Shinchan
Door Astrid PaterNet als bij de meeste kaartspellen is het ook bij Shinchan de bedoeling je kaarten zo snel mogelijk kwijt te raken. Echter hoef je bij Shinchan niet op je beurt te wachten, maar mag je je kaarten wegleggen zolang je kunt. Zorg er wel voor dat je sneller bent dan je medespelers, want ook zij proberen hun kaarten kwijt te raken. Snelheid is dus een belangrijk element in Shinchan. Het als eerste kwijtraken van je kaarten levert punten op. En wie als eerste 55 punten bij elkaar speelt, is de winnaar van Shinchan.
Startsein
De kaarten worden verdeeld in Shinchan en de spelers krijgen een
stapel met ongeveer 18 kaarten, afhankelijk van het aantal deelnemers.
De stapel leggen ze blind voor zich neer en pakken van diezelfde
stapel de zes bovenste kaarten. De resterende kaarten worden in
twee stapels opgedeeld en van beide stapels wordt een kaart omgedraaid.
Wanneer het startsein wordt gegeven, mogen de spelers hun kaarten
spelen.
Op en af
Natuurlijk zijn daar regels voor. De kaarten moeten namelijk op
volgorde worden afgelegd, dan wel naar boven dan wel naar beneden.
Op een kaart met waarde 5, mogen een kaart met waarde 4 of 6 gelegd
worden. Voor de kaart met waarde 1 geld dat er een 2 of een 17 (wat
de kaart met de hoogste waarde is) op gelegd mag worden. En op de
17 kun je dan weer een 16 of een 1 kwijt. Na elke gespeelde hand
mag de speler zijn hand weer tot zes kaarten aanvullen. Er wordt
net zo lang doorgespeeld tot ook de kaarten van je stapel op zijn.
Joker
Het kan voorkomen dat een speler denkt als eerste zijn kaarten kwijt
te raken in een ronde. Dan kan hij eenmalig een shinchan-joker inzetten.
Lukt het hem dan ook als eerste van zijn kaarten af te zijn, dan
krijgt hij een bonus van 7 punten. Lukt hem dit niet, dan krijgen
alle andere spelers een bonus van 5 punten. Je moet naast snelheid
ook over een gezonde dosis stalen zenuwen beschikken. Raak vooral
niet te gestresst, want dan zie je de bomen door het bos niet meer.
Conclusie
Dat tempo maken bij Shinchan belangrijk is, zal nu wel blijken.
Shinchan is dan ook best wel een aardig spelletje om elkaar eens
lekker op te fokken. Zeker wanneer er een joker gespeeld wordt.
Het grootste nadeel van Shinchan is dat de kaarten nog wel eens
kunnen leiden onder het enthousiasme van de spelers. Oftewel, wanneer
in rap tempo twee spelers een kaart op dezelfde plek willen leggen,
botst dat nog wel eens. En dat levert al gauw een aantal gekreukte
kaarten op. Wie hier moeite mee heeft, kan Shinchan beter in de
schappen laten liggen. Wie niet maalt om een paar gekreukte kaarten
heeft met Shinchan een leuk tussendoortje erbij.
Uitgever: Ravensburger
Speelduur: 30 min.
Auteur: -
Spelers: 2-5
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Prijs: -