The Worst Case Scenario: Survival Card Game

Door Astrid Pater

 

Heb je dat ook wel eens? Je loopt over straat, het is donker, en kijkt eens naar de sterren. Plots zie je daar iets vreemds. Wat is het? Langzaam komt uit de lucht een vreemd vliegend object naar beneden. Het object strijkt neer op het open veld (waar je toevallig langs loopt). De deuren van de UFO (want een vliegtuig is het niet) gaan open en een marsmannetje komt naar buiten. Het marsmannetje komt dichter- en dichterbij. Wat nu?! Gaat het marsmannetje je ontvoeren? Je bewaart je kalmte en weet precies wat te doen, want jij hebt 'The worst-case scenario survival card game' gespeeld! Jij bent voorbereid op deze onverwachte situatie!

108 situaties die je nu gaat overleven
Het kaartspel bestaat uit 55 kaartjes die 108 vragen bevatten. Het loopt uiteen van wat te doen als de remmen van je auto niet meer werken tot het behandelen van een steek van een schorpioen. Sommige oplossingen lijken erg voor de hand te liggen, waar andere toch zeer verrassend zijn.
Zoals we gewend zijn van University Games begint de jongste speler. Een van de andere spelers leest hem een kaartje voor met een benarde situatie. Vervolgens krijgt de speler drie keuzemogelijkheden, want het spelletje moet niet te moeilijk worden. Geeft de speler het goede antwoord dan mag hij nog een keer en is de beurt voorbij. De bedoeling van het spel is om als eerste 5 goede antwoorden te geven.

Wat te doen bij een eventuele alien ontvoering
Om nog even op de eerste theoretische situatie terug te komen. Er zijn vijf stappen die je kunt ondernemen om als winnaar uit de strijd te komen en niet ontvoerd te worden.
 1) Raak niet in paniek. De alien kan waarschijnlijk je angst ruiken en zal dan snel      en ondoordacht actie ondernemen.
 2) Houd je gedachten onder controle. Een alien heeft vaak telepathische krachten      en kan mogelijk je gedachten lezen.
 3) Verzet je door te spreken. Zeg duidelijk tegen de alien "laat me alleen", "laat      me met rust".
 4) Verzet je mentaal. Denk heel hard aan een veilige plaats waar de alien je je      niet te pakken kan krijgen. Denk bijvoorbeeld dateen magisch schild je      beschermt.
 5) Verzet je fysiek. Dit is echt een laatste strohalm. Val de alien aan en mik op de      ogen. Deze zijn groot en waarschijnlijk een zwakke plek van de alien. Andere      zwakke plekken ken je waarschijnlijk niet.

Conclusie
Het spel is leuk om te spelen als je bijvoorbeeld onderweg bent naar je vakantiebestemming. Zeker met het oog op de vragen als 'wat te doen als je met je auto op de rand van een afgrond hangt?'. Denk maar zo 'ik weet nu in ieder geval wat ik moet doen'.
Wat jammer is aan het spel, is dat als je eenmaal alle kaartjes gehad hebt de lol er ook wel een beetje van af is. Veel zul je het spel dan ook niet meer spelen, hoewel je de kaartjes waarschijnlijk wel een keer of wat zult doorlezen.
Één ding uit de spelregels wil ik nog even naar voren halen: "Waarschuwing". Oftewel, ga de situaties niet naspelen. De antwoorden zijn gebaseerd op bevindingen van experts. De oplossingen hoeven niet per definitie te kloppen. Situaties kunnen van de standaard afwijken. Goede waarschuwing, je weet maar nooit, er zal net een speler tussen zitten die de proef op de som neemt.



Uitgever: University Games
Speelduur: 30 min.
Auteur: -
Spelers: 2+
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: -

. : B A N N E R S : .





| Over SnelSpel.nl | Colofon | Disclaimer