Vampir

Door Astrid Pater


Vampieren zijn echte nachtwezens. Wanneer je als vampierenjager dan ook op jacht gaat, kun je dit het beste doen in de late uurtjes. In Vampir ga je op jacht om zoveel mogelijk vampieren te slachten en daarmee punten te verzamelen.

De voorbereiding
De kaarten worden verdeeld in twee groepen: de plaatskaarten en de vampier- en koetskaarten. De plaatskaarten, dit zijn er zes, worden open op tafel gelegd. Onder elke plaats komt een vampier te liggen in de bijbehorende kleur. Nu ligt de basis voor het spel op tafel en kan de jacht beginnen. De rest van de kaarten worden geschud en elke speler krijgt 4 kaarten om mee te beginnen.

Op Jacht
De speler die aan de beurt is pakt eerst twee kaarten. Dan kijkt de speler waar hij een kaart wil aanleggen. Er kunnen nu twee keuzes gemaakt worden. De speler legt een kaart aan bij een willekeurige rij of de speler gaat op jacht. Dan moet de speler tenminste drie kaarten van dezelfde kleur aanleggen bij een rij kaarten zodat er tenminste vier punten liggen. De speler heeft de jacht goed ten uitvoer gebracht en mag de kaarten bij zich nemen.

Koetskaart
Een koetskaart is een joker, deze kan worden ingezet als elke willekeurige vampiersoort. Erg handig als je net een kaart tekort komt om op jacht te gaan. Wie een jacht goed heeft uitgevoerd is nog niet zeker van het behoud van de punten. Stel er wordt met vier spelers gespeeld en alle spelers hebben van dezelfde kleur een jacht binnengehaald, dan krijgt de speler met de minste punten in die kleur niets meer. Het is dus belangrijk om veel punten in een jacht bij elkaar te verzamelen.

Themadrama
Zoals wel vaker met kaartspellen geldt ook voor Vampir dat het thema er niet echt in verwerkt zit. Behalve het speelidee dat je op vampierenjacht bent en dat er plaatjes van vampieren op de kaarten zijn afgebeeld, heeft het spel weinig met het thema van doen en kan het zo vervangen worden voor een willekeurig ander thema. Het is toch wel jammer dat tegenwoordig veel kaartspellen met dit gebrek aan themaverwerking kampen.

Conclusie
Toch is het spelconcept van Vampir aardig bedacht. Elke beurt moet je als speler weer goed nadenken wat je doet. Spaar je voor je grote slag, of kies je ervoor snel punten te verzamelen. De keuzes die je maakt zijn dus belangrijk voor je eigen puntentotaal. Hoewel geluk hierbij ook wel een grote factor speelt. Zodra een tegenspeler op dezelfde vampieren als jij jaagt, tja dan wordt het nog spannend. Vampir is een spel waarin het thema slecht is verwerkt, maar het spelconcept is daarentegen wel weer leuk.



Uitgever: Gold Sieben
Speelduur: 20 min.
Auteur: -
Spelers: 3-5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: € 7,50

. : B A N N E R S : .





/oversnelspel.html">Over SnelSpel.nl | Colofon | Disclaimer