet. In het hoofdspel mag je wel verdedigen, dit doe je door een kaart op te leggen met dezelfde waarde als de trefwaarde. Je pareert dan, en daarna mag je zelf ook meteen een kaar uitspelen. Je kunt dus meteen terug aanvallen, maar er kan ook weer verdedigd worden.

Het bonusspel
Tenslotte is er het bonusspel, een stapeltje van acht kaarten wordt geschud en er wordt één kaart van de stapel opengelegd. Deze bepaald hoe de duelronde gespeeld gaat worden. Een ronde kan dan gespeeld worden volgens de regels van het hoofdspel, maar ook met bijvoorbeeld tien kaarten in plaats van 5. Ook is er een variant waarin je niet achteruit mag bewegen en soms komt er een speelronde waarin je de kaarten open op tafel moet leggen. Allemaal zeer bepalend voor de tactiek.

Conclusie
Weer moet er geconcludeerd worden dat Ravensburger is gekomen met leuk tweepersoons kaartspel. Door de opbouw in drie spelvarianten is het spel zeer eenvoudig te leren. Het nadeel ligt misschien ook wel weer in de eenvoud, een ronde is te snel voorbij en dat kan van invloed zijn op de spanning. Toch kennen we spellen uit het verleden waarbij dit concept ook heeft gewerkt (vier op een rij & boter, kaas en eieren). In ieder geval is de prijs naar verhouding weer prima, en ziet de uitvoering van Duell er verzorgd uit. Ravensburger moet vooral doorgaan met het uitgeven van dit type spellen voor twee personen, want ze zijn er zeer goed in.



Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 30 min.
Auteur: Reiner Knizia
Spelers: 2
Leeftijd: vanaf 9 jaar
Prijs: € 12,50

. : B A N N E R S : .